Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Øggen

Sitat fra: EvenSteven på onsdag 08. april 2015, klokken 12:41
Noen med erfaring med 19" - 245 sommerdekk på en P85+ utgave. ?
Er det ok å bytte dette mht. bredden på original dekkene - 265 bak / 245 foran 21"

Er usikker på lavprofil og store felger mht. comfort. Kjører en del dårlig vei etc....

Det er ikke noe problem om du setter på 19" tilsvarende eller originale tesla dekk i riktig og lik dim foran/bak. Det går helt bra. Mener også ganske sikkert at du ikke trenger å justere noe på hjulstillingen.

Havebigfun

Sitat fra: Øggen på onsdag 08. april 2015, klokken 18:44
Sitat fra: EvenSteven på onsdag 08. april 2015, klokken 12:41
Noen med erfaring med 19" - 245 sommerdekk på en P85+ utgave. ?
Er det ok å bytte dette mht. bredden på original dekkene - 265 bak / 245 foran 21"

Er usikker på lavprofil og store felger mht. comfort. Kjører en del dårlig vei etc....

Det er ikke noe problem om du setter på 19" tilsvarende eller originale tesla dekk i riktig og lik dim foran/bak. Det går helt bra. Mener også ganske sikkert at du ikke trenger å justere noe på hjulstillingen.
På P85+ og P85D brukes 265 brede dekk bak på 21" mens man på 19" originale vinterhjul har 245 bak- ingen justeringsbehov når man bytter sommer- til vinterhjul eller omvendt- da er 19" std sommehjul også helt ukomplisert å bruke- mindre støy og lavere kostnad følger med også :) 

EvenSteven

Tesla S P85+ sølv

Øggen

Angående dekk. Jeg har nå montert 19" originale felger med goodyear eagle dekka.
Kjørt hele vinter med hakka8 på 20" polar og hatt et forbruk under 190. (Faktisk helt ned til 155 uten varmeapparat )
Nå, selv med 45psi(anbefalt ifølge tesla) i GY så sliter jeg med å komme under 200 selv uten varmeapparat! Er de virkelig SÅ lite tungtrullende eller er felgen mye tyngre enn polar. Hva er feil?? Har lett en del men ikke funnet noen med samme problem her, så takker for synspunkter. Forøvrig tørr vei og 9grader ca for tiden.

Cowboystrekk

Hakka 8 har C på rullemotstand, goodyear F. Maks ut dekktrykk hjelper litt. Forskjellen meller R2 og goodyearene er desverre enda værre. Har du kjørt inn goodyearene i fjor?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Havebigfun

Mitt gjennomsnittsforbruk med ferdig innkjørte GY- dekk ifjor sommer var 171 Wh/km selv om jeg har kjørt en del på E18 med 110 km/h
-hadde 48 PSI- og seiler en del 8).

Cowboystrekk

Jeg hadde ca 160 i fjor sommer og frem til dekkskift med goodyearene. De var da innkjørt og hadde i 51 psi.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Som andre har nevnt her tidligere, bør man være obs på at hvis man pumper såpass mye luft i dekkene, går det på bekostning av veigrepet. Jeg kjører ikke med mer enn 46 på sommer, mer enn det er også veldig "stutt" og lite behagelig, samt at bilen slipper mye lettere (merkes ekstremt godt med RWD og full aks.)

Øggen

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 09. april 2015, klokken 07:11
Hakka 8 har C på rullemotstand, goodyear F. Maks ut dekktrykk hjelper litt. Forskjellen meller R2 og goodyearene er desverre enda værre. Har du kjørt inn goodyearene i fjor?

Nei ikke innkjørt. Helt nye og bare rullet de km i frakt fra fabrikk til utlevering.
Da er det altså bare å vente til de blir bedre/ temp ute høyere og litt mere luft som må til. Idag med regn, 6 grader og samme strekke som alltid er jeg på 233 etter 50km langkjøring. Det er mere enn med 22"felgene mine. Huff, trodde originalt skulle være bedre.

Cowboystrekk

Helt nye dekk har gjerne en beskyttelseshinne på, de er regna som innkjørt etter 1000 km sånn ca, forbruket har da gått noe ned. Regn allikevel ikke med at de greier å komme helt ned på nivå med hakka8, men det vil nok bli betraktelig bedre enn det du har opplevd til nå.

petersv: Å makse ut dekktrykket utgjør mindre enn man skulle tro siden anbefalt trykk og max trykk ligger svært nærme hverandre. Man kan få marginalt lengre bremselengde, men egenskapene ved vannplaning kan bli bedre. Den største ulempa er litt redusert komfort over f.eks fartsdumper. Jeg har kjørt med 51 psi på både sommer og vinter siden bilen var ny og ikke opplevd noen problemer knyttet til dette så langt :) Nokian spesifiserer forresten at R2-dekkene bør ha 10% ektra luft og da er vi plutselig oppe på 50 psi ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sn0le

Forskjellen på vinterkjøring og sommerkjøring er jo at på sommeren så øker trykket en del når du kjører og dekkene blir varme.
Det skjer i mindre grad på vinterkjøring, og jeg har forstått at det er en av grunnene til at Nokian anbefaler høyere trykk på vinterdekkene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Cowboystrekk

De blir varmere på vinterkjøring og og trykket øker, men noe mindre enn om sommeren. Nokians anbefaling handler om bl.a temperaturfall og myk gummiblanding, de nevner også kjøreegenskaper. De fleste som har kjørt R2 med 45 pg 50 psi foretrekker sistnevnte ;) ifølge mythbusters kan forbruket øke med ca 10% med 5 psi for lite kontra for mye, veggrepet forandres marginalt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Thor2014


sn0le

Kjører selv med 49-50 PSI på Nokian R2.

Og siden du nevner Mythbusters så konkluderte de vel med at man kan spare penger på å ha for høyt trykk ved at man bruker mindre drivstoff.
Men at man også får forverring av kjøreegenskaper og feilslitasje på dekk, som medfører større risiko og større utgifter på dekk som spiser opp besparelsene på drivstoff.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Undertegnede

Hei! Ser man kan kjøpe r2 for 2100,- stk nå. Er dette en pris man får bare nå etter sesongen? Eller kan man vente til høsten/vinteren å få samme tilbud?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA