Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 10. november 2014, klokken 11:05
Bruker senterringer for andre sesong på rad, eneste jeg har å bemerke var at den ene senterringen var litt slapp etter første sesong, men den fungerer fremdeles :)

Slapp på hvilken måte da?
Fremtiden er elektrisk.

Cowboystrekk

Lett og ta av og på, men ikke ødelagt på noen måte, da andre er langt værre å få av og på. Mulig den var litt løsere i utgangspunktet og da.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Mippen

Noen som kan anbefale uoriginale felger i 20" med samme innpress som originalt?
Fremtiden er elektrisk.

B_Tesla

--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Mippen

Sitat fra: B_Tesla på mandag 10. november 2014, klokken 12:49
Polar 20"? De jeg har på vinter.

Får du de i et40 også? Trodde de bare var i et35.
Fremtiden er elektrisk.

B_Tesla

Felgene skal man kunne få med ET på 30, 35, 36, 40, 45, 46 og 47. Så burde la seg ordne å få de i 40:)
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

darthy001

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. november 2014, klokken 05:53
Sitat fra: Mippen på mandag 10. november 2014, klokken 00:45
Så du mener jeg vil få mindre for cyclone som er dyrere? Så en som skulle selge cyclone for rundt 28k på elbilforumet. Vet ikke hva han fikk til slutt men de ble solgt.

Nei, jeg mener at om man vil ha vesentlig mer for disse enn for standardfelgene kan det ta litt tid å få solgt da det ikke virker som om cyclone er et spesielt populært utstyrsvalg. Personlig mener jeg de er ekstremt overpriset fra Teslas side, de koster jo 15-16k mer enn standardfelgene. 3-4k hadde vært en mer "normal" tilleggspris etter min mening.
Veldig enig her. Jeg kunne vurdert disse felgene for en slik pris for vinterjhulene. For prisen Tesla tar idag så blir det totalt uaktuelt for min del. Forstår ikke helt den prisingen. Selv sammenliknet med dyre konkurrenter. Er jo kun kosmetisk endring. Ikke opp i størrelse.

B_Tesla

Pris på en eksklusiv bil er ikke bare for varen, men for å faktisk gjøre det eksklusivt. Sammenlikner du med S-klassen så koster en oppgradering fra standard til første nivå (18") 13 100 (standard er 17, men finnes ingen flere 17" - de er jo smultringer), mens dersom man vil ha 20" blir det (hold deg fast) opp til 48 400,-
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Mippen

Snakket med en som solgte sine cyclone med r2 vinterdekk til 22.000kr, så har troen på at de går for litt hvis man har is i magen. Jeg syns det er så vanskelig å bestemme seg i forhold til felger. Jeg liker best av utseende 21" felgene men pga jeg kjører mye på dårlig vei er det ikke aktuelt. Da må det såfall bli en 20" felg med 40 profil eller 19" cyclone da jeg ikke er så glad i standard 19". Cyclone felgene har jeg bare sett på bilde, aldri i virkeligheten. Når jeg ser på bilder så ser de bra ut på noen biler men ikke så bra ut på andre.   

Jeg har bestilt bilen med cyclone sommerhjul og 19" vinterhjul. Alternativt kan jeg bare holde på bestillingen og se hvordan bilen ser ut med cyclone felgene på sommer. Eller så kan jeg høre med tesla om jeg kan få bestille med 19" standard på vinter og 19" standard på sommer og selge standard felgene for å så kjøpe meg uoriginale 20".

Alternativt kan jeg få byttet om dekkene på felgene slik at cyclone felgene blir vinterfelger også selger jeg de originale 19" felgene som jeg brukte til vinter med sommerdekk og kjøper meg noen nye uoriginale.

Hva er best tror dere?


Fremtiden er elektrisk.

-Xee-

Hei!

Får min Tesla en gang rundt andre uka i desember. Må gå til innkjøp av vinterdekk. Tenker å kun kjøpe dekk nå, og bruke de samme felgene som følger med bilen. Hvordan er prosessen med å få nye dekk over på felgene som er på bilen? Tar det lang tid å få gjort det på verksted?

Og noen som vet sånn cirka hvor prisen bør ligge på nye Nokian R2 dekk? 19".

Takker på forhånd for svar :)

Mippen

Sitat fra: -Xee- på mandag 10. november 2014, klokken 15:13
Hei!

Får min Tesla en gang rundt andre uka i desember. Må gå til innkjøp av vinterdekk. Tenker å kun kjøpe dekk nå, og bruke de samme felgene som følger med bilen. Hvordan er prosessen med å få nye dekk over på felgene som er på bilen? Tar det lang tid å få gjort det på verksted?

Og noen som vet sånn cirka hvor prisen bør ligge på nye Nokian R2 dekk? 19".

Takker på forhånd for svar :)

Det tar toppen 10 minutter å bytte om dekk på felgen med mindre det er noen skader eller det er brukt punkteringsspray. R2 dekkene i 19" ligger på rundt 10-11.000kr pluss arbeid.
Fremtiden er elektrisk.

B_Tesla

Dersom det er mye grusvei til vanlig ville jeg kanskje tenkt meg om når det gjelder 21". Men man bør huske å sammenlikne rett når det kommer til profil. Vet ikke hva du er vant til, men et 245/35 dekk har like mye gummi I høyden som et 195/45 dekk.

Hvertfall har jeg ofte sett at folk ser på siste tallet uten å tenke på at det er present av det første. Har du 320 dekk bak, bør profilen være lav for at det ikke skal bli ballong dekk.

Selv har jeg kjørt mye på 255/30 dekk, uten at det var helt ubrukelig. Finnes ting som er mer komfortabelt, men det er vel kun nedstigningen til Fortun på vestlandet som har medført at jeg må roe ned pga dekk da jeg hadde 255/30 (BMW). Skal sies at man der kanskje må roe ned uansett.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Mippen

#522
Sitat fra: B_Tesla på mandag 10. november 2014, klokken 15:59
Dersom det er mye grusvei til vanlig ville jeg kanskje tenkt meg om når det gjelder 21". Men man bør huske å sammenlikne rett når det kommer til profil. Vet ikke hva du er vant til, men et 245/35 dekk har like mye gummi I høyden som et 195/45 dekk.

Hvertfall har jeg ofte sett at folk ser på siste tallet uten å tenke på at det er present av det første. Har du 320 dekk bak, bør profilen være lav for at det ikke skal bli ballong dekk.

Selv har jeg kjørt mye på 255/30 dekk, uten at det var helt ubrukelig. Finnes ting som er mer komfortabelt, men det er vel kun nedstigningen til Fortun på vestlandet som har medført at jeg må roe ned pga dekk da jeg hadde 255/30 (BMW). Skal sies at man der kanskje må roe ned uansett.

Husker ikke dimensjon på alle bilen jeg har hatt men regnet vel ut at det var rundt en 10cm med gummi på det minste. Siste bilen jeg hadde var 235/45-18". 35 profil på 245 blir da en god del mindre. En kompis av meg har 20" på sin familiebil (245/35-20") og vi målte fra felgkanten. Det var bare 6,3 cm med gummi over bakken. Profilen er riktig nok større da den går fra innsiden i felgen til toppen av dekket, men 6,3 cm klaring fra felgkant til asfalt er lite altså. Han hadde også fått et stygt hakk i felgen sin pga en stein som sparatt opp når han kjørte på motorveien faktisk.

Jeg kjører for det meste på asfalt men veistandarden er dårlig mange plasser og kjører mye på grusveier om sommeren.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Hva lønner seg mest. Får bilen i mars så må ha vinterdekk. Derfor er det vel lurt å bestille den med r2 vinterdekk på 19" felg. Hvis jeg bare bestiller den med 19" standard på sommer tjener jeg mer på å selge de privat enn hvis jeg kjøper 19" cyclone med sommer og selger de? Eller beholder cyclone felgene og bytter om til vinterhjul og selger standard 19" felgene med sommerhjul?
Fremtiden er elektrisk.

Havebigfun

Ta det enkelt- ta imot bilen med std felg og GY- dekk- hvis du bor på østlandet holder det. Min kom 130314 og jeg trengte ikke vinterdekk før nå. Jeg ville vurdert Xi3 som jeg tror er bedre egnet fordi de ikke er like gelatinøs når du gir på samtidig som de ellers er nesten like bra som R2.
Så kan du la det modne og finne gradvis ut om du ønsker 20 eller 21".
En ting er sikkert: 19"Std er med god margin de gunstigste hjul du kan kjøre på, både mtp slitasje og skader.
21" er ganske dyre og får raskt kantkjøringsskader. Cyclone får du antakelig brukt til en god pris etterhvert.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA