Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

Masse om disse noen innlegg lenger frem. Bare å bla i vei :)

Fraberg1

Takk for tipset, virker som de er helt greie basert på kommentarer her.

Noen tips til verksted i Bergen som kan bytte dekk som jeg kan sende disse til? Forstår at ikke alle kan bytte på 21".
70D levert 4.12.15 - bekreftet 20.8.15

Elbil fundamentalist

Når jeg skifter hjul ett par uker siden, glemt jeg å sette bilen i «hjulskift» modus. Kommer på det når det først hjulet er tatt av, går inn i bilen for å sette i hjulskift, men den er allerde omstilt. Bilen må vel selv registrere at ett hjul ikke kan reises uavhengig av andre og slår på «hjulskift» mose selv? Veldig bra :+1:

Unødvendig å sette i hjulskift modus for fremtiden?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

OCSGAO

Sitat fra: OCSGAO på søndag 21. april 2019, klokken 13:48
Hei.
Jeg har bestillt model s long range som blir levert i slutten av mai.  Har bestillt med vinterhjul.
Nå har jeg nettopp kjøpt 21" Arachnid sommer hjulsett.
Bør jeg avbestille vinterhjulene og sette på vinterdekk på sommerhjulene som bilen blir levert med(19") eller bør jeg beholde vinterhjulene og satse på at jeg får solgt sommerhjulene.

Dessverre fikk jeg ikke noe respons på denne. 
Har nå avbestillt vinterhjulene som koster omtrent 23200 og bruker en del av disse pengene til å sette på vinterdekk på sommerhjulene som blir levert.



Muffinman

Har tidligere postet et spørsmål her om f.eks. 19" felger som er bredere enn de sedvanlige 8 eller 8,5" og finnes med rette spesifikasjoner for å få til et staggered oppsett. Noen som vet om det for eksempel finnes 9x19" og 9,5-10,5x19 med noenlunde riktig innpress? Tror muligens et slik oppsett vil kunne se brukbart ut, og være et alternativ til 21"/22" bølgen som "alle" har.

Regner med at det ikke er en god/økonomisk løsning å få breddet felger man allerede har.

Tips?

Stig O

Ville undersøkt hos Tempedekk i Trondheim. De har god peiling på Tesla og et enormt utvalg.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Stig O

Sitat fra: Muffinman på fredag 03. mai 2019, klokken 20:26
Har tidligere postet et spørsmål her om f.eks. 19" felger som er bredere enn de sedvanlige 8 eller 8,5" og finnes med rette spesifikasjoner for å få til et staggered oppsett. Noen som vet om det for eksempel finnes 9x19" og 9,5-10,5x19 med noenlunde riktig innpress? Tror muligens et slik oppsett vil kunne se brukbart ut, og være et alternativ til 21"/22" bølgen som "alle" har.

Regner med at det ikke er en god/økonomisk løsning å få breddet felger man allerede har.

Tips?
Ligger en på www.teslamotorsclub.com under "Show off your aftermarket wheels" med 9.5x19 og 10.5x19 (øverst s.70)
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Muffinman

#2782
Ikke så dum den, ville kanskje prøvd å velge dekkdimensjoner som gav mer original rulleomkrets om mulig. Men ikke sikkert utvalget er det største ...

4mm høyere sidevegg foran, 14mm høyere bak sammenlignet med 245/45-19 på bilen i TMC-innlegget. Jeg ville foretrukket å bruke standard dimensjon foran på bredere felg enn originalt, og 275/40-19 bak. Da ville rulleomkrets og høyden på sidevegg blitt lik foran og bak, dvs som original. Og utvalget er bra i disse dimensjonene, enten man foretrekker premium eller rimeligere dekk. Til og med Landsail 588UHP finnes i disse størrelsene :)

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3552891/

Hdloop

@Muffinman:
Er helt med på tanken din - jeg har gjort det samme men men 20 tommere 9 foran og 10 bak. Blir helt kanon.
Bruker da 245/40 20  foran og 275/35 20 bak og får en rulleomkredsdiff på 0,65.
Utrolig deilig å kjøre - litt sporty og litt komfort. Mener vel at det er slik S burde vært satt opp som std.

Contango

Sitat fra: Hdloop på mandag 06. mai 2019, klokken 11:57
@Muffinman:
Er helt med på tanken din - jeg har gjort det samme men men 20 tommere 9 foran og 10 bak. Blir helt kanon.
Bruker da 245/40 20  foran og 275/35 20 bak og får en rulleomkredsdiff på 0,65.
Utrolig deilig å kjøre - litt sporty og litt komfort. Mener vel at det er slik S burde vært satt opp som std.
Har bestilt en TMS LR PL, foreløpig bare med std 19''. Driver og klør meg i hodet hva jeg skal gjøre. 21'' er helt utelukket. Altfor ukomfortabelt. Har sett på Megahjuls PH felger i akkurat de 20'' dimensjonene som du beskriver. Kjører såpass mye i Oslo by at jeg vekter komfort vesentlig høyere enn kjøreegenskaper, men synes at 19'' blir vel konservativt - og har da altså lurt på om jeg skal våge meg på 20.
Hvordan virker staggering inn på komfort og kjøreegenskaper? Lurer på om jeg skal ha 4 like hjul eller ikke.
De bredere felgene gjør ikke at hjulene skraper ved fullt rattutslag? Ei heller at det blir mer lakkskader på sidene? Har lest muffinmanns forsøk på skvettlapper....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Fatter ikke at noen opplever det som ukomfortabelt med 21". Kanskje man blir lurt av dekkene? Vi har nå en senket TMS med 21" og 245/285 foran/bak, og en med original høyde og 19". Begge har luftfjæring, men vi opplever den første både som mer komfortabel og ikke minst stillegående.

Forskjellen? Achilles ATR Sport 2 på 21", Michelin PS3 på 19". Michelindekkene sporer i tillegg MYE mer. Samboer som kjører bilen med 19" sier at hun vil ha likens dekk som på den andre bilen neste gang...

Tror nok ikke man kan forvente så mye komfort på utpregede sportsdekk, da leverer nok komfortdekk bedre :)

Contango

Kanskje dekkene betyr mer enn jeg legger til grunn, ja. 21'' felgene med de originale dekkene (Michelin?) på den P100'n jeg hadde noen uker er det jeg sammenligner mot og ikke vil ha.  Kompetansen min på dette er uansett begrenset. Kanskje det hjelper å dra innom en dekkbutikk eller to og spørre og grave litt. Har også en samboer med meninger om komfort, og hun er fornøyd med 75ens myke gange på originale Slipstreams.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Nå er det mange som opplever at mange dekkbutikker ikke akkurat gir anbefalinger på uhildet grunnlag da. Men verd å prøve.

Contango

Var innom Megahjul. De var ikke veldig entusiastiske til 20'' i det hele tatt. Vanskelig å finne gode dekk i den dimensjonen og bekreftet at 9 og 10 i felgbredde gir veldig dårlig kantbeskyttelse. Enten 19 eller 21 var deres budskap. Bekreftet også at forskjellige dekk gir store variasjoner i kjørekomfort samt at originale Michelin er triste greier....


10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Megahjul er jo kjent for å pushe rimelige dekk som Achilles, Winrun og Nereus. De fleste later til å være fornøyd med dem, inkludert undertegnede og den litt mindre kjente Teslabjørn  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA