Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: awaisaziz på fredag 07. november 2014, klokken 09:43
Så hvor mye trykk bør jeg ha på vinterdekkene?
De er 19".

Beklager hvis jeg spør litt dumt, lufttrykk er ikke min sterkeste side :P

Hvis det er Nokian R2 så er vel konsensusen at ca. 48psi passer bra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Beachboy

Jeg har kjøpt Yokohama IG50. 48 for disse og?
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Cowboystrekk

Generelt 10% ekstra siden lufttrykket synker når temp blir lavere samt at nordiske vinterdekk har svært myk gummiblanding. Med andre ord er rundt 50 psi kurrant.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Beachboy

Takk for all hjelp :))

Da skal jeg be dekkmannen legge på 50 :)
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Asarin

Sitat fra: awaisaziz på fredag 07. november 2014, klokken 09:34
Da har snøen tatt turen til Oslo og nå finnes det ikke flere unnskyldninger til å utsette å bytte til vinterdekk.

Det er første gang jeg skal bytte dekk på min Tesla, er det noe jeg må huske på mens jeg bytter til vinterdekk?
Det er en forhandler rett ved meg som kan gjøre jobben for 200 NOK, bør jeg slå til?
Er redd for at de ikke setter de på riktig. :p

Ville brukt et sted som er godt kjent med Tesla. Om du har luftfjæring må man vel på med"Jack mode" mode osv. Hadde ikke tenkt på å spare en hundrelapp eller to, om man først har en bil som dette.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

B_Tesla

Det er noen biler siden jeg byttet dekk selv. Og så mange har jeg ikke eid. Jeg tenker slik at 4-6 hundre for å slippe risiko er flott. Skades bilen har dekkbutikken ansvaret. Slår jekken din borti sideskjørtet er det relativt mange dekkskift man kunne tatt for reperasjonskostnadene - for ikke snake om skade på batteri. Dekkhotell får man som regel med også.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

krister461

Om du tror det er fare for at du klarer å skade batteri ved dekkskift så er det sikkert lurt å overlate det til andre.

Selv føler jeg meg tryggest når jeg gjør skifter selv. Har hørt om og opplevd nok hendelser med løse muttere og skadede felger til at jeg lar verksted gjøre det for meg.

Havebigfun

Sitat fra: B_Tesla på fredag 07. november 2014, klokken 16:35
Skades bilen har dekkbutikken ansvaret.
Det er riktig men- det er forskjell mellom å ha rett og å få rett. Fremfor å krangle med noen om hvem sin feil en skade er skifter jeg heller dekk selv -da har jeg kontroll, ingen skader og får litt trim på kjøpet. Dessuten blir jeg bedre kjent med min Tesla  :)
Jeg har også sett en del harelabbaktivitet på den fronten.
Men: hver sin lyst ;)

Mippen

Noen som vet om cyclone felgene leveres i gun metall? Sett felgene i den fargen men vet ikke om det er originalt eller selvlakkert? Noen som har bilder av felgene i den fargen med grå bil?
Fremtiden er elektrisk.

Havebigfun

Sitat fra: Mippen på fredag 07. november 2014, klokken 20:31
Noen som vet om cyclone felgene leveres i gun metall? Sett felgene i den fargen men vet ikke om det er originalt eller selvlakkert? Noen som har bilder av felgene i den fargen med grå bil?
Det er noen få sett som ble utlevert originalt i mørk ifjor vinter- det var knapphet på felger og Tesla leverte alt de hadde i hyllene- jeg tro ikke man kunne kjøpe/bestille de noen gang.

krister461


Mippen

Har tenkt mye fram og tilbake på 19" eller 21" felger men til og med dekkforhandlerene har anbefalt meg å velge 19" hvis jeg skal velge original pga støy, komfort, veistandard og ikke minst dekkøkonomi. Har derfor lyst på cyclone felgene men vil ha de i gunmetall. Vurderer eventuelt å få de lakkert. Eventuelt kan jeg kjøpe uoriginale, men lest litt negative ting om ulike felger som subbing i skjermer og at felgene lett kan skades. Eventuelt kunne jeg ha gått for noen 20" eller 19" som ikke er originale. Men det er vel bedre å kjøpe 19" cyclone til 16.000kr og få de lakket opp for ca 2000kr enn å kjøpe noen billige felger til samme prisen?
Fremtiden er elektrisk.

krister461

Sitat fra: Mippen på fredag 07. november 2014, klokken 23:27
Men det er vel bedre å kjøpe 19" cyclone til 16.000kr og få de lakket opp for ca 2000kr enn å kjøpe noen billige felger til samme prisen?
Cyclone koster ikke 16k, men 16k mer enn de inkluderte standardfelgene...

Mippen

Sitat fra: krister461 på fredag 07. november 2014, klokken 23:30
Sitat fra: Mippen på fredag 07. november 2014, klokken 23:27
Men det er vel bedre å kjøpe 19" cyclone til 16.000kr og få de lakket opp for ca 2000kr enn å kjøpe noen billige felger til samme prisen?
Cyclone koster ikke 16k, men 16k mer enn de inkluderte standardfelgene...

Joda, men får ikke så mye mer hvis jeg selger de vel.
Fremtiden er elektrisk.

krister461

Oppgradere du til cyclone koster det 16k. Selger du standardfelgene og kjøper noen greie 3parts felger så kan du slippe unna med alt fra 3k og oppover...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA