Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Stig O

Hvilket dekktrykk bruker dere på 22" hjul?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

rmr

Sitat fra: Stig O på tirsdag 22. mai 2018, klokken 21:40
Hvilket dekktrykk bruker dere på 22" hjul?

3,0 bar bruker jeg på mine Lexani dekk
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Muffinman

Liten oppdatering angående Landsail LS588UHP. Våre er nå rullet nærmere 40.000km, 10 av dem på D-bil under EU-turen i fjor sommer og resten på P85. To holder fremdeles litt over 5mm mønsterdybde, og de to siste ligger så vidt under 4mm. Støynivået har økt noe, usikker på om det er slitasje eller aldring som er årsaken men gummien kjennes fin og myk ut enda, og har ingen mikrosprekker. Rullemotstanden er det ingen ting å si på; på fine sommerveier kjører jeg faktisk P85`en på 150wh/km nå. Tror muligens det er det laveste jeg har sett på denne bilen. Vi bytter ut de mest slitte i sommer når mønsterdybden bikker under 3mm.


GOS

#2508
Sitat fra: Muffinman på onsdag 23. mai 2018, klokken 11:07
Liten oppdatering angående Landsail LS588UHP. Våre er nå rullet nærmere 40.000km, 10 av dem på D-bil under EU-turen i fjor sommer og resten på P85. To holder fremdeles litt over 5mm mønsterdybde, og de to siste ligger så vidt under 4mm. Støynivået har økt noe, usikker på om det er slitasje eller aldring som er årsaken men gummien kjennes fin og myk ut enda, og har ingen mikrosprekker. Rullemotstanden er det ingen ting å si på; på fine sommerveier kjører jeg faktisk P85`en på 150wh/km nå. Tror muligens det er det laveste jeg har sett på denne bilen. Vi bytter ut de mest slitte i sommer når mønsterdybden bikker under 3mm.

Velger du de samme igjen? Føler du at de er på høyde sikkerehetsmessig?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Jeg har et sett originale PS3 fra 85D`en liggende, så det blir nok å bruke dem. Men om jeg skulle kjøpt på nytt ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å velge Landsail igjen, såfremt kvaliteten er lik mellom ulike batcher. Det er ikke noe som tyder på at den ikke er det.

Sikkerhetsmessig har jeg ingen ting å utsette på disse. De har veldig godt våtgrep, som skrevet i en viss test, og jeg har selv testet ved nødbremsing for vilt. Videre ble det også en nødbremsing på tørt fra 140 i Italia i sommer når en gammel herremann i en bitteliten Fiat bestemte seg for å skifte fil og nesten svinge rett inn i oss. Funket bra det også. Og de ble vel testet på autobahn opp til 230km/t. Skal man kjøre særlig over 140-150, eller hardt i svinger er sikkert stivere dekk bedre valg. Da merker man at dette er et relativt mykt dekk som er rettet mot komfort, og ikke sportslighet.

EU-turen i år går på 21" Lexani LX-20 med 245 foran og 285 bak. Blir interessant å sammenligne :)

Nuvolari

Har byttet fra Michelin PS2 265/35-21 til Michelin SuperSport i samme dim bak på min P85+. Opplever ca 10% lavere forbruk og merkbart lavere støy.

Ser frem til å bytte foran også men de dekkene (originale PS2 fra nov 2013) ser ut til å leve evig. Nå har de gått ca 45k km og har flere sesonger igjen.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Muffinman

Det er jo nesten 10 års utvikling mellom PS2 og PSS, så bra noe er bedre i det minste, men 10% bare ved å bytte bakdekkene høres mye ut :)   Støy merkes veldig godt på 2013-modeller om de ikke er etterisolerte, baksetepassasjerene trodde det var hull i bilen før jeg tok tak her. Forskjellen mellom dekk blir også ganske tydelig når det meste kommer inn i kupeen.

Har også kjørt på PS2, riktignok i 245 bak. Her holdt bakdekkene ca. 17.000km med pen kjøring (dvs en liten sommersesong). Framdekkene var vel ca. halvslitt da, så jeg opplevde dem ikke som spesielt slitesterke. Støy og forbruk ble mye redusert da jeg gikk fra Conti SC 5 til PS2`ene faktisk. Så fikk jeg litt økning i støy (og forbruk) igjen når når jeg gikk ned til 19" med Falken FK453.

desperado

Noen som vet om det er endringer mtp på inpress osv fra en 2015 tms til i dag? Eller vil en kunne benytte felger som står på dagens bil på nyanskaffelsen?

E_S

:)

desperado


Simen1

#2515
Cowboystrekk: Er disse dekkene frarådet siden de ikke ligger i første innlegg, eller bare ikke testet/vurdert ennå?

Sitat fra: Simen1 på onsdag 04. april 2018, klokken 11:02
Jeg ser Nokian har kommet med nye 21"-dekk i 2018-prislista si:
https://www.nokiantyres.no/dekk/personbiler/sommerdekk/
Nokian Hakka Black 2 varenr T430561 dimensjon 245/35 ZR 21 96 Y XL drivstofføkonomi klasse C våtgrep klasse A støy klasse 2 - 72dB veil 4 925,-

Ganske dyrt, men så er det jo bare villedende pris da. Er det noen sterke meninger for eller mot disse dekkene?

Dekkmann har noen i denne størrelsen fra Continental og Pirelli. Er de frarådet/anbefalt eller ikke vurdert?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Cowboystrekk

Ikke vurdert :) Det er ekstremt mange gode dekk der ute, om du har tester av dem er det supert så kan jeg legge de inn :) Det er viktig at dekk jeg anbefaler har gode bremseegenskaper og er gode på vannplaning. Flere har foreslått dekk her tidligere som faller fullstendig igjennom i disse disiplinene. Jeg kan nesten ikke stå inne for et dekk eieren mener er bra når bremselengda er elendig. Om dere har gode dekk med testresultater kom gjerne med de så legger jeg dem inn :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Counterpointer

#2517
Noen som vet om dekket Goodyear lanserte for en stund siden, har kommet noe sted evt til hvilken pris?

https://electrek.co/2018/03/08/goodyear-tire-electric-cars-reduce-wear-instant-torque/amp/

HaraldRex

Artikkelen på electrek er fra mars 2018 og de snakker om "bring to market next year" så det er nok best å smøre på med litt tålmodighet...

Counterpointer

Sitat fra: HaraldRex på onsdag 06. juni 2018, klokken 08:47
Artikkelen på electrek er fra mars 2018 og de snakker om "bring to market next year" så det er nok best å smøre på med litt tålmodighet...
Jo da, men dekkprodusenter trenger ikke vente like lenge som elbilprodusenter.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA