Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

Neinei. På snø har mønsteret faktisk en signifikant funksjon mpt grepet :)

Snøen pakkes sammen under dekket og komprimeres inn i mønsteret, og henger slik sammen med den hardpakkede snøen under dekket. Slik oppnås en forankring. Effekten er mye større på snø enn på f.eks jord.

jazzwheel


cirys1

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:40

Med VINTERDEKK, tviler på at 8mm sommerdekk slår 4mm vinterdekk på snøføre. (visst ikke vinterdekkene er 5 sesonger og steinharde)

jazzwheel

Du skal få lov å regne ut prosenten selv.

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:41
Du skal få lov å regne ut prosenten selv.

Denne sier jo ingenting om mønsterdybde, merke på dekk, alder eller noe annet som kan ha betydning. Den er rett og slett helt verdiløs. Med Paint kan man lage en slik på 5 min og kalle det en "Test"..

Muffinman

Har ikke noen tro på at et vilkårlig sommerdekk hevder seg særlig bra på vinteren uansett. Langsgående mønster vil neppe hjelpe noe særlig, men mønster er absolutt relevant på snø når det er laget for slik bruk. Mulig jeg misforstod litt her.

M+S dekk kan fungere til en viss grad i spikerkulde på snø, men er for de fleste praktiske formål ubrukelige om vinteren.

jazzwheel

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:46
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:41
Du skal få lov å regne ut prosenten selv.

Denne sier jo ingenting om mønsterdybde, merke på dekk, alder eller noe annet som kan ha betydning. Den er rett og slett helt verdiløs. Med Paint kan man lage en slik på 5 min og kalle det en "Test"..

Jaha, så du antyder at jeg har lagd den i paint, flott forumtroll du... Legg sammen to og to så finner du forskjellen ved å bruke bildet over som sier noe om hvordan bremselengden påvirkes av mønsterdybden.

http://www.continental.no/www/download/dekk_til_no_no/themes/dekktips/alt_du_trenger_a_vite_no.pdf

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 14:07
Jaha, så du antyder at jeg har lagd den i paint, flott forumtroll du... Legg sammen to og to så finner du forskjellen ved å bruke bildet over som sier noe om hvordan bremselengden påvirkes av mønsterdybden.

Kjapp på avtrekkeren nå, faktisk trollet de ubegripelige dårlige konklusjonene dine på hvordan dette henger sammen. Du kunne jo ha tatt deg bryet med og ta med notisen til bildet i det minste: "Bremselengder og sammenligninger mellom sommer- og vinterdekk vist over, ble utført med standard biler. Grafikken er kun ment som en illustrasjon. Bremselengden vil være forskjellig avhengig av det enkelte kjøretøy, bremser, dekk, vekt, temperatur og veiunderlag."

Ta med også denne setningen ifra samme side så kanskje du begynner og se tegningen " For din egen sikkerhet er det en god idé å bytte til vinterdekk fra Continental i god tid før vinteren er der."

Syns det er rart at noen sluker slik informasjon "rått", det står til og med forklaring til bildet slik at man ikke skal det, der de ramser opp punktene som jeg skrev istad.

"I enkelte tilfeller er sommerdekk med full mønsterdybde bedre enn vinterdekk med for eksempel bare 4mm igjen, selv på snø."

Denne påstanden må du gjerne vise til noe mer relevant enn det du har kommet med, visst den skal være "sann" da, for foreløbig er den "mumbojumbo" i mine "ører"...

jazzwheel

Seriøst... Du er ikke veldig konstruktiv i argumentasjonen når alt du sier er basert på dine egne ekspertmeninger som du igjen mener trumfer mine "ubegripelig dårlige konklusjoner". Det er karakteristikker som ikke helt passer inn.

Jeg referer utelukkende til Continental sin undersøkelse som sier at på snøføre i 50km/t så har sommerdekk 43 meter bremselengde og vinterdekk 35 meter. Bildet over sier at med 4mm mønsterdybde istedenfor 8mm så er bremselengden 50% mer.

Det er hakket mer seriøst om du heller kan vise til en undersøkelse som sier noe annet istedenfor å komme angrep mot meg.

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 14:40
Seriøst... Du er ikke veldig konstruktiv i argumentasjonen når alt du sier er basert på dine egne ekspertmeninger som du igjen mener trumfer mine "ubegripelig dårlige konklusjoner". Det er karakteristikker som ikke helt passer inn.

Jeg referer utelukkende til Continental sin undersøkelse som sier at på snøføre i 50km/t så har sommerdekk 43 meter bremselengde og vinterdekk 35 meter. Bildet over sier at med 4mm mønsterdybde istedenfor 8mm så er bremselengden 50% mer.

Det er hakket mer seriøst om du heller kan vise til en undersøkelse som sier noe annet istedenfor å komme angrep mot meg.

Er du hårsår? Det er ikke noe angrep men konklusjonen din er fattet på særdeles dårlig/tynt grunnlag, istad kom du med en påstand ""I enkelte tilfeller er sommerdekk med full mønsterdybde bedre enn vinterdekk med for eksempel bare 4mm igjen, selv på snø." For å øke troverdigheten på denne påstanden så kommer du med et bilde, som ikke sier noe om forholdene i testen. Det står ikke noe om hvilke dekk, biler eller noe annet som er brukt for og komme frem til resultatet.

Men det står "Grafikken er kun ment som en illustrasjon. Bremselengden vil være forskjellig
avhengig av det enkelte kjøretøy, bremser, dekk, vekt, temperatur og veiunderlag."

Du må gjerne justere virklighetsoppfattelsen ut av slike tester, men jeg mener at den er syltynn, man vet ikke om det hele tatt er utført en test, for den har ingen dokumentasjon. (Og kilden er Continental AG?)

jazzwheel

Og der åpnet du med samme typen karakteristikker ser jeg.

Du antar at undersøkelsen er gjort med forskjellige biler, dekk eller temperatur bare fordi de skriver at det er illustrasjonsfoto, eller ikke skriver noe om det? Jeg vil tro at Continental ikke setter sammen noe tilfeldig oppspinn og at tallene derfor kan stemme bra med virkeligheten, men du må selvfølgelig gjerne tro noe annet.

Link gjerne til noe som motbeviser det Continental skriver, det virket nemlig ikke som du hadde noe slik for hånden.

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 15:16
Og der åpnet du med samme typen karakteristikker ser jeg.

Du antar at undersøkelsen er gjort med forskjellige biler, dekk eller temperatur bare fordi de skriver at det er illustrasjonsfoto, eller ikke skriver noe om det? Jeg vil tro at Continental ikke setter sammen noe tilfeldig oppspinn og at tallene derfor kan stemme bra med virkeligheten, men du må selvfølgelig gjerne tro noe annet.

Link gjerne til noe som motbeviser det Continental skriver, det virket nemlig ikke som du hadde noe slik for hånden.

Utifra bildet velger jeg og ikke anta  ::) ::) ::)
Jeg ville heller konsentrert meg om og dokumentere egne påstander enn og få andre til og motbevise sine egne.






Sandpusher

Du lar ikke en god anledning til å starte krangel på nettet gå fra deg cirys1, det skal du ha.

Du gidder å hisse deg opp over en slik setning? "I enkelte tilfeller er sommerdekk med full mønsterdybde bedre enn vinterdekk med for eksempel bare 4mm igjen, selv på snø."
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Cowboystrekk

Kanskje vi bare kan være enige om at 4 mm er absolutt siste dybde før du bør bytte dekk? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA