Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Teslaeier

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. mai 2015, klokken 09:40
Nei, kjører omtrent ikke i low. Parkerer dog ofte på laveste innstilling av personlige, estetiske årsaker  :D

Har deaktivert autosenk og kjører alltid i standard høyde. Nå er det vel enkelte som alltid kjører i lav med 19" uten at det får konsekvenser (var det Øyvindh?).

Å kjøre i low vil øke negativ camber, noe som KAN øke slitasje på innsiden av dekket.
Mine sommerdekk og vinterdekk har ikke målbar forskjell i slitasje mellom innside og utside etter 40.000.
Tror jeg ville tatt en runde til med tesla angående dette. Kjent problem med tesla. Det betyr ikke nødvendigvis at det er normalt. Så vidt jeg har skjønt så gir mye negativ camber i seg selv ikke skjev slitasje, men ved bare små endringer på f.eks "toe in" vil man få økt slitasje på innsiden.
"The big problem with excessive camber is that it exacerbates any errors in the other alignment angles--even if those errors are very small. Camber is considered a non-wearing angle in radial tires, but that dates from a time when tires had some sidewall."
Derfor sikkert større problem på 21" enn på 19".
Mye info i denne tråden (tror det var flere der som fikk nye dekk etter litt krangling):

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13825-Negative-Camber-in-the-Rear-and-Expensive-Tires
Spesielt innlegg fra lolachampcar og jerry33.
Se også:
http://my.teslamotors.com/forum/forums/warning-extreme-wear-rear-tires
Og:
http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-tire-wear-post-mortem.html

Oakl

Hei, opplever at bilen sporer veldig å ha kjøpt nye sommerfelger, type PH Turbin edition 2 størrelse 8,5x19 ET35.

Dekkene er Goodyear RSA2 245/45R19 og har blitt brukt en sesong på de originale felgene fra Tesla (som jeg tror er 8x19 ET40). Frem- og bakdekk er byttet om.

Den sporet definitivt ikke slik på vinterdekkene, og kan ikke huske at den var slik i fjor sommer på Tesla originalfelgene.

Noen andre som har opplevd det samme og har en formening om hva dette kan komme av? Kan den lille forskjellen i felgbredde og ET være årsaken?

Har ikke sjekket lufttrykket...

TRM

Sitat fra: Oakl på torsdag 07. mai 2015, klokken 15:16
Hei, opplever at bilen sporer veldig å ha kjøpt nye sommerfelger, type PH Turbin edition 2 størrelse 8,5x19 ET35.

Dekkene er Goodyear RSA2 245/45R19 og har blitt brukt en sesong på de originale felgene fra Tesla (som jeg tror er 8x19 ET40). Frem- og bakdekk er byttet om.

Den sporet definitivt ikke slik på vinterdekkene, og kan ikke huske at den var slik i fjor sommer på Tesla originalfelgene.

Noen andre som har opplevd det samme og har en formening om hva dette kan komme av? Kan den lille forskjellen i felgbredde og ET være årsaken?

Har ikke sjekket lufttrykket...
Jeg har nettopp satt på Rial Lugano 19", med innpress på 32. Merker ingen forskjell på sporing fra originale 19". Å sjekke lufttrykket er nok en god start, ja.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Bonk3rs

Sitat fra: Oakl på torsdag 07. mai 2015, klokken 15:16
Hei, opplever at bilen sporer veldig å ha kjøpt nye sommerfelger, type PH Turbin edition 2 størrelse 8,5x19 ET35.

Dekkene er Goodyear RSA2 245/45R19 og har blitt brukt en sesong på de originale felgene fra Tesla (som jeg tror er 8x19 ET40). Frem- og bakdekk er byttet om.

Den sporet definitivt ikke slik på vinterdekkene, og kan ikke huske at den var slik i fjor sommer på Tesla originalfelgene.

Noen andre som har opplevd det samme og har en formening om hva dette kan komme av? Kan den lille forskjellen i felgbredde og ET være årsaken?

Har ikke sjekket lufttrykket...

Hva er lastindexen på dekka? Det står som regel etter R19-R21 dimensjonen. Bør være min. 98Y
Helst mener jeg det bør være 102Y. Det er 100kg i forskjell på de to typene.
Jeg tror nemlig at har man for lav lastindex, kan det føre til mere sporing. Men det er bare en teori jeg har.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Øyvind.A

Sitat fra: Oakl på torsdag 07. mai 2015, klokken 15:16
Hei, opplever at bilen sporer veldig å ha kjøpt nye sommerfelger, type PH Turbin edition 2 størrelse 8,5x19 ET35.

Dekkene er Goodyear RSA2 245/45R19 og har blitt brukt en sesong på de originale felgene fra Tesla (som jeg tror er 8x19 ET40). Frem- og bakdekk er byttet om.

Den sporet definitivt ikke slik på vinterdekkene, og kan ikke huske at den var slik i fjor sommer på Tesla originalfelgene.

Noen andre som har opplevd det samme og har en formening om hva dette kan komme av? Kan den lille forskjellen i felgbredde og ET være årsaken?

Har ikke sjekket lufttrykket...

Hadde det samme da jeg satte bakhjul foran på sommer.
Tror det kommer av at bilen sliter litt mer på innsiden av dekk bak.
Mindre merkbar sporing med godt med luft 48psi.
Gir seg når dekk får kjørt seg inn i sin nye posisjon, 2000km er min erfaring.

fonberg

Sitat fra: Øyvind.A på fredag 08. mai 2015, klokken 07:19
Sitat fra: Oakl på torsdag 07. mai 2015, klokken 15:16
Hei, opplever at bilen sporer veldig å ha kjøpt nye sommerfelger, type PH Turbin edition 2 størrelse 8,5x19 ET35.

Dekkene er Goodyear RSA2 245/45R19 og har blitt brukt en sesong på de originale felgene fra Tesla (som jeg tror er 8x19 ET40). Frem- og bakdekk er byttet om.

Den sporet definitivt ikke slik på vinterdekkene, og kan ikke huske at den var slik i fjor sommer på Tesla originalfelgene.

Noen andre som har opplevd det samme og har en formening om hva dette kan komme av? Kan den lille forskjellen i felgbredde og ET være årsaken?

Har ikke sjekket lufttrykket...

Hadde det samme da jeg satte bakhjul foran på sommer.
Tror det kommer av at bilen sliter litt mer på innsiden av dekk bak.
Mindre merkbar sporing med godt med luft 48psi.
Gir seg når dekk får kjørt seg inn i sin nye posisjon, 2000km er min erfaring.

Generelt så sporer sommerdekk mer (og takler også svingkjøring mye bedre) enn vinterdekk, pga stivere dekkstamme og hardere gummi. Greit å ta det med i betraktningen også.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Oakl

Har nå sjekket lufttrykket og det var 45PSI i alle hjul, så da burde ikke det være problemet.

Lastindex  har jeg ikke sjekket, men det er dekkene som satt på når bilen var ny, så bør være korrekt.

Sitat fra: Øyvind.A på fredag 08. mai 2015, klokken 07:19

Hadde det samme da jeg satte bakhjul foran på sommer.
Tror det kommer av at bilen sliter litt mer på innsiden av dekk bak.
Mindre merkbar sporing med godt med luft 48psi.
Gir seg når dekk får kjørt seg inn i sin nye posisjon, 2000km er min erfaring.

Dette har jeg også fundert på om kan være årsaken. Får se om det går seg til etter en stund.

erot

Sitat fra: cairnz på mandag 04. mai 2015, klokken 09:36
Har du bilen mye i low? Det spiser dekk mye mer enn å ha den i normal.

Dette er en myte. Negativ camber øker, men det er så lite at du kan se helt bort fra det. Min har kjørt minst 95% av sitt liv i low, og jeg har 100% bein slitasje på alle fire, dvs ikke målbart avvik mellom de fire langsgående sporene og hellr ingen unormal kantslitasje.

Dennis

Har fått info fra Michelin at Pilot Super Sport endelig kommer i 265/35-21 til høsten :)
Tesla vil også bytte til Super Sport sier Michelin fra rundt samme tid.

Så da har man endelig noe bedre å bytte til for oss som har 21" med bredere felg/dekk bak.
Pilot Super sport har både bede grep på tørt og vått, men det beste er at de varer ganske mye lengre også.


jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 13. mai 2015, klokken 12:03
Har fått info fra Michelin at Pilot Super Sport endelig kommer i 265/35-21 til høsten :)
Tesla vil også bytte til Super Sport sier Michelin fra rundt samme tid.

Så da har man endelig noe bedre å bytte til for oss som har 21" med bredere felg/dekk bak.
Pilot Super sport har både bede grep på tørt og vått, men det beste er at de varer ganske mye lengre også.

Perfekt :) Mine PS2 holder ut denne sesongen men neppe lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GEivindK

Jeg har planer om å kjøpe nye sommerfelger.
Har lyst på mørke 19" med turbin design, feks. Rail felgene.
Hvordan fungerer dette med lufttrykksensorer som leveres med uorginale felger? Linker de seg automatisk opp?

Har noen noen forslag til felger og dekk?
Og eventuelt pris og forhandler?
Venter på våren og en Tesla Model S 85D

Muffinman

#926
Slitasje på innsiden av sommerdekkene også. Har oppdatert innlegget på forrige side. Ser ut som om det på bildet holder på å skje på min bil, riktignok ikke like langt fremskredet.  Kilde: teslamotorsclub.com


nagela

Disse felgene/dekk ble levert (Nye) med min bil kjøpt hos bruktbilforhandler.

Dekkene har fungert helt greit, selv om de vel er de billigste som kan skaffes på markedet.
De er kinesiske, Tri-Ace modell Snow White II i piggfri utgave. (Leveres også pigget)

Felgene er fra Megawheels, men har ikke klart å finne ut noe mer om de.
Hvis noen vet noe om dem så kom gjerne med tilbakemelding her.


Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

sn0le

Sitat fra: GEivindK på torsdag 14. mai 2015, klokken 14:07
Hvordan fungerer dette med lufttrykksensorer som leveres med uorginale felger? Linker de seg automatisk opp?
Kjøpte mine felger hos Johs Bjerke i Oslo.
TPMS'ene kjøpte jeg hos Tesla, etter anbefaling fra dekkforhandleren.
De kom rett opp når jeg resatte sensorene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

audioboy

Nevnt tidligre i tråden at biler med autopilot-hardware må ha andre dekktrykkssensorer. Noen med nylig kjøpt xxxD som har satt på uoriginale felger som vet hvilke sensorer som fungerer?
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA