Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

RonnyØ

Sitat fra: Eip på onsdag 26. august 2015, klokken 20:46
P85D fikk kun 245/35 21 på alle dekk slik jeg har forstått.
Er det noen som har montert 265/35-21 på 8.5" felg  , og kan ta et bilde av dekksiden mot felg

Veldig mange av de første P85D fikk 265/35 på 9" felg bak. Dette er formentlig de samme som har pluss-understell.

Balrog

Sliter ut Pirelli Sottozerodekkene som sommerdekk, ettersom de på ingen måte duger som vinterdekk.

Kjørte på E18 i laang høyresving i 75-80 km/t på vått føre helt uten overvann og disse møkkadekkene glapp som fy og bilen føyk til høyre på tvers og til venstre på tvers og tilbake igjen. Utrolig nok var det ingen rundt meg da dette skjedde. ca 14 grader.

Ser til min store forbauselse at Tesla fremdeles pusher disse dekkene som "vinterdekk" til bilen. Jeg kan ikke huske å ha hatt dårligere vinterdekk noensinne i mitt liv. De burde vært forbudt solgt til norske forhold. Ubrukelige på is/snø og livsfarlige på våt vei.

Dette er bare ment som en advarsel til de som bruker slike dekk, og til alle nye Teslakjøpere som evt. måtte lure på å kjøpe dem. Kjører heretter som en pensjonist i en toyota på vått føre til jeg får dratt dem av felgene og satt på noen skikkelige dekk.

Vanvittig å selge en så god bil med så elendige dekk. Det er som å gi Usein Bolt tresko til 100-meteren.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Hyperstress

Sitat fra: Balrog på torsdag 27. august 2015, klokken 00:27
Sliter ut Pirelli Sottozerodekkene som sommerdekk, ettersom de på ingen måte duger som vinterdekk.

Kjørte på E18 i laang høyresving i 75-80 km/t på vått føre helt uten overvann og disse møkkadekkene glapp som fy og bilen føyk til høyre på tvers og til venstre på tvers og tilbake igjen. Utrolig nok var det ingen rundt meg da dette skjedde. ca 14 grader.

Ser til min store forbauselse at Tesla fremdeles pusher disse dekkene som "vinterdekk" til bilen. Jeg kan ikke huske å ha hatt dårligere vinterdekk noensinne i mitt liv. De burde vært forbudt solgt til norske forhold. Ubrukelige på is/snø og livsfarlige på våt vei.

Dette er bare ment som en advarsel til de som bruker slike dekk, og til alle nye Teslakjøpere som evt. måtte lure på å kjøpe dem. Kjører heretter som en pensjonist i en toyota på vått føre til jeg får dratt dem av felgene og satt på noen skikkelige dekk.

Vanvittig å selge en så god bil med så elendige dekk. Det er som å gi Usein Bolt tresko til 100-meteren.

Det er august. Tror en skal være litt forsiktig med å klage på egenskapene til vinterdekkene da  ::) (, og i alle fall ikke sammenligne dem opp mot sommerdekk om du gjorde det)
Om de er så dårlige som du sier på vinteren også, så er det noe galt med de du har. Kontinentale vinterdekk skal normalt være 50-100% bedre enn nordiske vinterdekk på vått føre, og det er små forskjeller på snø.

http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article515345.ece
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Cowboystrekk

Men kontinentale vinterdekk er elendige på is og ofte dårligere på slaps.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Eip

Sitat fra: RonnyØ på onsdag 26. august 2015, klokken 21:16
Sitat fra: Eip på onsdag 26. august 2015, klokken 20:46
P85D fikk kun 245/35 21 på alle dekk slik jeg har forstått.
Er det noen som har montert 265/35-21 på 8.5" felg  , og kan ta et bilde av dekksiden mot felg

Veldig mange av de første P85D fikk 265/35 på 9" felg bak. Dette er formentlig de samme som har pluss-understell.

Hmm , leste at flere ikke hadde fått. Da har det nok vært en kombinasjon.
Uansett må del vel være noen som har satt på 265 bak på en 8.5" toms felg
VIN: 509XX PD

Dennis

P85D ble i starten levert med 265 og 9" felg bak,  så stoppet de med det i en periode. Men nye biler nå blir igjen levert med staggered oppsett som flere som har fått levert bla P90D nå har meldt.

BMW850

Sitat fra: Balrog på torsdag 27. august 2015, klokken 00:27
Sliter ut Pirelli Sottozerodekkene som sommerdekk, ettersom de på ingen måte duger som vinterdekk.

Kjørte på E18 i laang høyresving i 75-80 km/t på vått føre helt uten overvann og disse møkkadekkene glapp som fy og bilen føyk til høyre på tvers og til venstre på tvers og tilbake igjen. Utrolig nok var det ingen rundt meg da dette skjedde. ca 14 grader.

Ser til min store forbauselse at Tesla fremdeles pusher disse dekkene som "vinterdekk" til bilen. Jeg kan ikke huske å ha hatt dårligere vinterdekk noensinne i mitt liv. De burde vært forbudt solgt til norske forhold. Ubrukelige på is/snø og livsfarlige på våt vei.

Dette er bare ment som en advarsel til de som bruker slike dekk, og til alle nye Teslakjøpere som evt. måtte lure på å kjøpe dem. Kjører heretter som en pensjonist i en toyota på vått føre til jeg får dratt dem av felgene og satt på noen skikkelige dekk.

Vanvittig å selge en så god bil med så elendige dekk. Det er som å gi Usein Bolt tresko til 100-meteren.

Har Sottozero og er fornøyd. Jeg kjører mest i lavlandet og kystnære strøk. Veldig behagelige og støysvake dekk. Må bare være bevisst hva du har ved skikkelig vintervær. Og angående din hendelse, man skal ikke kjøre med vinterdekk på sommeren.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cirys1

#1042
Noen som vet om noen gode priser for lakkering av felger (originale 19) i Bergen/området??

Også er jeg også på jakt etter R2 245/45 19 i samme området, noen tips?


Edit: Fikk nettopp pris på 7425kr på lakkering av 4 felger  :o :o :o :o

Muffinman

Kan vel spare en tusenlapp eller tre på å høre med Østfold Felgteknikk. De er kjent for å levere kvalitet. Ulempen er at du må sende.

http://www.felgteknikk.no/

cirys1

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. september 2015, klokken 10:55
Kan vel spare en tusenlapp eller tre på å høre med Østfold Felgteknikk. De er kjent for å levere kvalitet. Ulempen er at du må sende.

http://www.felgteknikk.no/

Havnet på 6000 kr med prisberegningen på deres side, med sending så blir det nok ikke noe særlig billigere..

erlanddf

Hva med Bergen Billakkering? De fikset turbin-felgene for forrige eier før jeg fikk bilen. Det ble veldig pent.

http://www.bergenbillakkering.no/
2014 P85+

cirys1

Sitat fra: erlanddf på tirsdag 01. september 2015, klokken 12:00
Hva med Bergen Billakkering? De fikset turbin-felgene for forrige eier før jeg fikk bilen. Det ble veldig pent.

http://www.bergenbillakkering.no/

Takker for tips men det var de som jeg fikk prisen på 7425 kr av..

cairnz

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 01. september 2015, klokken 11:20
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. september 2015, klokken 10:55
Kan vel spare en tusenlapp eller tre på å høre med Østfold Felgteknikk. De er kjent for å levere kvalitet. Ulempen er at du må sende.

http://www.felgteknikk.no/

Havnet på 6000 kr med prisberegningen på deres side, med sending så blir det nok ikke noe særlig billigere..

Det mange kanskje ikke er klar over er at prisen er det samme uansett hvordan du vil ha lakkert de (farge). Jeg skal sette ett sett med originale felger (med et par skrammer på) til lakkering til vinteren i mørk grå (antrasitt?). Felgene blir som nye, og "litt" annerledes i forhold til alle andre.
Elbilist

cirys1

Da ble det cyclone på begge hjulpar, må nok få på litt lakk på sommerhjulene så de skiller seg litt ut.
Tesla frasier seg mye ansvar med 3 partsfelger, skeivslitasje, og også understellsdeler, fikk litt skrekken der.

Tror jeg gjorde et kupp da fikk nye (hadde kjørt hjem ifra Tesla 4-5 mil) 19 cyclone med dekk for 11k trodde selvfølgelig det var med GY dekk, men det var med pilot sport 3, dekk til over 2500kr stk, tror ikke han visste helt hva han solgte.. :)

petersv

Det var en god deal ja. Men jeg tror nok ikke TM kommer særlig langt med å fraskrive seg ansvar på understell, inkludert skjevslitasje, selv om man har 3.partsfelger. Det er kun feil på felg og direkte følgefeil de kan avskrive (la oss si felgen knekker og bilen blir skadet.) Skjevslitasje og understellslitasje kommer ikke inn under dette, naturligvis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA