Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 28. desember 2016, klokken 07:49
På våt vei er Pirelli et MYE bedre dekk en R2. Jeg har hatt begge på tesla. Men de 5% dagene du kjører på vinterforhold er det greit å senke farten 5-10 kmt i forhold til R2.

Eller til 0km/t, når du står fast og ikke kommer opp bakken ;)
Var nok av slike klager på FB første vinteren når mange hadde kjøpt Pirelli før erfaringene med disse ble alment kjent.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nasatech

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. desember 2016, klokken 09:45
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 28. desember 2016, klokken 07:49
På våt vei er Pirelli et MYE bedre dekk en R2. Jeg har hatt begge på tesla. Men de 5% dagene du kjører på vinterforhold er det greit å senke farten 5-10 kmt i forhold til R2.

Eller til 0km/t, når du står fast og ikke kommer opp bakken ;)
Var nok av slike klager på FB første vinteren når mange hadde kjøpt Pirelli før erfaringene med disse ble alment kjent.

Jeg har R2 på min. Bruker ikke Ludi mye på vinteren, men det er ikke pga. dekkene. Hadde valgt R2 igjen selv om de er myke.


Sent from my iPad using Tapatalk

Muffinman

Som nevnt tidligere, etter en vinter (og litt av en til) med disse Pirelli-dekkene på 85D kjøpte jeg Hakka 8. Da hadde jeg hatt nok nesten-hendelser hvor bare flaksen berget meg. Jeg har kjørt piggfritt av beste kvalitet siden 1997 og vært godt fornøyd med det, inkludert to vintre/50.000km på Hakka R2 med rwd-bil. Pirelli gjorde imidlertid noe med psyken, og selv om jeg VET at de ikke er å betrakte som vinterdekk endte jeg nå altså med pigg for første gang på 18 år.

Ikke helt bra med piggdekk naturligvis, men har nå et ekstra hjulsett og vil kjøre piggfritt så lenge det er noenlunde bart før piggdekkene monteres. Normalt er det i desember eller opp mot juletider. Tenker også kjøre piggfritt om våren.

Når det gjelder R2 så stemmer det at de er mykere enn de fleste andre dekk, men de blir bedre jo kaldere det blir. Bruk bilprodusentens anbefalinger +10% mtp trykk og kjør som man bør på vinterføre, så merker man ikke mye av det. Det er ikke mange dekk som konkurrerer når føret er krevende. For et par år siden kjørte jeg opp langbakken på Vangslia i Oppdal på nesten utslitte R2 med rwd-bilen. Oppdaget etter at jeg hadde begynt på bakken at det stod biler på kryss og tvers hele veien opp, og det gikk opp for meg at det måtte være veldig glatt. Holdt jevn fart og håpet jeg ikke måtte stoppe. Masse folk i bakken fra bilene som stod fast, men de flyttet seg heldigvis så jeg fikk holde siget. Når jeg var sikker på at jeg ville komme meg opp testet jeg med å gi litt pedal. Først ved 80kW blinket antispinnlampa, så det var faktisk noe å gå på. Neste gang jeg kjøper piggfritt blir det R2. At rullemotstanden er lavest gjør heller ikke noe. Dårlig grep på våt vei er lettere å kompensere for ved å kjøre saktere enn dårlig grep på glatte veier.

Nasatech


Lynet

I fjor vinter måtte jeg ta en dobbel unnamanøver da en elg fant ut at den skulle over veien akkurat da jeg kom kjørende i 90! Hadde ikke noe problemer med R2 i denne manøveren. Har hatt mange biler som hadde kommet til å hatt store problemer selv på tørt føre og gode sommerdekk.
De som sier at R2 er udugelige bør se på sin egen kjørestil.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Havebigfun

Enig med de siste tre- R2 er et meget bra vinterdekk- med rett lufttrykk!!
Det er på glatta man trenger reservene mest.
Jeg har kjørt pirelli, iX3 og R2.
Lavt forbruk og lavt støynivå er ytterlige et plus.

Cowboystrekk

R2 er faktisk de beste piggfridekkene jeg noen gang har hatt. Overraskende gode på is og slaps, gode på snø, stillegående, lav rullemotstand. Du sliter med maks aks rwd uten spinn selv på tørr veg, men har jeg mye mer lyst til å ha lang bremselengde på våt vg kontra null styring på is ala pirelli.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

JonI

Jeg trenger nye vinterdekk til min 85+ og fikk anbefalt Pirelli Ice Zero FR av dekkleverandøren. Noen som har prøvd disse og kan gi meg råd ? Er usikker på om jeg bør velge disse eller R2
Bil: "Gråtass" P+ grå/grå/grå  (P2318)


JorgenM

Hadde egentlig bestemt meg for piggfritt, men idag har jeg hatt endel problemer og ble litt frustrert... Kom meg ikke opp fra garasjen og til huset, det er ikke store bakken, men ga opp etter 3 forsøk... På tur opp til hytta senere idag kjørte vi veldig sakte, ble forbikjørt av flere biler og likevel skled vi flere ganger med Pirellidekkene.... Ringte Vianor med en gang jeg kom på hytta og fikk time for dekkbytte hos dem i morgen og bestilte Hakka 8 piggdekk.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Øyvind.h

#1870
Håper ikke du velger bort piggfritt basert på erfaring med det kontinentale vinterdekket Pirelli Sottozero 2 som Tesla leverer? Et dekk som av mange er døpt italienske akebrett :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

#1871
Du vil ikke bli skuffet, kanskje med unntak av støyen på bar vei da. Det finnes riktignok piggdekk som støyer mer, men P85 er veldig dårlig støyisolert originalt så det vil høres godt uansett.  Vår bil er gjennomgående dempet og relativt behagelig selv med pigg.  Du går fra noe av det aller dårligste du kan finne av "vinterdekk" til det aller beste som finnes, så det blir nok en vekker mtp hvor dårlige de gamle dekkene var.  Vår erfaring med Hakka 8 på maken bil er at på vanlig vinterføre merker du ikke engang at det er glatt, og på ekstremføre kommer du deg trygt fram uten problemer. Forskjellen til et av de beste piggfridekkene, Hakka R2, (har kjørt ca 50.000 med slike på samme bil) er også massiv.  Husk 50-60 mil med rolig kjøring så piggene får satt seg skikkelig.

JorgenM

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. januar 2017, klokken 20:53
Håper ikke du velger bort piggfritt basert på erfaring med det kontinentale vinterdekket Pirelli Sottozero 2 som Tesla leverer?
Nei, valgte bort i ren frustrasjon :)

Høres bra ut Muffinman :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Kim Kim

Har lakkert mine 19"  slipstreamfelger til vinterhjulene svarte, men hjulboltene glemte jeg så de er blanke :)

Er boltene som Tesla selger til 22" onyx hjulene svarte eller 21" turbine fargede?  Passer disse boltene på Model S i såfall (21 mm)

Eller bruker de kanskje plastkåper man man kjøpe?

Hadde vært flott å slippe å lakke boltene :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Nasatech


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA