Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman


petersv

Noen som har kjøpt R2 i 19" i det siste? Hvem har best pris på østlandet?

Thor2014

Realtime=Sanntid
Bilen vet at trafikken står stille rundt svingen, men den er kanskje ikke helt oppdatert i sanntid

Muffinman

#633
Google visste neppe at 6 av kanskje 10 biler som kjørte av ferga på Halsa 5 mil lenger sør stod stille, langt mindre varsle biler som lå mindre enn et minutt bak. Det var vel neppe særlig flere enn disse bilene i det hele tatt på strekningen på dette tidspunktet. Kan ikke tenke meg at en eneste av dem hadde noen slags "uplink".

petersv

Det har vel vært snakk om å påby automatiske varslingssystemer, bilene imellom. Dette tilfellet viser jo nytten i det.

Thor2014

Sikkert rett, men telefonene har det dersom navi er i bruk.
Integrasjon mellom biler og navi med uplink dersom nødblink eller kollisjon inntreffer er nok ikke mange år unna.
Volvo ringer opp allerede nå ved kollisjon via Volvo onecall, eller noe i den duren.

Muffinman

Får håpe det kommer. Litt overraskende å se rekka av biler forsvinne inn i svingene et stykke fram, og når man kommer dit like etter ligger 2 av 6 på taket.

Men, topic anyone?

Thor2014

Jepp, hva er fargekoden på de grå turbin felgene?

BMW850

Sitat fra: Muffinman på lørdag 10. januar 2015, klokken 09:19
Konklusjonen min er ihvertfall at med Pirelli i hendelsen over ville jeg meid rett inn i biler og folk som stod stille. Husk at forskjellen på R og R2 80-0 på is faktisk  utgjør hele 50 meter, og selv R fungerer mye bedre på is enn Pirelli. Dashkameraet mitt har svært stor vidvinkel og alt er veldig mye nærmere enn det ser ut til på filmen. Avstanden til bilen foran når jeg stoppet var maks 7-8 meter, og bilen til i grøfta var allerede delvis på siden av min bil.

For å gjenta meg selv litt, det er ingen problemer å kjøre på alskens dekk når man har mulighet for å kjøre etter forholdene eller la bilen stå. Men når man gjør en feilvurdering eller blir overrasket teller alle marginer man har på sin side.

Jopda, enig med deg. Jeg bruker ikke bilen i jobb, er mye bortreist og MÅ ikke bruke bilen de verste dagene. Kommer nok til å kjøpe nordisk type dekk neste gang tenker jeg ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Teslaguten

Godt jobba Muffinman. Det viser at marginane er små enkelte ganger og kjøreforholda kan bli livsfarlege ved omslag til klart vær med utstråling fra bakken.

Eg har kjørt Pirelli 2 vintersesongar, mesteparten av tida på våt veg. Suverene dekk på det føret, OK på tørr snø og is. Ikkje så gode på 0 føre og våt snø/is..

Dei er ikkje så bra som nordiske på snø og is, så eg skifta bakdekk til Michelin xIce då Pirelli bak kom ned til 4mm. Nokian R2 er til mitt bruk uaktuelt, då 90% av kjøringa er på E18/E6 med fart 100+. Der svømmer Nokian omtrent som Mark Spitz, trudde Michelin skulle vera tingen. Etter 2000 km med alt frå 40 til 50psi i Michelin, så var konklusjonen at dei ikkje dugde til mitt bruk. Bilen spora, drifta sidelengs, logra under pådrag og oppførte seg nervøst i all fart over 70.

Roterte dekk, Pirelli satt på bak og Michelin xIce framme. Min erfaring er at dette er den best mulige kombinasjonen av vinterdekk til Tesla for alle som ikkje kjøyrer på hardpakka snø og is mesteparten av tida.
Bilen oppfører seg som den skal, ingen sporing, drifting eller logring uansett fart og pådrag.
Styreresponsen er litt mjukare, omtrent som å gå fra Sport til Comfort, men absolutt ikkje noko problem.
Har vore med på kolonnekjøring utan problem, men har såklart med Weissenfels Quattro kjettingar i tilfelle..
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Havebigfun

Jeg har kjørt med xIce på autobahn opp til 150km/h 48 Psi-temp 12-16 grader- jeg synes det gikk kjempefint- ikke så stabil som GY- med helt greit.

Muffinman

Teslaguten: Høres ut som det er noe galt med bilen din. R2 fungerer helt strålende med 49psi i hastigheter opp mot 100 på min bil ihvertfall. Hvis ikke kjører du som en gris ;)

Teslaguten

Sitat fra: Muffinman på søndag 11. januar 2015, klokken 12:13
Teslaguten: Høres ut som det er noe galt med bilen din. R2 fungerer helt strålende med 49psi i hastigheter opp mot 100 på min bil ihvertfall. Hvis ikke kjører du som en gris ;)

Trur bilen er grei. ;) Har fått sjekka hjulstilling, camber og justeringar korrekte. Testa til og med med sommardekk ein tørr og varm dag før jul, alt var OK då. Er vel litt kresen med korleis eg vil at bilen skal oppføra seg, men er som sagt godt fornøyd med setup xIce framme, Sottozero bak.
Men Muffinman, det kan jo vera du er inne på noko med siste tipset ditt! ;D
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Rasmus.B

Du får kjøre som du flyr, Teslaguten, så blir det nok bra.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

AndreS

Sitat fra: Teslaguten på søndag 11. januar 2015, klokken 10:35
Godt jobba Muffinman. Det viser at marginane er små enkelte ganger og kjøreforholda kan bli livsfarlege ved omslag til klart vær med utstråling fra bakken.

Eg har kjørt Pirelli 2 vintersesongar, mesteparten av tida på våt veg. Suverene dekk på det føret, OK på tørr snø og is. Ikkje så gode på 0 føre og våt snø/is..

Dei er ikkje så bra som nordiske på snø og is, så eg skifta bakdekk til Michelin xIce då Pirelli bak kom ned til 4mm. Nokian R2 er til mitt bruk uaktuelt, då 90% av kjøringa er på E18/E6 med fart 100+. Der svømmer Nokian omtrent som Mark Spitz, trudde Michelin skulle vera tingen. Etter 2000 km med alt frå 40 til 50psi i Michelin, så var konklusjonen at dei ikkje dugde til mitt bruk. Bilen spora, drifta sidelengs, logra under pådrag og oppførte seg nervøst i all fart over 70.

Roterte dekk, Pirelli satt på bak og Michelin xIce framme. Min erfaring er at dette er den best mulige kombinasjonen av vinterdekk til Tesla for alle som ikkje kjøyrer på hardpakka snø og is mesteparten av tida.
Bilen oppfører seg som den skal, ingen sporing, drifting eller logring uansett fart og pådrag.
Styreresponsen er litt mjukare, omtrent som å gå fra Sport til Comfort, men absolutt ikkje noko problem.
Har vore med på kolonnekjøring utan problem, men har såklart med Weissenfels Quattro kjettingar i tilfelle..

Galskap, hva skjer hvis du må bremse skikkelig på våt snø eller is i sving med søppeldekk på det føret bak?
I3 i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA