Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: storform på lørdag 28. november 2015, klokken 18:16
Har for litt siden lagt på Michelin Xi3. Det var da litt mildere enn nå. Fylte 3,1 bar i alle dekk. Ettersom vi nå kan se dekktrykket kontinuerlig, har jeg lagt merke til at trykket nå er 2,9 bar på samtlige dekk. Regner med det har med temperatur å gjøre? Uansett overraskende at det varierer så mye. Det er jo ikke akkurat kjempekaldt i Bergen nå. Er dette vanlig? I så fall er det jo vanskelig å vite ved hvilken temperatur man skal fylle ønskelig dekktrykk?
Det skal fylles med kalde dekk, men uansett så viser Tesla dash alltid mindre enn det jeg fyller på bensinstasjonen. Jeg har prøvd flere slik at det ikke bare er en feil på stasjonen, istad fylte jeg opp til 3.3 bar (bilen min har vært på service så da har de selvfølgelig tappet ned til 3.1) men jeg kjører vanligvis på 3.4 men siden jeg hadde kjørt en stund så prøver jeg med 3.3. først. Uansett så viser det på display i bilen 3.2 bar..

petersv

Sitat fra: cairnz på lørdag 28. november 2015, klokken 19:50
Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. november 2015, klokken 19:15
Hvor ser man dekktrykket kontinuerlig?
Car Status-appen (hold hjulet på en av tomlene og rull til du finner det)

OBS. Gjelder kun biler med AP.

Thor2014

Trykket på min lokale sjappe stemmer på en prikk med hva som bilen rapporterer

Tesla P85D

Noen som har erfaring med Nokia Hakkapeliitta R2 245.35.21 eller Nokia Hakkapeliitta 8 pigg 245.35.21?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Muffinman

Har kjørt snart 4000km på Sottozero II og var i utgangspunktet litt overrasket over at de fungerte såpass greit på sørpe, våt snø på bar asfalt osv ut fra ryktene. Men i dag har jeg gjort en runde på hardpakket snø med en og annen isflekken i 4 minusgrader og for å gjøre en lang historie kort; det fungerer IKKE bra. Hvis jeg ikke hadde hatt en annen bil stående klar med skikkelige vinterdekk som kan brukes i nødsfall ville jeg kjørt til nærmeste dekkverksted og montert av Pirelliene så raskt som mulig. Disse dekkene har lite å stille opp med på norsk vinterføre.

Hyperstress

Ja, selv om de er bra på snø, og veldig gode på våt asfalt, så er de ikke gode på is. Merker for øvrig at det er enorm forskjell på rene vs skitne dekk! Dette gjelder sikkert uansett dekk, men jeg legger spesielt merke til det på Pirelliene. Om en innimellom vasker dekkene med avfetting så er det som å få nye dekk på bilen :)  Avfetting har jeg i kittet mitt i frunken sammen med kjettinger.
Jeg har ikke vasket dekkene så langt denne vinteren, og merket i dag at det skal eg gjøre i morgen  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

BMW850

Enig, Sottozero er ikke gode på is men nesten uovertrufne på bare veier som det er mesteparten av vinteren. Nå er jeg heller ikke daglig avhengig av bilen så jeg er veldig fornøyd med dekka ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

frosken

Jeg har Sottozero 3 på min bil og kjenner ikke igjen klagene på Sottozero 2. Kan se ut til at det er en del forskjell på de to utgavene.

Muffinman

Hadde håp om at bilen skulle leveres med III siden mange hadde fått det, men det ble II. Tror også det er en del forskjell på de to utgavene, det nyeste dekket ser jo ut som et vinterdekk mens den eldste versjonen ligner på et sommerdekk hvor man har slicet opp mønsteret sideveis med en tapetkniv. Jeg måtte erkjenne at dette var dårlige greier når jeg svingte av i et kryss på tilsynelatende fint snøføre (snøen viste seg å være hardpakket) og 85D`en la seg sidelengs når jeg gav forsiktig på ut av krysset. Skvatt godt, for dette skjedde aldri med rwd bilen når den var skodd med R2.  Det er i det minste bra at mange som kjører på disse kjelkene later til å være klar over begrensningene og har vett til å la bilen stå når forholdene tilsier det.

erlanddf

Har R2 med 50 psi og RWD. På småveiene idag tidlig i Bærum idag tidlig med 12 kalde og litt blankpolert vei hadde jeg nær sagt null grep. Skulle kjøre igang fra lyskryss og alle bare kjører fra meg mens antispinn slo inn så fort jeg ga særlig mer enn 20 på wattpedalen. I svinger og bakker var det også skummelt.

Dekkene var nye i høst og er lite slitt, slik at jeg og mistenkte at det høye trykket ga dårligere grep. Måtte stoppe innom en stasjon og satte ned trykket til 42 så får jeg håpe det blir bedre for dette var en skummel morgen. Har aldri i mine over tjue år bak rattet opplevd så dårlig grep.
2014 P85+

fonberg

Sitat fra: erlanddf på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:18
Har R2 med 50 psi og RWD. På småveiene idag tidlig i Bærum idag tidlig med 12 kalde og litt blankpolert vei hadde jeg nær sagt null grep. Skulle kjøre igang fra lyskryss og alle bare kjører fra meg mens antispinn slo inn så fort jeg ga særlig mer enn 20 på wattpedalen. I svinger og bakker var det også skummelt.

Dekkene var nye i høst og er lite slitt, slik at jeg og mistenkte at det høye trykket ga dårligere grep. Måtte stoppe innom en stasjon og satte ned trykket til 42 så får jeg håpe det blir bedre for dette var en skummel morgen. Har aldri i mine over tjue år bak rattet opplevd så dårlig grep.

Jeg ville spraya på en runde med avfetting/rensemiddel på dekkene.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

erlanddf

Sitat fra: fonberg på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:23
Sitat fra: erlanddf på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:18
Har R2 med 50 psi og RWD. På småveiene idag tidlig i Bærum idag tidlig med 12 kalde og litt blankpolert vei hadde jeg nær sagt null grep. Skulle kjøre igang fra lyskryss og alle bare kjører fra meg mens antispinn slo inn så fort jeg ga særlig mer enn 20 på wattpedalen. I svinger og bakker var det også skummelt.

Dekkene var nye i høst og er lite slitt, slik at jeg og mistenkte at det høye trykket ga dårligere grep. Måtte stoppe innom en stasjon og satte ned trykket til 42 så får jeg håpe det blir bedre for dette var en skummel morgen. Har aldri i mine over tjue år bak rattet opplevd så dårlig grep.

Jeg ville spraya på en runde med avfetting/rensemiddel på dekkene.

Bør man gjøre dette ofte? Har aldri behøvd å gjøre dette før...
2014 P85+

fonberg

Sitat fra: erlanddf på torsdag 07. januar 2016, klokken 11:21
Sitat fra: fonberg på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:23
Sitat fra: erlanddf på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:18
Har R2 med 50 psi og RWD. På småveiene idag tidlig i Bærum idag tidlig med 12 kalde og litt blankpolert vei hadde jeg nær sagt null grep. Skulle kjøre igang fra lyskryss og alle bare kjører fra meg mens antispinn slo inn så fort jeg ga særlig mer enn 20 på wattpedalen. I svinger og bakker var det også skummelt.

Dekkene var nye i høst og er lite slitt, slik at jeg og mistenkte at det høye trykket ga dårligere grep. Måtte stoppe innom en stasjon og satte ned trykket til 42 så får jeg håpe det blir bedre for dette var en skummel morgen. Har aldri i mine over tjue år bak rattet opplevd så dårlig grep.

Jeg ville spraya på en runde med avfetting/rensemiddel på dekkene.

Bør man gjøre dette ofte? Har aldri behøvd å gjøre dette før...

Lurt å gjøre dette når føret skifter fra bart til snø/isføre. Dekkene "samler på" asfaltstøv osv når du kjører på bare veier.

Spray på, la bilen stå noen minutter før du kjører. Du vil bli overrasket over hvor mye dritt som ligger igjen etter dekkene.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Undertegnede

Sitat fra: erlanddf på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:18
Har R2 med 50 psi og RWD. På småveiene idag tidlig i Bærum idag tidlig med 12 kalde og litt blankpolert vei hadde jeg nær sagt null grep. Skulle kjøre igang fra lyskryss og alle bare kjører fra meg mens antispinn slo inn så fort jeg ga særlig mer enn 20 på wattpedalen. I svinger og bakker var det også skummelt.

Dekkene var nye i høst og er lite slitt, slik at jeg og mistenkte at det høye trykket ga dårligere grep. Måtte stoppe innom en stasjon og satte ned trykket til 42 så får jeg håpe det blir bedre for dette var en skummel morgen. Har aldri i mine over tjue år bak rattet opplevd så dårlig grep.

Opplever noe av det samme selv med cvc6 med 50 psi. Her på sørlandet er det knallhard blankpolert snø under med lett nysnø på toppen på sideveiene. Her merker jeg bilen slipper litt i svingene og ved oppbremsing (uten noe dramatikk forøvrig). Merker ikke så mye fra stillestående og oppover da jeg har D modell.

Vasket de med dekkrens i dag, men syntes ikke det hjalp nevneverdig. For min del bare å ta det litt med ro i svingene som jeg pleier når det er glatt :)

Holdt selv på å gå rett på rævva når jeg skulle ned en liten helling når jeg kom ut av bilen  ;D

erlanddf

Har en teori rundt dette med dekktrykk og da særlig ift vinterdekk.
Mange (inklusive meg selv) øker oppmot 50psi for å redusere strømforbruk.

Ikke at jeg er veldig god på dette, men noe av det jeg husker fra fysikken
tilsier at dersom strømforbruket går ned pga økt lufttrykk så betyr dette
at rullemotstanden mellom dekk og underlag er redusert, altså friksjonen.
Dersom friksjonen er redusert så betyr det faktisk at man får dårligere grep,
og det ønsker man jo ikke på vinterføre.
Synspunkter på dette?
2014 P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA