Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: cirys1 på onsdag 02. september 2015, klokken 22:01
Tror jeg gjorde et kupp da fikk nye (hadde kjørt hjem ifra Tesla 4-5 mil) 19 cyclone med dekk for 11k trodde selvfølgelig det var med GY dekk, men det var med pilot sport 3, dekk til over 2500kr stk, tror ikke han visste helt hva han solgte.. :)
Hvor kom du over de? jeg har trawlet finn i måneder uten å finne noen til akseptabel pris.

cirys1

Sitat fra: petersv på onsdag 02. september 2015, klokken 22:24
Det var en god deal ja. Men jeg tror nok ikke TM kommer særlig langt med å fraskrive seg ansvar på understell, inkludert skjevslitasje, selv om man har 3.partsfelger. Det er kun feil på felg og direkte følgefeil de kan avskrive (la oss si felgen knekker og bilen blir skadet.) Skjevslitasje og understellslitasje kommer ikke inn under dette, naturligvis.

Du får krangle med de du, ser her inne på forumet at flere har hatt problemer p.g.a. det.
Jeg ringte og hørte om løse TMPS og fikk en kraftig advarsel på hva de syns om den saken.

Jeg tror du kan glemme nye dekk visst dine 22 tommere vossen har skeivslitasje.

cirys1

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 02. september 2015, klokken 23:11
Sitat fra: cirys1 på onsdag 02. september 2015, klokken 22:01
Tror jeg gjorde et kupp da fikk nye (hadde kjørt hjem ifra Tesla 4-5 mil) 19 cyclone med dekk for 11k trodde selvfølgelig det var med GY dekk, men det var med pilot sport 3, dekk til over 2500kr stk, tror ikke han visste helt hva han solgte.. :)
Hvor kom du over de? jeg har trawlet finn i måneder uten å finne noen til akseptabel pris.
Var på finn, de lå ute til 12.000 fikk de for 11k.  Det ligger ute et sett til 12 nå men det er  Bodø da, kan få "Bjørn" til og ta de med.

Muffinman

Sitat fra: cirys1 på torsdag 03. september 2015, klokken 07:47
Sitat fra: petersv på onsdag 02. september 2015, klokken 22:24
Det var en god deal ja. Men jeg tror nok ikke TM kommer særlig langt med å fraskrive seg ansvar på understell, inkludert skjevslitasje, selv om man har 3.partsfelger. Det er kun feil på felg og direkte følgefeil de kan avskrive (la oss si felgen knekker og bilen blir skadet.) Skjevslitasje og understellslitasje kommer ikke inn under dette, naturligvis.

Du får krangle med de du, ser her inne på forumet at flere har hatt problemer p.g.a. det.
Jeg ringte og hørte om løse TMPS og fikk en kraftig advarsel på hva de syns om den saken.

Jeg tror du kan glemme nye dekk visst dine 22 tommere vossen har skeivslitasje.
De har ikke vært særlig hypne på å erstatte dekk med originalfelger heller for min del. Kanskje fordi jeg oppdaget slitasjen før jeg var på felgen. Solgte 21" turbin og 19" cyclone og kjører nå med uoriginale 19" siden jeg synes de er finere å se på, og jeg ikke har hatt noen fordeler av å kjøre med originalt.

E_S

Skal inn mandag om en drøy uke. Har jevn skjevslitasje foran og bak, ca. 2 mm mindre på innsiden enn utsiden. Bakdekkene er nede på 3 mm på innsiden og 5 mm på utsiden mens fordekkene er på ca 5 mm på innsiden og bortimot 7 mm på utsiden. Altså ingen akutt fare for blanke dekk eller punktering, men så skjevslitt etter 2/3 sommersesong aksepterer jeg ikke.
:)

Muffinman

For bakhjulstrekkerene sin del er jeg redd dette kan defineres som normalt, selv om enkelte melder at de ikke har ujevn slitasje overhodet (mistenker kanskje at mange ikke har målt skikkelig - man ser ikke et par mm forskjell ved å bøye seg ned og inspisere visuelt).  En ansatt ved en dekk/felgleverandør i Trondheim mente at disse slet skjevt uansett hva man gjorde med dem.

Hvilke felger/dekk har du, og hvor langt har du kjørt på dem når du måler disse verdiene?

TRM

Sitat fra: cirys1 på torsdag 03. september 2015, klokken 07:49
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 02. september 2015, klokken 23:11
Sitat fra: cirys1 på onsdag 02. september 2015, klokken 22:01
Tror jeg gjorde et kupp da fikk nye (hadde kjørt hjem ifra Tesla 4-5 mil) 19 cyclone med dekk for 11k trodde selvfølgelig det var med GY dekk, men det var med pilot sport 3, dekk til over 2500kr stk, tror ikke han visste helt hva han solgte.. :)
Hvor kom du over de? jeg har trawlet finn i måneder uten å finne noen til akseptabel pris.
Var på finn, de lå ute til 12.000 fikk de for 11k.  Det ligger ute et sett til 12 nå men det er  Bodø da, kan få "Bjørn" til og ta de med.
Er du sikker på at du sjøl visste hva du kjøpte? Fant et sett med Tesla-felger i Bodø til 12 000,- http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=59465794&searchclickthrough=true&searchQuery=tesla%20felger, men det er de kjipe (personlig mening) standardfelgene til Tesla. 11-12 000 for disse, inkludert sommerdekk, er helt normale priser.

Hadde du derimot fått tak i Cyclone-felger http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=28593&d=1376920577 til den prisen - da hadde du gjort et godt kjøp!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

cirys1

Sitat fra: TRM på torsdag 03. september 2015, klokken 10:52
Sitat fra: cirys1 på torsdag 03. september 2015, klokken 07:49
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 02. september 2015, klokken 23:11
Sitat fra: cirys1 på onsdag 02. september 2015, klokken 22:01
Tror jeg gjorde et kupp da fikk nye (hadde kjørt hjem ifra Tesla 4-5 mil) 19 cyclone med dekk for 11k trodde selvfølgelig det var med GY dekk, men det var med pilot sport 3, dekk til over 2500kr stk, tror ikke han visste helt hva han solgte.. :)
Hvor kom du over de? jeg har trawlet finn i måneder uten å finne noen til akseptabel pris.
Var på finn, de lå ute til 12.000 fikk de for 11k.  Det ligger ute et sett til 12 nå men det er  Bodø da, kan få "Bjørn" til og ta de med.
Er du sikker på at du sjøl visste hva du kjøpte? Fant et sett med Tesla-felger i Bodø til 12 000,- http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=59465794&searchclickthrough=true&searchQuery=tesla%20felger, men det er de kjipe (personlig mening) standardfelgene til Tesla. 11-12 000 for disse, inkludert sommerdekk, er helt normale priser.

Hadde du derimot fått tak i Cyclone-felger http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=28593&d=1376920577 til den prisen - da hadde du gjort et godt kjøp!
De er ikke de fineste felgene, kan være enig i det. Jeg har skrevet at det er en som annonserer til 12k i Bodø allerede men det er med GY dekk til ca 1000 kr stk. Jeg fikk med Pilot sport 3 dekk, disse koster over 2500kr stk, så derfor mener jeg at jeg har gjort et godt kjøp. Du kan jo sjekk for meg om du klarer og finne den pakken for 11k?? For jeg har vært på utkikk lenge og selv 12 k med GY dekk er heller ikke hverdagskost, kun en annonse der ute.

TRM

Sitat fra: cirys1 på torsdag 03. september 2015, klokken 11:04
Sitat fra: TRM på torsdag 03. september 2015, klokken 10:52
Sitat fra: cirys1 på torsdag 03. september 2015, klokken 07:49
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 02. september 2015, klokken 23:11
Sitat fra: cirys1 på onsdag 02. september 2015, klokken 22:01
Tror jeg gjorde et kupp da fikk nye (hadde kjørt hjem ifra Tesla 4-5 mil) 19 cyclone med dekk for 11k trodde selvfølgelig det var med GY dekk, men det var med pilot sport 3, dekk til over 2500kr stk, tror ikke han visste helt hva han solgte.. :)
Hvor kom du over de? jeg har trawlet finn i måneder uten å finne noen til akseptabel pris.
Var på finn, de lå ute til 12.000 fikk de for 11k.  Det ligger ute et sett til 12 nå men det er  Bodø da, kan få "Bjørn" til og ta de med.
Er du sikker på at du sjøl visste hva du kjøpte? Fant et sett med Tesla-felger i Bodø til 12 000,- http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=59465794&searchclickthrough=true&searchQuery=tesla%20felger, men det er de kjipe (personlig mening) standardfelgene til Tesla. 11-12 000 for disse, inkludert sommerdekk, er helt normale priser.

Hadde du derimot fått tak i Cyclone-felger http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=28593&d=1376920577 til den prisen - da hadde du gjort et godt kjøp!
De er ikke de fineste felgene, kan være enig i det. Jeg har skrevet at det er en som annonserer til 12k i Bodø allerede men det er med GY dekk til ca 1000 kr stk. Jeg fikk med Pilot sport 3 dekk, disse koster over 2500kr stk, så derfor mener jeg at jeg har gjort et godt kjøp. Du kan jo sjekk for meg om du klarer og finne den pakken for 11k?? For jeg har vært på utkikk lenge og selv 12 k med GY dekk er heller ikke hverdagskost, kun en annonse der ute.
Flott at du er fornøyd med standardfelgene! Poenget mitt var at Cyclonefelgene omsettes til en helt annen pris enn standardfelgene, og at innlegget ditt med kjøp av Cyclonepakke til 11-12 000,- var feilaktig.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

E_S

Sitat fra: Muffinman på torsdag 03. september 2015, klokken 10:41
For bakhjulstrekkerene sin del er jeg redd dette kan defineres som normalt, selv om enkelte melder at de ikke har ujevn slitasje overhodet (mistenker kanskje at mange ikke har målt skikkelig - man ser ikke et par mm forskjell ved å bøye seg ned og inspisere visuelt).  En ansatt ved en dekk/felgleverandør i Trondheim mente at disse slet skjevt uansett hva man gjorde med dem.

Hvilke felger/dekk har du, og hvor langt har du kjørt på dem når du måler disse verdiene?

At en bakhjulstrekker med såpass mye motor sliter mer dekk bak har jeg ingen problemer med å forstå og akseptere, men at bilen sliter så skjevt at dekkene vil være slitt ned til minimum tillatt mønsterdybde på innsiden mens de er knapt halvslitt på utsiden, det er uaktuelt. Det som primært gjør at jeg reagerer er at den sliter like skjevt foran og bak - det er ikke kun bakdekkene det går ut over.

Bilen var ny i desember 2014 og har nå gått 20500 km, drøyt halvparten på sommerdekk. Vinterdekkene er helt nye og ubrukt, så hvordan de som ble brukt vinteren som var så ut vet jeg ikke noe om..

Har kjørt Mercedes med sportsunderstell i mange år nå, og selv om det der også er litt i overkant mye negativ camber bak sliter den ikke dekkene skjevt og heller ikke spesielt mye..

Bilen min har 21" med Michelin PS2. Har lest litt på amerikanske forum, og det er noen som har prøvd ut justerbare stag for å få justert vekk den voldsomme negative camberen bak med godt resultat.

Når dekkene etter hvert må byttes ut tror jeg det blir 19" og retningsbestemte dekk slik at man kan flytte dekkene både foran/bak og høyre/venstre for å få mest mulig ut av dem.
:)

EvenSteven

Polar kjører nå kampanje på felger til Tesla:

EKSTRA GOD PRIS NÅ PÅ "TESLA FELGEN" !
Store parti kjøp gjør din pris enda bedre !
Kampanje periode t.o.m 15 September 2015
Fra 2013 og til d.d har vi levert Polar felger til over 1500 Tesla Biler.
LES MER PÅ http://www.polarwheels.no/Tesla

Merk: gruppe kjøp gir enda bedre pris.
Ta kontakt med Oss vi setter deg i kontakt med forhandler
På forhånd takk !


   
Tesla S P85+ sølv

MeTesla

Jeg vil gjerne være med på gruppekjøp av Polarfelger.

19" med vinterdekk.

Så dermed har jeg tatt kontakt :)

Står annonsert til 7999 + dekk - men hva blir da prisen?

OleBrumm

Hei :)

Har akkurat bestilt meg Tesla og driver og undersøker litt hvilke felger jeg skal ha til sommerdekkene.
Fikk dette som svar på ett av tilbudene jeg har hentet inn:

"Vær obs på at enkelte Tesla Model S har problemer med camber selv om de er fabrikknye. Kjent problem med enkelte Tesla. Hvis tilfelle på kunden sin bil, så KAN dekkene subbe inntil innerskjerm bak med 10.5x22. Dette løses med 5mm spacer i så fall. Dette må sjekkes under montering, da dette avhenger av om camberen er i perfekt stand eller ikke"

Noe som kjenner til om dette er noe som er vanlig?
VOSSEN VFS2 22" (22*9/22*10.5)     FALKEN FK453  245/30 & 295/25    LOWERING LINKS

EvenSteven

Polar felgene er tilpasset Tesla navet, så dette er ikke noe problem.
Har vært noe feil stilling på tidligere av Performance utgavene. Men ikke hørt noe slikt om 2014 og nyere.
Tesla S P85+ sølv

SunSeeker

Sitat fra: Ole Hermansen på torsdag 03. september 2015, klokken 15:31
Hei :)

Har akkurat bestilt meg Tesla og driver og undersøker litt hvilke felger jeg skal ha til sommerdekkene.
Fikk dette som svar på ett av tilbudene jeg har hentet inn:

"Vær obs på at enkelte Tesla Model S har problemer med camber selv om de er fabrikknye. Kjent problem med enkelte Tesla. Hvis tilfelle på kunden sin bil, så KAN dekkene subbe inntil innerskjerm bak med 10.5x22. Dette løses med 5mm spacer i så fall. Dette må sjekkes under montering, da dette avhenger av om camberen er i perfekt stand eller ikke"

Noe som kjenner til om dette er noe som er vanlig?

I den størrelsen så stemmer det.
10.5x22", som skal være bak, skaper som oftest problemer om det ikke taes hjulstillingskontroll med disse hjulene på bilen. Tesla, som har sine egne regler, tok av hjulene og satte på 19" for å kontrollere. Noe som blir helt feil. Du må derfor ta en kontroll på et nøytralt verksted om du vil ha utført dette riktig.
Mine dekk var utslitt til corden etter 8000km desverre. Jeg tok ikke kontroll først, så det ble dyrt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA