Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Olemann


Vurderer å kjøpe en Model S jeg har på hånden, men den er uten vinterhjul.  Ser at Tesla selger Nokian R2 komplett for 21.000.- og stusser derfor på bruktprisene på FINN og ellers - er det stort sett dyrere felger som selges eller er det moms-fritaket på salg med bil som slår ut?  Hadde trodd det var mulig å finne et "nesten-som-nytt-sett" til noe over 50% av ny pris,  men ser ikke sånn ut.  Synspunkter?

Havebigfun

Jeg kjøpte nesten nye originale 19" med R2 som hadde 8 mm + TPMS for 16 k- vær litt tålmodig -du har et halvt år på deg på å finne de rette hjulene- ellers kan du kjøpe Polar-hjul for ca 18 k når de er på tilbud- Tempe har kjørt slike kampanjer flere ganger og sender over hele landet.

Olemann


Enig, et hav av tid å lete på, men stusset som sagt på prisnivået på "brukte" pakker.  Takk for tips!

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 01. april 2015, klokken 21:27
Jeg kjøpte nesten nye originale 19" med R2 som hadde 8 mm + TPMS for 16 k- vær litt tålmodig -du har et halvt år på deg på å finne de rette hjulene- ellers kan du kjøpe Polar-hjul for ca 18 k når de er på tilbud- Tempe har kjørt slike kampanjer flere ganger og sender over hele landet.

Johnny

Kjøpte meg nye felger og sommerdekk for et par uker siden. Av åpenbare grunner måtte de "skoene" av nå, og da fikk jeg meg et lite sjokk! Egentlig var jeg klar over problemstillingen, men hadde helt glemt det.

Skruen som stikker ut av navet hadde stemplet avtrykket sitt i alle felgene, og det er lett å se at felgen ikke har vert helt i kontakt med navet.

Kansje noe å tenke på nå som alle kjøper seg nye felger for sesongen. Vet forøvrig ikke om dette fortsatt er et problem på bilene som blir levert nå, men det var i alle fall et tema her for et år siden.

TMS og eGolf.

hoffa

Sitat fra: Johnny på torsdag 02. april 2015, klokken 11:28
Kjøpte meg nye felger og sommerdekk for et par uker siden. Av åpenbare grunner måtte de "skoene" av nå, og da fikk jeg meg et lite sjokk! Egentlig var jeg klar over problemstillingen, men hadde helt glemt det.

Skruen som stikker ut av navet hadde stemplet avtrykket sitt i alle felgene, og det er lett å se at felgen ikke har vert helt i kontakt med navet.

Kansje noe å tenke på nå som alle kjøper seg nye felger for sesongen. Vet forøvrig ikke om dette fortsatt er et problem på bilene som blir levert nå, men det var i alle fall et tema her for et år siden.
Dette er bare et potensielt problem med uoriginale felger. For de som har skruer som ikke er plane med overflaten er det bare pusse/slipe litt ned.

Her er en original 21" felg med utsparingene som gjør at skruene ikke.skaper problem.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Johnny

Sitat fra: hoffa på torsdag 02. april 2015, klokken 17:41
Sitat fra: Johnny på torsdag 02. april 2015, klokken 11:28
Kjøpte meg nye felger og sommerdekk for et par uker siden. Av åpenbare grunner måtte de "skoene" av nå, og da fikk jeg meg et lite sjokk! Egentlig var jeg klar over problemstillingen, men hadde helt glemt det.

Skruen som stikker ut av navet hadde stemplet avtrykket sitt i alle felgene, og det er lett å se at felgen ikke har vert helt i kontakt med navet.

Kansje noe å tenke på nå som alle kjøper seg nye felger for sesongen. Vet forøvrig ikke om dette fortsatt er et problem på bilene som blir levert nå, men det var i alle fall et tema her for et år siden.
Dette er bare et potensielt problem med uoriginale felger. For de som har skruer som ikke er plane med overflaten er det bare pusse/slipe litt ned.

Her er en original 21" felg med utsparingene som gjør at skruene ikke.skaper problem.

Ja, null problem å fikse om man er klar over det. Liker derimot ikke tanken på at jeg skulle kjørt med det helt til høsten om jeg ikke hadde oppdaget det.
TMS og eGolf.

Jejl

Jeg synes det er veldig merkelig at ingen dekkprodusent har lagd et skikkelig lettrullende sommerdekk til Tesla. De kunne jo solgt veldig mange dekk etterhvert. Jeg tipper det kommer veldig snart. Kanskje det er det som er det nye produktet som Elon snakker om skal komme i slutten av april.

TeslaSvein63

Er det noen som kan tenke seg til å prøve, eller har prøvd Linglong Greenmax sommerdekk til tesla? 750kr pr stk.  :D                       http://www.prisjakt.no/product.php?p=2631216

Cowboystrekk

Seville heller gått for landsaul ls588 uhp siden de faktisk skåra bra i test og koster omtrent det samme :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jazzwheel

Sitat fra: Johnny på torsdag 02. april 2015, klokken 11:28
Skruen som stikker ut av navet hadde stemplet avtrykket sitt i alle felgene, og det er lett å se at felgen ikke har vert helt i kontakt med navet.

Kansje noe å tenke på nå som alle kjøper seg nye felger for sesongen. Vet forøvrig ikke om dette fortsatt er et problem på bilene som blir levert nå, men det var i alle fall et tema her for et år siden.

Noen som vet om dette er annerledes på nye biler? Det er bare et par millimeter å feste navet på så hvis ikke hjulet sitter stramt så henger det bare på boltene.

petersv

Tror nok mesteparten av belastning går på boltene uansett, er vel mest for sentreringen.

B_Tesla

Var ute å sjekket - ser ut som Polar har hull på rett sted, samme som orginal Tesla.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Cowboystrekk

Sitat fra: Jejl på fredag 03. april 2015, klokken 23:11
Jeg synes det er veldig merkelig at ingen dekkprodusent har lagd et skikkelig lettrullende sommerdekk til Tesla. De kunne jo solgt veldig mange dekk etterhvert. Jeg tipper det kommer veldig snart. Kanskje det er det som er det nye produktet som Elon snakker om skal komme i slutten av april.
mhm. Ser at det nå finnes 2 økodekk for sommer. Den nye utgaven av michelin primacy 3 og landsaul ls588 uph har begge B på rullemotstand :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jazzwheel

Sitat fra: Johnny på torsdag 02. april 2015, klokken 11:28
Skruen som stikker ut av navet hadde stemplet avtrykket sitt i alle felgene, og det er lett å se at felgen ikke har vert helt i kontakt med navet.

Hvis det kun er snakk om en skrue på den ene siden så vil vel ikke hjulet sitte jevnt rundt navnet og dermed "wobble"? Har du hatt noen slike symptomer?

Løste du dette ved å slipe ned skruen som stikker ut av bilen?

Johnny

Sitat fra: jazzwheel på mandag 06. april 2015, klokken 14:43
Sitat fra: Johnny på torsdag 02. april 2015, klokken 11:28
Skruen som stikker ut av navet hadde stemplet avtrykket sitt i alle felgene, og det er lett å se at felgen ikke har vert helt i kontakt med navet.

Hvis det kun er snakk om en skrue på den ene siden så vil vel ikke hjulet sitte jevnt rundt navnet og dermed "wobble"? Har du hatt noen slike symptomer?

Løste du dette ved å slipe ned skruen som stikker ut av bilen?

Jeg merket ingenting de dagene hjulene sto på bilen, men jeg kommer til å slipe ned hodene på skruenene før hjulene skal på igjen!
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA