Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Krigil

Har nylig kjøpt Tesla og er spent på hva vinteren byr på av utfordringer.  Jeg lurer på hvilket piggfritt vinterdekk dere anbefaler til en Tesla p85??

Jeg bor akershus, kjører mye på E18 og noen turer til hytta i Gudbrandsdalen.

Hadde tenkt på nokian hakka r2, men var innom megahjul og de anbefalte nexen winguard sport,fremfor nokian til mitt bruk. I følge dem er nexen bedre på våt asfalt, ikke så mykt og mer slitesterkt enn nokian hakka r2.

Hva anbefaler dere som har kjørt en vinter eller to??

storform

Har nettopp gjort research på dette ettersom jeg også trengte vinterdekk. Ble Michelin Xi3 på meg da mange anbefaler dette sterkt til TMS. Valgte forøvrig Polar Bullet felg. Får de på bilen i morgen.
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

o.b.lix

Ble Xi3 på meg også, ble frarådet Nokian for de var for myke.

Kjører mest på bare veier, men med noen turer til fjells i helgene.
Denne dekkpusheren traff i alle fall med dekk til SUV jeg hadde før, så tror det blir bra.

Prøvde med 50 pund i Xi3, da bråkte de mye, med 45 pund ble det bedre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Undertegnede

Da ble det continental contivikingcontact 6 på meg. Sto mellom r2, xi3 og disse.

Godt tilbud på skruvat.no for disse nå. 25% og 1875,- per dekk

Cowboystrekk

Sitat fra: Undertegnede på fredag 23. oktober 2015, klokken 07:20
Da ble det continental contivikingcontact 6 på meg. Sto mellom r2, xi3 og disse.

Godt tilbud på skruvat.no for disse nå. 25% og 1875,- per dekk
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

kvp

Disse kjøpte jeg etter mye om og men, da de faktisk er noen av de peneste felgene til TMS, og så er de billige (zax), og glad er jeg for det; det tok kun 3 dager før min ektefelle træsja den ene.
Skulle gjerne hatt vossen cv4 gunmetal, men det ble for dyrt da jeg har så mye annet å bruke penger på

Skjøteledning

Hei,

Har ikke tid til å lese igjennom tråd på 80+ sider, så det er mulig det er besvart et sted.
Mitt spørsmål, noen som har run flat vinterdekk på sin Tesla? skal vel gjøre kjøreopplevelsen litt mindre svampete.
Får min 70 D i nov. bestillt med Nokian R2 vinterdekk og har hørt at de er alt for myke for en tung Tesla.
Tror de finnes som run flat og tenkte å oppgradere til det hvis det lar seg gjøre.
Noen som har erfaring med det?

turfsurf

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 23. oktober 2015, klokken 10:04
Sitat fra: Undertegnede på fredag 23. oktober 2015, klokken 07:20
Da ble det continental contivikingcontact 6 på meg. Sto mellom r2, xi3 og disse.

Godt tilbud på skruvat.no for disse nå. 25% og 1875,- per dekk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

petersv

Kjørt Hakka R2 to sesonger, ingen problem så lenge man følger Nokians anbefaling på dekktrykk +10%. Kjørt bil med Xi3 og, de var så og så like, men støya endel mer i motorveihastighet enn R2 da lamellene er plassert slik at man treffer egenfrekvensen i dekkmøsteret run 80-100km/h.

Conti cvc6 virker som et bra dekk til en fantastisk pris.

Solongdiesel

Hei.
Netop fået monteret 19 tommer nokian r2 på ph turbin ed.2 felg.

Helt samme dimension som standard dekkene. Altså 245/45 19.
Men mærker nu at ve. Forhjul går i mod inderskermen når jeg rykker og drejer maksimalt.
Nogen som har oplevet dette før?

Muffinman

#1210
Det er ikke uvanlig, men har ikke hørt om dette på 19" hjul. Her tar det i innerskjermene med 21" hjul, og det er en av mange grunner til at jeg kvittet meg med dem.

PH Turbin II har ET35, det vil si at senter av hjulene er 0,5 cm lenger ut i hjulbuen enn de originale som har ET40. I tillegg er det 8,5" brede mot de originale 19" sine 8". Dette i kombinasjon med designmessig knapp klaring og produksjonsmessige forskjeller mellom bilene gjør nok at det tar i på bilen din. Tesla modifiserer innerskjermene om du opplever dette på originale felger, men det er ikke sikkert de tar det med uoriginale hjul.

Tesla sine orignale 21" er også 8,5", dvs like brede som PH Turbin 19".

MaW

Vinteren er rett rundt hjørnet og jeg må ha felger og dekk. Tanken er å flytte de orginale 19" sommerfelgene over på noen vinterdekk, å skaffe nye felger for sommer. Men spørsmålet er om jeg skal gå for 20", hvordan synes folket 19" er i forhold til 20". Er det mere comfort å kjøre på 19" sånn generelt, med tanke på vibrasjoner og dekkstøy (kanskje noe annet også?)

Vist det blir til at jeg kjøper nye sommerfelger og derfor må ha nye dekk også, har jeg hørt anbefalt å kjøpe litt billige dekk da det uansett slites fort på en tesla å dermed må kanskje skifte dekk vær sesong?


Sitat fra: kvp på fredag 23. oktober 2015, klokken 15:05
Disse kjøpte jeg etter mye om og men, da de faktisk er noen av de peneste felgene til TMS, og så er de billige (zax)
Er det 20"?

petersv

Hvis det er god økonomi du vil ha, hold deg på 19".

MaW

pga at felgene er dyrere? Det har jeg råd til, men dekkene blir vell ikke noe dyrere av å gå over til 20"

petersv

#1214
Du må jo kjøpe et ekstra sett, iom. at du ikke får brukt opp sommerdekkene dine i 19" dim. Er billige dekk i 20 og selvfølgelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA