Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Thor2014

Sitat fra: petersv på søndag 25. januar 2015, klokken 19:44
Litt av en pris!
Vel, de er billigere en de her http://m.ebay.com/itm/251715242930
Egentlig trenger man vel kun et par plugger, noen kabler og motstand for å endre høyden...


Longice

Noen som kan anbefale et felg retting selskap i Oslo området?

Var innom Felgretting Alnabru idag, men fikk litt dårlig inntrykk der.

Muffinman

Jeg for min del vurderer sterkt å følge Øggen`s tips når behovet melder seg. 70+70 mil roadtrip :)

frosken

Jeg har bestilt 21" Pirelli til P85D som ankommer om en måneds tid. Hadde R2 på P85 og det var alt for mykt. Jeg kjører for det meste på det sentrale østlandet og tror Sottozero vil passe bedre til mitt bruk.

Men jeg kommer helt sikkert til å ta en tur eller to på fjellet i løpet av vinter og påske. Da hadde det vært greit å ha kjetting som backup i tilfelle kontinentale dekk og 4wd ikke er nok.

Er det noen som kjenner til kjetting som passer til originale 21" Cyclone? Ser at en på TMC har fått Thule K45 til å fungere, men har skriver at han måtte gjøre noen justeringer, uten at det ble utdypet.

Muffinman

Det legger seg veldig lett snø og annen dritt inni store felger og forårsaker ubalanse. Jeg har 19" Cyclone på vinterhjulene men bytter dem til standardfelger neste høst. De er åpnere og lettere å rengjøre fra utsiden. Tipper problemet er større på 21"

frosken

Helt sikkert verre på 21", men jeg velger å sko meg etter de forholdene jeg kjører mest på. 19" er nok ansett som mer fornuftig vinterstid, men når jeg først har kjøpt P85D tenker jeg vi lar fornuften ligge :)

Dere som har hatt 4wd tidligere, hvordan gjør man det med kjetting? Bare foran/bak eller kjøper man for alle hjul? Og igjen, noen som har prøvd kjetting på 21"?

pgi

Sitat fra: frosken på mandag 09. februar 2015, klokken 20:58
Helt sikkert verre på 21", men jeg velger å sko meg etter de forholdene jeg kjører mest på. 19" er nok ansett som mer fornuftig vinterstid, men når jeg først har kjøpt P85D tenker jeg vi lar fornuften ligge :)

Dere som har hatt 4wd tidligere, hvordan gjør man det med kjetting? Bare foran/bak eller kjøper man for alle hjul? Og igjen, noen som har prøvd kjetting på 21"?
Artig problemstilling: du kjøper bil med veldig god firehjulsdrift, setter på dårlige vinterdekk, og ender opp med å kjøpe kjetting  :) Suverent!

BMW850

Jeg skal kjøpe meg ett par med Auto Sock. Var en fyr som skrøt veldig av dem på FB gruppa og jeg er overbevist om at de er mer enn gode nok for meg i ett knipetak ;)

http://www.autosock.com/en/
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Havebigfun

Ja- vinterdekk kjøper man ikke for gjennomsnittskjøreforhold men for den situasjonen hvor det er små marginer mellom liv og død- eller uskadet/skadet- og aksepterer at bilen ikke går på 3,3 til 100 om vinteren. Selv med de beste nordiske dekk er bilen sprek nok - R2- problematikken reduseres ved å øke lufttrykket eks til 50 PSI
Jeg hadde Xi3 og synes det gikk bra både på snø/is og på tysk Autobahn i 150- men jeg tror de har litt høyere forbruk enn R2.

frosken

Folk kjøper dekk med ulik filosofi. Noen kjøper dekk som gir dårligere kjøreegenskaper og lengre bremselengde 90% av tiden, men som sitter bedre ved unntakstilfellene.

Jeg som kjører på tørre/bare/saltede/våte veier velger heller dekk som gir meg tryggere bil mesteparten av vinteren og er heller bevisst på svakhetene når forholdene stiller andre krav. Det er også derfor jeg spør om tips til kjetting (eller autosokk, takk for tips!), fordi jeg vil være forberedt dersom det skulle vise seg å være nødvendig.

Men kan vi la dekkvalgsfilosofien ligge? Det er diskutert opp og ned i denne og andre tråder. Jeg vet hva jeg går til.

petersv

Be om å få prøve k-summit på før du kjøper, enkelt og greit. (du kan jo tom prøve på sommerhjulene! 8)

BMW850

Jeg kjører også Pirelli og er glad jeg valgte dem. Nydelige og mer enn gode nok på vinterføre for meg. Må sies at jeg ikke er så avhengig av bilen og kan la den stå. Har vel bare vært hjemme noen få uker siden jeg la om og nå er det jo snart våren igjen. Kjører på bare veier 95% av tiden og Pirelli passer virkelig denne tunge bilen godt. Føles faktisk ikke langt unna 21" sommerdekk med tanke på fasthet osv.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Dennis

Har kjørt mye 4wd tidligere og kjettinger er noe man veldig! sjeldent har bruk for. (Aldri vurdert det selv en gang)
Har også ofte brukt europa vinterdekk av samme årsak som du nevner og framkommelighet har vært upåklagelig og har ikke vært antydning til å ikke komme seg opp bratte bakker hvor andre med skikkelige vinterdekk ikke har rørt seg av flekken.

Hadde droppet å vurdere kjettinger osv før du har fått prøvd Tesla med 4wd og sett "lyset" 8)

Mr. P85D

Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 20. januar 2015, klokken 15:05
Vet at det ikke er godkjenning på felgene, men tenkte mer på størrelse på dekkene om jeg valgte 22" felger.
Når jeg fikk tak på orginal størrelse, så var det litt lettere, og ihvertfall når jeg lastet ned en app på mobilen :-)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.aimenrg.tyrecalc

Kommet frem til at:
Front - 255 35 22 evt 265 35 22 på 22"x 9,5" felg
Bak   - 295 30 22 evt 305 25 22 på 22"x10,5" felg   

Om det vil passe med 305 25 22 på 22"x10,5" felg vil jo igjenstå å se.


Laget meg en huske liste nå

Teknisk info      
Bolt sirkel   5x120   
Offsett   40mm   
      
Maks felg front   9,5   
Maks felg bak   10,5   
      
Maks dekk front   245 / 255   
Maks dekk bak   295 / 305   

Originale størrelser   
19''      245 45 R19 98 V
      245 45 R19 102 V

21''      245 35 R21 96 Y
           265 30 22   2 Y FRONT

På vanlige fossile 4WD må man jo passe på at det er samme dim foran og bak, men siden det er to motorer og ingen fysisk kobling på Tesla P85D så kan man ha forskjellig dim og dermed ulike rullelengde ?
Model S P85D sort
Alt utstyr :-)
VIN 68988. Levering 2. mars 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA