Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

sn0le

Sitat fra: Arntiv på tirsdag 21. april 2015, klokken 22:19
Hvor stort avvik må du ha før Tpms gir varsel?
Ser at du fikk varsel, men tenkte jeg kunne svare på det med avvik.
Jeg går ut i fra at bilen min ble utlevert fra Tesla med 45 PSI.
Når jeg fikk varsel i september så var det gått ned til 39 PSI på alle 4 dekk.
Mest sannsynlig pga kaldere vær samt at alle dekk mister litt luft etterhvert.
Så det virker som rundt 5-6 PSI mindre trykk vil gi varsel.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Bonk3rs

#886
Her er mine erfaringer med to dekktyper denne våren:

Kjøreruten er den samme på begge. Bare at på den første turen måtte jeg kjøre en omvei på slutten p.g.a gatefeiing.
Brukte AC på begge turene, satt til 21 grader. Her skulle jeg ha slått av AC for en korrekt måling.
Men denne testen er bare ment som en indikasjon. Ikke som et vitenskapelig dokument  ;D


Type 1:
Dunlop Sportmaxx RT 245/45R19 98Y
Dekktrykk: ca 50 psi
Dekktilstand: Innkjørte, over 1000km
Pris pr. dekk: ca 2300 kr
Utetemp:  +5C


Type 2:
Landsail LS588 UHP 245/45R19 102Y
Dekktrykk ca 45 psi
Dekktilstand: Helt nye
Pris pr. dekk: ca 850 kr
Utetemp: +8C
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Cowboystrekk

Det så jo veldig bra ut. Innkjørte dekk kan ofte bruke litt mindre og :) 5 psi mer ville vell også gjort en forskjell? Synes du kjøreegenskapene er greie?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Roar A

Hvor kjøpte du disse Landsail LS588 UHP 245/45R19 102Y dekkene?  :)

Teslaeier

Er tesla fremdeles vanskelige når det gjelder uoriginale felger eller godtar de nå at man setter andre felger på bilen?

Bonk3rs

Sitat fra: Roar A på torsdag 23. april 2015, klokken 15:24
Hvor kjøpte du disse Landsail LS588 UHP 245/45R19 102Y dekkene?  :)

interdekk.no

Men dem er utsolgt ser det ut til  :(   Jeg har sendt dem en mail om å få dem inn igjen.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Havebigfun

Sitat fra: Teslaeier på torsdag 23. april 2015, klokken 17:22
Er tesla fremdeles vanskelige når det gjelder uoriginale felger eller godtar de nå at man setter andre felger på bilen?
Sålenge 3.parts felger ikke volder noen skade pga kvalitet eller utforming er det ikke noe problem.

Bonk3rs

Ja, det ser veldig lovende ut.
Tror nok etter 1000km og kanskje noen Psi mere, er forbruket under 200 på samme strekning.

Dunlop dekka var bedre til å ta svinger, hvis man kjørte aktivt. Dette er tross alt et dekk som grenser til racing. Men dem spora veldi.

Landsail har helt greie egenskaper i kurver, men er til gjengjeld mye bedre retningsstabile. De virke mere konsis på underlaget og sporer ikke.
Kan sterkt anbefale Landsail til Tesla!

Eneste problemet nå er at på interdekk.no er dem tomme.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Teslaeier

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 23. april 2015, klokken 21:37
Sitat fra: Teslaeier på torsdag 23. april 2015, klokken 17:22
Er tesla fremdeles vanskelige når det gjelder uoriginale felger eller godtar de nå at man setter andre felger på bilen?
Sålenge 3.parts felger ikke volder noen skade pga kvalitet eller utforming er det ikke noe problem.
Har hørt tesla nekter å kontrollere hjulstilling dersom man har 3. parts felger og generelt har vært litt vanskelige med uorginalt utstyr. Dette har altså bedret seg?

B_Tesla

Der de har vært vriene er dersom du ikke kjøper vinterdekk av de og du mottar bilen på vinteren. De bytter da ikke til dine vinterdekk for deg. Man kan si hva man vil om det, men kan på sett å vis forstå det. Dersom de skader bilen, på noe de ikke skal levere osv. De har også strenge krav under leveringen. Du eier ikke bilen før du aksepterer den etter gjennomgang. Du kan fortsatt trekke deg - sånn helt i teorien tror jeg. De spurte meg faktisk : "aksepterer du bilen", eller noe slikt. Der jeg sto og småtrippet, var ikke svaret annet enn JAAA!!

Når det kommer til garanti, så sier de bare at dersom felgen (eller annet 3.parts utstyr) er årsak til skade, retter de ikke skaden. Det er helt ok i mine øyne. Faktisk helt rett og rimelig. Da er det evt felgprodusent som skal betale. Bevisbyrden ligger riktignok hos Tesla (om jeg ikke husker feil). Er hvertfall slik med mobiler osv. Produsent må sannsynliggjøre at skaden skyldes f.eks fukt osv. Holder ikke bare å si at de tror det.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

fonberg

Sitat fra: Teslaeier på torsdag 23. april 2015, klokken 23:29
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 23. april 2015, klokken 21:37
Sitat fra: Teslaeier på torsdag 23. april 2015, klokken 17:22
Er tesla fremdeles vanskelige når det gjelder uoriginale felger eller godtar de nå at man setter andre felger på bilen?
Sålenge 3.parts felger ikke volder noen skade pga kvalitet eller utforming er det ikke noe problem.
Har hørt tesla nekter å kontrollere hjulstilling dersom man har 3. parts felger og generelt har vært litt vanskelige med uorginalt utstyr. Dette har altså bedret seg?

Jeg har uoriginale felger som er innenfor originalspesifikasjon på bredde og utpressing, og har aldri fått kommentarer på dette fra Tesla. De har både sjekket mønsterdybde, justert lufttrykk og foretatt hjulstillingskontroll ved to ulike anledninger. (Har forresten ikke sensorer heller på disse hjulene, så jeg slipper å bekymre meg for TPMS-feilmeldinga på dashbordet siden jeg vet grunnen  ;) )
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Teslaeier

Godt å høre. Da føles det tryggere å velge kule felger :D

jazzwheel

Ser ut som dekktrykkanbefaling er endret. Jeg poster den her da jeg ikke ser den andre steder:




BMW850

Hmmm, står ikke listet RWD Performance uten + ?! Kjører 45psi på 21". Har jeg for høyt trykk? Ser ut som om 42 er det rette?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

audioboy

Har bladd igjennom mange sider av denne tråden, men ga litt opp å søke..  Noen som vet om noen andre 21" felger en Tesla turbinfelger som passer denne bilen?
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA