Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Takk, bestilte to. Har to utslitte Falken som har stått bak, men flytter de gamle framdekkene dit til våren så jeg blir kvitt dem raskest mulig. Spent på om det gjør noe med forbruket å bytte bare to. Jeg tipper det blir målbart siden forskjellen på rullemotstand er så stor (F vs B).

Cowboystrekk

Ser interdekk har fått dem inn i lista igjen og, men sies ingenting om lagerstatus der... Kanskje du får C i rullemotstand da? :) De må vell kjøres inn ca 500 km før du evt vil merke lavere forbruk, men leste om en annen kar her på forumet som fikk betydelig lavere forbruk med Landsail enn Goodyear RS-A2, noe som lover bra. Vurderer å selge mine RS-A2 som er svært lite slitt og evt investere i landsail, å få ei mil eller 2 ekstra rekkevidde samt dekk som skårer bedre på våt veg og kjøreegenskaper totalt sett kan være verdt det :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Det er uansett flott at flere bestiller landsail. Da ser butikkene at de er etterspurt og flere tar det muligens inn i sortimentet. Eneste ulempa er at prisene trolig øker litt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

kamikaze

En må huske på at slitasjestyrke(treadwear grade number) kan ikke direkte sammenlignes mellom dekkprodusenter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Treadwear_rating

Stavanger

Cowboystrekk

Neida, vet det, men kan gi en liten pekepinn. Helårsdekk har ofte høyere, noe som stemmer IRL siden de har mer riller/mønster og dermed ventileres nedre når de er varme, noe som reduserer slitasje.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

MaW

Sitat fra: Fastlane83 på søndag 15. november 2015, klokken 12:42
Har nå montert vinterdekk som jeg har kjøpt av Tempe Dekk i Trondheim. Polar Wheels Silver Bullet 19" med Bridgestone Blizzak WRX 245/45-19. Ble lovt at felgen passet rett på bilen. Begge framhjulene tar i fremre del av innerskjerm ved mye rattutslag. Hvorfor? Er det feil innpress på felgen? Hvordan kan jeg fikse dette?

Har du fått gjort noe med det?

Muffinman

#1282
Litt om Hakka 8 etter at første snøen er prøvekjørt.

I går kveld skulle jeg kjøre jentungen på en tilstelning som gikk av stabelen i et samfunnshus lokalisert på toppen av en 150 meter lang bratt bakke. Ved avlevering var det bare vi og en amerikansk 4wd som hadde greid å komme seg opp mens det stod et kobbel av biler nederst i bakken. På tur ned igjen så jeg en Mondeo som tok fart og prøvde, men måtte gi opp etter 10 meter. Så Hakka 8 i kombinasjon med bakhjulsdrevet Model S er gode greier. Dette dekket fungerer faktisk veldig bra på snø, og jeg opplever det faktisk som bedre enn Hakka R2. Senere på kvelden var det lagt seg 10-15 cm snø og da måtte også jeg gi opp, manglet bare _bittelitt_ fart på at bilen skulle begynne å tygge seg oppover.

Uansett, disse piggdekkene er muligens litt skjøre. Mine er forsiktig kjørt inn slik at piggene skulle få sette seg skikkelig, men etter en kort runde med forsiktig sideveis kjøring og litt hjulspinn på lukket område på glatta ser jeg at gummien på ene siden av piggene bak er litt slitt. Har neppe noen konsekvens for funksjonen nå, men kanskje når dekket begynner å bli slitt. Spørs om jeg bytter om fram og bak i løpet av vinteren om det utarter seg. Man bør med andre ord unngå å spinne unødig med disse dekkene.

kjellan

Sitat fra: Muffinman på lørdag 21. november 2015, klokken 10:32
Litt om Hakka 8 etter at første snøen er prøvekjørt.

I går kveld skulle jeg kjøre jentungen på en tilstelning som gikk av stabelen i et samfunnshus lokalisert på toppen av en 150 meter lang bratt bakke. Ved avlevering var det bare vi og en amerikansk 4wd som hadde greid å komme seg opp mens det stod et kobbel av biler nederst i bakken. På tur ned igjen så jeg en Mondeo som tok fart og prøvde, men måtte gi opp etter 10 meter. Så Hakka 8 i kombinasjon med bakhjulsdrevet Model S er gode greier. Dette dekket fungerer faktisk veldig bra på snø, og jeg opplever det faktisk som bedre enn Hakka R2. Senere på kvelden var det lagt seg 10-15 cm snø og da måtte også jeg gi opp, manglet bare _bittelitt_ fart på at bilen skulle begynne å tygge seg oppover.

Uansett, disse piggdekkene er muligens litt skjøre. Mine er forsiktig kjørt inn slik at piggene skulle få sette seg skikkelig, men etter en kort runde med forsiktig sideveis kjøring og litt hjulspinn på lukket område på glatta ser jeg at gummien på ene siden av piggene bak er litt slitt. Har neppe noen konsekvens for funksjonen nå, men kanskje når dekket begynner å bli slitt. Spørs om jeg bytter om fram og bak i løpet av vinteren om det utarter seg. Man bør med andre ord unngå å spinne unødig med disse dekkene.

Ja hadde Hakka 8 på i fjor vinter på 2wd og har dei nå på 4wd Teslan.

Har nettopp kjørt over Valdresflya og dei virka også godt når eg plutselig måtte bremse opp for ein reinsdyrflokk (Co-piloten villeda meg til å kikke på alle spora utenom vegen  og eg påsto at det var skispor... (dette var ved Beitostølen)... :o Derfor tok det litt tid å oppdage flokken rett foran.

Dekka fungerer godt på vinterføre!

Muffin : Det du mangler for å komme opp er 4wd.....

8)
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Muffinman

Sitat fra: kjellan på lørdag 21. november 2015, klokken 11:40
Muffin : Det du mangler for å komme opp er 4wd.....

8)
Og det har jeg neste fredag. Fruen tar over P85`en :)

Wilma

Hei. Prøvde å finne svar men det er ikke alltid like lett.
Jeg skiftet til vinterdekk i går. Var innom hos Tesla på formiddagen og spurte om det var noe problemer i forbindelse med registrering av nye dekk på bilen. Damen viste meg på skjermen hvordan det skulle gjøres.
Alt gikk greit da jeg skiftet dekkene. Etterpå kjørte jeg noen km og da kom varselet om at jeg måtte endre fra 21" til 19" og registrere de nye dekkene. Det ble gjort men etterpå kom det en melding som fortalte at jeg måtte kontakte Tesla. Feilmeldingen sa som følger: Tire Pressure Needs Service Contact Tesla Service.
Jeg prøvde å ringe Tesla men havnet i Nederland. En hyggelig svensk representant trodde kanskje det var sensorene som ikke passet. Jeg kontaktet da han jeg hadde kjøpt felgene og dekkene hos. Han sa at det var de siste sensorene og at de skulle passe min bil.
Noen som vet hva dette er. Må jeg inn til Tesla for å fikse dette?
Regner med at flere opplever dette i disse dekkskiftetider.
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

Lynet

Høres ut som du uorginale sensorer, så da bør du nok ta kontakt med dekkforhandleren. Han bør ta eventuell kostnad hos Tesla for feilsøking.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

petersv

Ta en restart foerst, denne meldingen fikk jeg ofte med org. sensorer rett fra Tesla, men gikk alltid over.

SunSeeker

Beklager, men må bare spørre!
Har du prøvd en reset av sensorne?
Måtte gjøre det 2 ganger sist. Husk å kjøre kontinuerlig over 40km/t til du får godkjent meldingen

Wilma

Sitat fra: SunSeeker på lørdag 21. november 2015, klokken 20:05
Beklager, men må bare spørre!
Har du prøvd en reset av sensorne?
Måtte gjøre det 2 ganger sist. Husk å kjøre kontinuerlig over 40km/t til du får godkjent meldingen


Jeg har restartet begge skjermene flere ganger pluss tatt reset av sensorene mange ganger uten hell. I kveld har jeg kjørt 16 mil men den gule feilmeldingen har ikke forsvunnet.
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA