Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

arv

Sitat fra: Gusse på mandag 28. august 2017, klokken 16:30
Da ble det LANDSAIL LS588 UHP hos Interdekk :+1:

Hei
Hva med støynivået  110 km?
Jeg kjører på goodyear sp 2 2013
Arv


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Saberhagen

Tenker å gå til innkjøp av vinterdekk til sesongen nå.

Hva anbefales?

Vurderer Vredestein Wintrac, men er jammen meg ikke sikker. Kjører 99% av tiden rundt omkring i Oslo og på E6. Hadde Nokian R2 på forrige bilen, og syntes disse var for myke.

Cowboystrekk

Sitat fra: Saberhagen på mandag 04. september 2017, klokken 10:44
Tenker å gå til innkjøp av vinterdekk til sesongen nå.

Hva anbefales?

Vurderer Vredestein Wintrac, men er jammen meg ikke sikker. Kjører 99% av tiden rundt omkring i Oslo og på E6. Hadde Nokian R2 på forrige bilen, og syntes disse var for myke.
Wintrac har vell horribel rullemotstand om jeg husker rett? De har meg bekjent ikke skåra høyt eller vært med i tester. Ville anbefalt Michelin X3 eller Conti Viking contact 6, de er stivere enn R2, men ikke så mye dårligere på støy og rullemotstand.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Saberhagen

Hmm.. Har sett på conti sine også, men må se an hva jeg gjør.

Ingen som har erfaring med Hankook i*cept evo² ? Har C i rullemotstand og C i forbuk.

Megawatt

Jeg er også i markedet for innkjøp av felger piggfrie vinterdekk til en ny 75D, og håper denne tråden er riktig sted å ta opp dette. Dekkene som vurderes:
Good Year Ultragrip Ice 2
Michelin x-ice xi3
Nereus 805+

De to førstnevnte kommer fra tradisjonelle dekkleverandører og dette gir meg en form for trygghet. Nereus som er mer ukjent selges av Megahjul, og får jo gode skussmål på den siden (selvsagt), men det virker som en seriøs forhandler med velbegrunnede argumenter for disse dekkene.
Er det noen som kan si noe om disse forskjellige dekkene? Jeg er klar over at dekk er kompromiss. Jeg kjører mest på vestlandsveier, men det blir en del turer til fjells også. Slitestyrke og rullemotstand synes jeg er verdt å prioritere. Prismessig kommer de ganske likt ut med felgene PH Turbin.

Cowboystrekk

Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 05. september 2017, klokken 18:27
Hmm.. Har sett på conti sine også, men må se an hva jeg gjør.

Ingen som har erfaring med Hankook i*cept evo² ? Har C i rullemotstand og C i forbuk.
de er kontinentale dekk. Gode på tørr og våt, greie på snø og elendige på is.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

MyMuffin

Sitat fra: Megawatt på onsdag 06. september 2017, klokken 00:07
Jeg er også i markedet for innkjøp av felger piggfrie vinterdekk til en ny 75D, og håper denne tråden er riktig sted å ta opp dette. Dekkene som vurderes:
Good Year Ultragrip Ice 2
Michelin x-ice xi3
Nereus 805+

De to førstnevnte kommer fra tradisjonelle dekkleverandører og dette gir meg en form for trygghet. Nereus som er mer ukjent selges av Megahjul, og får jo gode skussmål på den siden (selvsagt), men det virker som en seriøs forhandler med velbegrunnede argumenter for disse dekkene.
Er det noen som kan si noe om disse forskjellige dekkene? Jeg er klar over at dekk er kompromiss. Jeg kjører mest på vestlandsveier, men det blir en del turer til fjells også. Slitestyrke og rullemotstand synes jeg er verdt å prioritere. Prismessig kommer de ganske likt ut med felgene PH Turbin.

Sitter på gjerdet selv da nye vinterdekk skal kjøpes inn. Har michelin X-ice 3 nå og de har vært veldig bra, Har ca 20k'km på de og mønsterdybden nærmer seg 5-4mm.
Prismessig så frister det litt å teste ut Nereus - men samtidig så er dette uprøvd.

Har kikket litt på yokohama IG50 som ett kompromiss, billigere enn Nokian og Michelin (ca 1500kr dekket), dyrere enn nereus og samtidig har jeg lest flere gode erfaringer med dem på tesla.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Saberhagen

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 06. september 2017, klokken 07:09
Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 05. september 2017, klokken 18:27
Hmm.. Har sett på conti sine også, men må se an hva jeg gjør.

Ingen som har erfaring med Hankook i*cept evo² ? Har C i rullemotstand og C i forbuk.
de er kontinentale dekk. Gode på tørr og våt, greie på snø og elendige på is.

Hmm.. Ja.. Kjører jo ikke på isete veier, så det bør jo ikke bli et problem. Kjører mest på våte veier om vinteren i oslo og nærområdet.. Disse kan være aktuelle..

Har også sett på yokohama IG50, men disse finnes bare i 225/45/19, og ikke 245. Tåler vel heller ikke vekten til en Tesla utifra det jeg klarer å se?

MyMuffin

Sitat fra: Saberhagen på onsdag 06. september 2017, klokken 09:51
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 06. september 2017, klokken 07:09
Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 05. september 2017, klokken 18:27
Hmm.. Har sett på conti sine også, men må se an hva jeg gjør.

Ingen som har erfaring med Hankook i*cept evo² ? Har C i rullemotstand og C i forbuk.
de er kontinentale dekk. Gode på tørr og våt, greie på snø og elendige på is.

Hmm.. Ja.. Kjører jo ikke på isete veier, så det bør jo ikke bli et problem. Kjører mest på våte veier om vinteren i oslo og nærområdet.. Disse kan være aktuelle..

Har også sett på yokohama IG50, men disse finnes bare i 225/45/19, og ikke 245. Tåler vel heller ikke vekten til en Tesla utifra det jeg klarer å se?

Joda, 245/45R19 og 750kg belastning, er vel innafor det såvidt mine tesla kunnskaper er på plass.

https://www.megahjul.no/nb/product/tires/V245_45QR19IG-VINTERDEKK-YOKOHAMA-ICE-GUARD-IG50A-98Q/271200-Tesla-S-16-UP
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Cowboystrekk

Du må vell ha minst 98-rating for Tesla, for de nyere type 90\100D ville jeg nok valgt minst 100 på load index da de bilene er noen hundre kg tyngre. Ligger vell rundt 2200 kg om jeg ikke husker feil? Gammelbilene lå vell på ca 2000-2070.

XL-rating på dekk trenger ikke være dumt, de er da ekstraforsterket, kan muligens redusere punkteringer etc, men tror det finnes svært få som ikke er 102 for å få XL.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

snd

#2215
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 06. september 2017, klokken 11:31
Du må vell ha minst 98-rating for Tesla, for de nyere type 90\100D ville jeg nok valgt minst 100 på load index da de bilene er noen hundre kg tyngre. Ligger vell rundt 2200 kg om jeg ikke husker feil? Gammelbilene lå vell på ca 2000-2070.

XL-rating på dekk trenger ikke være dumt, de er da ekstraforsterket, kan muligens redusere punkteringer etc, men tror det finnes svært få som ikke er 102 for å få XL.

Man må ikke forholde seg til LI på vinterdekk (med M+S). Har P85D som er originalt levert med 265/35-21 (LI 101) på sommer og 245/35-21 (LI 96) vinter. Står 101 i vognkortet.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Muffinman

Du mener vel at man ikke må forholde seg til hastighetsmerking på m+s dekk?

petersv

LI også, kan følge stro normen vistnok istedenfor.

Rolf Gjerdsjø

#2218
Sitat fra: Saberhagen på onsdag 06. september 2017, klokken 09:51
Har også sett på yokohama IG50, men disse finnes bare i 225/45/19, og ikke 245. Tåler vel heller ikke vekten til en Tesla utifra det jeg klarer å se?

Joda, de finnes i riktig dimensjon (har fire slike liggende i garasjen), og lasteindex på 102 eller 103 om jeg ikke husker helt feil.

Edit: 98 var det visst, noe som tilsvarer 750 kg. Minimum på Model S75D er 680 kg.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

MyMuffin

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 11. september 2017, klokken 12:29
Sitat fra: Saberhagen på onsdag 06. september 2017, klokken 09:51
Har også sett på yokohama IG50, men disse finnes bare i 225/45/19, og ikke 245. Tåler vel heller ikke vekten til en Tesla utifra det jeg klarer å se?

Joda, de finnes i riktig dimensjon (har fire slike liggende i garasjen), og lasteindex på 102 eller 103 om jeg ikke husker helt feil.

Edit: 98 var det visst, noe som tilsvarer 750 kg. Minimum på Model S75D er 680 kg.

Hva er din erfaring med disse?
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA