Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

OnlyOne

P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

krister461

Kommer ikke Vossen-felgene i 21'' om dagen?

Muffinman

#902
Har kjørt rundt på slitne R2 utover våren, noe som forsåvidt har vært greit siden det både har vært antydning til is om morgenen denne uka, og i dag lå det noen cm nysnø veldig lokalt en liten stund. Tenkte å rulle litt til på dekkene siden de var for slitt til å starte en ny vintersesong på, men samtidig var det faktisk rundt 4mm igjen med mønster (trodde jeg). I september 2014 monterte jeg to nye R2 bak, kjørte 20.000 på dem og flyttet dem så foran hvor de har rullet gode 8.000km. Samtidig ble framdekkene flyttet bak, og de hadde omkring 60-70% mønster igjen. Merket meg at bakdekkene var en god del mer slitt på innsiden når jeg flyttet dem fram, og Tesla tok en hjulinnstilling uten å avdekke de helt store avvikene. Slik slitasje var visst normal. Dekkene jeg flyttet foran er uforandret etter å ha rullet 8.000km, men da jeg skulle kontrollmåle mønsteret bak i dag fikk jeg en overraskelse. Nå var også de dekkene veldig slitte på indre kant, og det venstre mye verre enn det andre. Faktisk var mønsterdybden på utsiden av senterlinjen rundt 4mm, mens indre kant var langt under kravet til sommerdekk. Dermed var det bare å finne fram sommerdekkene og legge om.  Legger ved utskrift av hjulinnstilling (helt nederst), og bilder av det ene bakdekket. Spent på om noe vil vises på 21" PS2, de er ganske jevnslitte etter 12000km i fjor.  Hva synes folket?

EDIT: Da har jeg kjørt 160 mil på 21" PS2`ene, og må dessverre slukøret konstantere at nok et par dekk er i ferd med å gå til heden. Da blir det å kontakte Tesla asap. Det spises tydeligvis opp helt på kanten - se bilde. Tydelig kantslitasje som starter der jeg markerer med fingeren. Klikk på bildet, så blir det tydeligst. Resten av dekket ser ikke ut til å ha blitt synlig mer slitt siden montering. For øvrig litt trist at jeg ved to anledninger har blitt fortalt at "slik slitasje er normalt" for så å bli dekkløs kort tid senere. Kanskje det er bare dumt å fange opp slikt på et tidlig stadium, kanskje bedre å kjøre til corden vises så det blir tatt alvorlig  ::)


Thor2014

Ser jo ikke helt bra ut. Jeg har aldri hatt skjevt slitte dekk.

Carl Anton Stenling

På Oslo og Akershus' medlemskveld ang. dekk/felg i mars fikk vi høre fra dekkforhandleren at slik slitasje ikke er et ukjent fenomen. Selv om hjulstillingen er innenfor fabrikkens toleranser så kan det være nok avvik til at dekkslitasjon blir ujevn. Løsningen er å få på plass mer presis hjulstilling dersom man vil unngå den ujevne dekkslitasjen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Muffinman

#905
Jeg er ihvertfall rådvill. Tesla dokumenterer jo at hjulstillingen er korrekt samtidig som de sier at denne typen skjevslitasje er normalt. Derfor vil det være greit med tilbakemeldinger fra andre eiere på hvordan dekkene slites. Synes jo at det er litt ille at dekkene blir ulovlige på innsiden samtidig som det er bra med mønster igjen på resten, men får vel la 21" dekkene bli syretesten. De ble slitt noenlunde normalt før vinterdekkene ble montert i høst. Har hatt DU-bytte i desember pluss hjulinnstilling i vår siden da.

Har forresten en kneppe eller klikkelyd i bakenden som ikke kommer i overgangen pådrag/regen men ved litt last. Har spekulert i at det kan være DU eller drivakselrelatert, men det kan kanskje tenkes at det er lyden av noe som flytter seg i hjulopphenget?

Cowboystrekk

Ville krevd at de legger om dekka gratis og bytter de side mot side så slitt side kommer ut. Hjulstillung kan umulig være korrekt. Jeg har helt jevn slitasje selv, men har ikke luftfjæring om det kan ha noe å si?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

cairnz

Sitat fra: Muffinman på søndag 03. mai 2015, klokken 08:26
Jeg er ihvertfall rådvill. Tesla dokumenterer jo at hjulstillingen er korrekt samtidig som de sier at denne typen skjevslitasje er normalt. Derfor vil det være greit med tilbakemeldinger fra andre eiere på hvordan dekkene slites. Synes jo at det er litt ille at dekkene blir ulovlige på innsiden samtidig som det er bra med mønster igjen på resten, men får vel la 21" dekkene bli syretesten. De ble slitt noenlunde normalt før vinterdekkene ble montert i høst. Har hatt DU-bytte i desember pluss hjulinnstilling i vår siden da.

Har forresten en kneppe eller klikkelyd i bakenden som ikke kommer i overgangen pådrag/regen men ved litt last. Har spekulert i at det kan være DU eller drivakselrelatert, men det kan kanskje tenkes at det er lyden av noe som flytter seg i hjulopphenget?

Har du bilen mye i low? Det spiser dekk mye mer enn å ha den i normal.
Elbilist

Muffinman

Nei, kjører omtrent ikke i low. Parkerer dog ofte på laveste innstilling av personlige, estetiske årsaker  :D

Har deaktivert autosenk og kjører alltid i standard høyde. Nå er det vel enkelte som alltid kjører i lav med 19" uten at det får konsekvenser (var det Øyvindh?).

Jejl

Jeg har den alltid i low. Og jeg har fremdeles ca 5 til 6 mm igjen på alle 19" orginaldekkene, som er helt jevnt slitt på hele kjørebanen etter ca 24000 km. Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal ha noe å si å kjøre i low? Bilen er mer behagelig å kjøre i low, så det kommer jeg til å fortsette med, selv om dekkene skulle bli raskere slitt.

cairnz

Sitat fra: Jejl på mandag 04. mai 2015, klokken 10:36
Jeg har den alltid i low. Og jeg har fremdeles ca 5 til 6 mm igjen på alle 19" orginaldekkene, som er helt jevnt slitt på hele kjørebanen etter ca 24000 km. Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal ha noe å si å kjøre i low? Bilen er mer behagelig å kjøre i low, så det kommer jeg til å fortsette med, selv om dekkene skulle bli raskere slitt.

Fordi vinkel på dekk endres når du senker den ned, var det jeg ble fortalt. Dekk varer "lengre" i standard enn i low. Muffin har tilsynelatende veldig unormal slitasje i forhold til meg, selv om vi kjører cirka like langt. Jeg har etter over 80.000km kun byttet to R2-dekk pga slitasje, og ingen GY-dekk pga slitasje, med ca 5000km i snitt pr mnd siden Jan'14. R2-ene som har gått 1.5 sesong nå har to dekk med 6mm og 2 som bør byttes til høsten. GY-dekkene går nok sesongen ut, eller nesten i så fall, det er fortsatt ~5-6mm igjen der. Hjulstillingskontroll som har vært utført på min bil har vist helt "normale" verdier - jeg kan finne disse fram hvis noen ønsker.
Elbilist

Dennis

Få utført hjulstilling kontroll etter hvilken modus man kjører mest i. Kjører man mest i low så får man justert vinkler når bilen står i low.

Muffinman

Nå er det slik at hjulstillingsdataene spesifiserer bakkeklaringen også, i tillegg til vinklene. Så jeg er ikke så sikker på at man får med Tesla på den øvelsen. Uansett, kjøring i low er ikke årsaken til slitasjen på mine dekk.

Havebigfun

Nye low er like høyt som gammel std- som må antas å ha gitt den optimale hjulstillingen- nivåene ble flyttet oppover etter to bilbranner relatert til at man hadde kjørt på større metalldeler.
Virker urimelig at (nye) low skal gi skjevslitasje.

Muffinman

Nå er det vel heller sånn at forskjellen fra standard til low ble halvert og at standard er uforandret. Spiralfjæringen har ca. 16mm mer bakkeklaring i forhold til luft i standard, men til gjengjeld synker den sammen når bilen lastes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA