Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: mandresen på mandag 03. november 2014, klokken 08:30
Heisan
Ser i den første posten at Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 får god omtale når det gjelder støy, rullemotstand og våt veibane.
Men samtidig er de "Run on flat" noe de fleste ikke anbefaler pga støy (ihvertfall på wheelsshop.no)

Er det noen her som har dette dekket og kan si noe om erfaring med det i forhold til andre dekk?

Jeg tenker å kjøpe 20" til sommerbruk, er det noen som har dekk å anbefale som støyer lite?

Mvh
Martin

Mvh
Martin
Problemet med runflat er at det ikke kan repareres og både komfort, støy og rullemotstand lider litt. Det finnes svært få tester der ute av 20"-dekk så du må nesten bare se på støymerkinga produsentene oppgir. Mtp forbruk ville jeg ikke økt dim utover 245.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

LA-Thing

Sitat fra: mandresen på mandag 03. november 2014, klokken 08:30
Ser i den første posten at Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 får god omtale når det gjelder støy, rullemotstand og våt veibane. Men samtidig er de "Run on flat" noe de fleste ikke anbefaler pga støy (ihvertfall på wheelsshop.no)

Er det noen her som har dette dekket og kan si noe om erfaring med det i forhold til andre dekk?

Har dette dekket i 20" og er veldig fornøyd. Synes ikke det er noe støy, men nå kan jeg bare sammenlikne med 19" piggfrie vinterdekk som selvsagt er et lite hakk stillere. Lite rullemotstand og godt grep på våt veibane stemmer bra.
Drammen, Tesla Model S #2510

mandresen

Takker for svar.
Er vanskelig den dekk jungelen.
Godt å høre reelle erfaringer fra brukere synes jeg. Så da er Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 en aktuell kandidat. Har også sett litt på Dunlop SP sport Maxx GT som også virker som et godt alternativ.

Når jeg skal velge 20" felger til 245/40-20 dekk, hvilken bredde på felgen passer da best, 8.5" eller 10". Regner med begge passer, men hva blir finest?

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Philippo10

#468
Tempedekkservice; HappaP8 Pigg 19"
hei , disse har vi på lager, koster 3266,- pr stk inkl montering på felg, avbalansering og nye ventiler.
Alloygator med montering på felgene koster 1400,-

Dyrt?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Cowboystrekk

Det var nok en litt stiv pris med mindre det inkluderte det dekktrykksensorer? Om det gjorde det så er prisen bra.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sense

#470
Beklager litt off-season, men her planlegger vi neste sommer allerede. ;)

Har noen forsøkt Judd Eleganse felgene (sommer)? Ser ut som replika av Vossen C4.
Wheelsshop.dk kommer de opp som alternativer på TMS.

rene

Tenkte å sette vinterdekk på originalfelgene, og har fått tilbud på 10.900,- for Michelin X-ice3 ferdig montert på bilen (inkl alt). Hva synes dere om denne prisen?
Fikk tilbud om Sottozero til 11.300,-, men anser vel Michelin som bedre på det meste?
Hakka R2 er ikke aktuelt.

Cowboystrekk

Et helt ok tilbud spør du meg :) Du kan kanskje spare noen hundrelapper andre steder, men jeg ville slått til!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

rene

Takk for tilbakemelding. Ser at det skal være varmt (8-11 grader) så langt langtidsvarselet rekker, så venter et par uker til. Prøver å slite mest mulig på helårsdekkene som fulgte med før jeg bytter siden jeg planlegger å kjøpe nye 20" sommerhjul til våren.

Philippo10

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 06. november 2014, klokken 10:53
Det var nok en litt stiv pris med mindre det inkluderte det dekktrykksensorer? Om det gjorde det så er prisen bra.

Dekktrykksensonsorer er allerede på bilen når jeg får bilen, Fått et tilbud ifra Dekk1 på 3150 inkl forsikring (12 mnd, med falck)
http://www.dekk1.no/garanti
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Sense

Synes ikke prisen er så ille. Jeg har alltid kjøpt premium dekk, deriblant Michelin, og har alltid betalt 11-13 000 kr. inkl. balansering og montering på bil.
Og det har vært uten sensor.

Cowboystrekk

Hakka8 inkl montering og gummi av på felg koster litt under 2800 pr dekk (du kan og bruke kickback tror jeg) og de har fri frakt. Montasjepartner velger du selv :) men om du synes forsikringa er verdt 1000-1500 så er jo det greit :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Beachboy

Da har snøen tatt turen til Oslo og nå finnes det ikke flere unnskyldninger til å utsette å bytte til vinterdekk.

Det er første gang jeg skal bytte dekk på min Tesla, er det noe jeg må huske på mens jeg bytter til vinterdekk?
Det er en forhandler rett ved meg som kan gjøre jobben for 200 NOK, bør jeg slå til?
Er redd for at de ikke setter de på riktig. :p
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Cowboystrekk

Skru til med 175 NM, fyll i 10% ekstra luft i vinterdekkene siden de er myke (spesielt piggfridekk) og siden utetemp er langt lavere enn innetemp og dermed vil reelt trykk bli lavere.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Beachboy

Så hvor mye trykk bør jeg ha på vinterdekkene?
De er 19".

Beklager hvis jeg spør litt dumt, lufttrykk er ikke min sterkeste side :P
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA