Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

#615
Lå i god fart inn mot Vinjeøra i dag og føret var våt, bar asfalt. Pluss 6-7 grader. Hadde latt de andre bilene fra ferga dra fra meg litt slik at jeg slapp å kjøre i kø. Plutselig legger jeg merke til en haug med nødblink som kommer til syne rundt svingen og bremser for fullt øyeblikkelig, bare for å oppdage at det er så glatt at ingenting skjer. Forbereder meg på at det blir bakenden på en av bilene som stod i ro foran eller grøfta. Flere folk i sirkulasjon i området, og jeg fryktet å treffe noen av dem. En av bilene som hadde kjørt i grøfta hadde kastet snø opp på veien, og det gav meg tilstrekkelig grep på isen til å stoppe. Bremsa er i bånn helt fra første lys vises på videoen til bilen står stille.  To av bilene som lå like foran meg hadde kjørt seg på isen og rast av veien, en av dem lå på taket. Har R2 - hvordan ville dette gått med Pirelli?

https://www.youtube.com/watch?v=RbOGwvI6xbA&edit=vd

Havebigfun

Da vet du allerede nå at pirellidekkene ikke skal brukes på vinteren- du kan kjøre dem opp på våren/høsten.
Du hadde oppgradert lysene til 35W? virket ganske mørkt belysningsmessig- men det kan være kameraforhold...

Muffinman

#617
Ble litt lurt av temperaturen, hadde ligget på 3 grader store deler av turen og steg til det doble.  Selv om stjernehimmelen åpenbarte seg innbilte jeg meg at sjansen for is var mindre da. Det er akkurat slike tilfeller man skor seg for. Ikke når føret er bra, og ikke når man har vett til å kjøre etter forholdene. Man skor seg for den ene gangen man blir overrasket.

Ingen ble skadet heldigvis, hverken folk eller hund. Men jenta som kjørte SUV`en som havnet på taket var temmelig skjelven.

EDIT: Kameraforhold. Pærene er også en tanke varmere enn originalt, 4300K mot rundt 6000 standard. Funker bedre på våt vei, og ikke så skarpe å møte.

sn0le

Men refleksvesten man skal ha i bilen brukte de ikke.
Og heller ingen varseltrekant satt ut.  >:(
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

#619
Det var flere som hadde vester på seg som kom løpende bakover like etterpå. De som ikke hadde det hadde i hovedsak krabbet ut av biler som lå på taket sekunder før jeg kom. En holdt på å ta ut bikkja fra bilen. Det forklarer nok også at ingen hadde rukket å sette ut trekant - dette hadde akkurat skjedd.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Johnny

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. januar 2015, klokken 23:27
Ble litt lurt av temperaturen, hadde ligget på 3 grader store deler av turen og steg til det doble.  Selv om stjernehimmelen åpenbarte seg innbilte jeg meg at sjansen for is var mindre da.

Nok et eksempel på at når det blir klar himmel, så fryser det på bakken samme hva termometeret viser. 6 grader er mye, selv jeg hadde følt meg trygg da.
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. januar 2015, klokken 23:27
EDIT: Kameraforhold. Pærene er også en tanke varmere enn originalt, 4300K mot rundt 6000 standard. Funker bedre på våt vei, og ikke så skarpe å møte.

Høh, er pærene 6000k standard? Jeg trodde mer eller mindre alle originalmonterte xenon hadde ca. 4300k?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Det er nok standarden, men jeg registrerte fra dag 1 at pærene i MS var betydelig kaldere enn forrige bil. Fikk det bekreftet etter å ha satt inn 4300. Har sett forskjellen på biler side om side. Tipper man har valgt kald lystemp for at det skal matche DRL' ene. Nå er det en viss forskjell hos meg.

Det har dog lite med dekk å gjøre :)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. januar 2015, klokken 13:58
Det er nok standarden, men jeg registrerte fra dag 1 at pærene i MS var betydelig kaldere enn forrige bil. Fikk det bekreftet etter å ha satt inn 4300. Har sett forskjellen på biler side om side. Tipper man har valgt kald lystemp for at det skal matche DRL' ene. Nå er det en viss forskjell hos meg.

Det betyr at man antageligvis kan oppgradere lyset litt helt lovlig, ved å bytte til 4300k D8S 25W pærer. De vil nok ha høyere lysutbytte enn 6000k pærer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman


BMW850

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. januar 2015, klokken 12:48
Enig, men hva som er det beste kan avhenge av bruksområde og andre omstendigheter. Har kjørt snart 32k på R2 på min bil, og selv de er ikke gode nok i enkelte situasjoner. D`en er bestilt med Pirelli, men jeg er ikke så sikker på at de skal få stå på vinteren gjennom. Teste, og eventuelt degradere dem til sommerdekk. Med 50k i året forsvinner de fort.

Blir mer og mer fornøyd med Pirelliene mine ihvertfall. Faste og fine og utrolig bra på bare OG glatte veier. Om det er is og snø går det faktisk helt fint bare man er klar over at de kanskje ikke er helt på høyden med nordiske dekk under visse forhold.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Konklusjonen min er ihvertfall at med Pirelli i hendelsen over ville jeg meid rett inn i biler og folk som stod stille. Husk at forskjellen på R og R2 80-0 på is faktisk  utgjør hele 50 meter, og selv R fungerer mye bedre på is enn Pirelli. Dashkameraet mitt har svært stor vidvinkel og alt er veldig mye nærmere enn det ser ut til på filmen. Avstanden til bilen foran når jeg stoppet var maks 7-8 meter, og bilen til i grøfta var allerede delvis på siden av min bil.

For å gjenta meg selv litt, det er ingen problemer å kjøre på alskens dekk når man har mulighet for å kjøre etter forholdene eller la bilen stå. Men når man gjør en feilvurdering eller blir overrasket teller alle marginer man har på sin side.

Havebigfun

Helt enig med Muffinman- mtp vinterhjul er kun det beste godt nok- om man skal bruke bilen i alskens vintervær.
Videoen er et godt eksempel hvor fort lykken kan snu om man ikke har marginene på sin side- som det heldigvis var her.

Thor2014

@muffin

Bilen har jo realtime traffic.  Burde vært helt unødvendig å nødbremse rundt en sving.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA