Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 20. august 2014, klokken 09:34
R2 slites ikke spesielt fort, selv om de er myke er det tydelig at gummiblandinga er "seig". Nokian R er også gode dekk, muligens litt stivere, marginalt dårligere vinteregenskaper og rekkevidde kontra R2, MEN R er på veg ut og ved f.eks punktering kan man bli nødt til å erstatte 2 og 2 hjul i gangen pga lite tilgang på dekk, det kan være lurt å tenke på. Dog er de absolutt et godt dekkvalg!

Husk å registrere dekkjøp på nettsidne til Nokian, da har du garanti mot punktering. Også for R vil jeg tro.

bakskj

Prøver meg igjen, er det INGEN som har erfaring med megahjul sin turbin felg?
17300,- inkludert dekkhotell første sesong er jo ett røverkjøp.. er megafristet.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Beachboy

Har noen mulighet til å hjelpe meg med å sette på Alloygators?
Bor i Oslo området :)
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

petersv

Sitat fra: awaisaziz på onsdag 20. august 2014, klokken 13:44
Har noen mulighet til å hjelpe meg med å sette på Alloygators?
Bor i Oslo området :)

Dekkhallen :)

Havebigfun

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 08. mai 2014, klokken 22:04
Finner lite om vekt. Om noen vet vekt eller hvor man finner det så rop ut :)
Jeg sjekket vekten på Polar Izar hos leverandøren 8,5x19: 14,2 kilo 8,5x20 14,8 kilo, dvs litt mer enn de originale 19" som veier ca 13,5

Bjoris

Det var vel Megahjul som skrev at original felgene til Tesla også var i svakeste laget, så vi får håpe den ekstra vekten er brukt til å bygge inn ekstra styrke:)

turfsurf

Sitat fra: bjoris på onsdag 20. august 2014, klokken 09:13
Er også veldig interessert å høre om erfaringer fra de som har kjørt X-ICE i vinter!

Er veldig fornøyd med Xi3. Fikk bilen med Pirelli dekk, og sleit med å ta løs på snøføre på flatmark (ble rimelig god til å legge på clack&go). Kjøpte to X-ice og satte på bak, og har ikke stått fast siden. Dette inkluderer kjøring til og fra fjellet, og opp bakker gjennom snøfonner med snø over panseret... Kjørt og med disse i det værste uværet i vinter med slapseføre på motorveien hvor biler lå strødd på E18 i Vestfold. I tillegg så har de ikke så mye av den viskelær følelsen som mange piggfrie vinterdekk har. Nå har jeg ikke kjørt R2, men basert på tester og det folk skriver her så virker Xi3 som ett mere balansert dekk, men til syvende og sist er det prioriteringer. Selv synes jeg kjørefølelse er og stabilitet er viktig, det lever jeg med hele tiden. Om det er marginal forskjell på bremsing på is og ellers like vinteregenskaper, så er ikke jeg i tvil. Kjører jeg på is så har jeg store marginer uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thor2014

Sitat fra: bjoris på fredag 22. august 2014, klokken 00:03
Det var vel Megahjul som skrev at original felgene til Tesla også var i svakeste laget, så vi får håpe den ekstra vekten er brukt til å bygge inn ekstra styrke:)

Bly er tungt uten at det stivt.
Det kan på ingen måte dras paralleller mellom vekt og stivhet på aluminiumsfelger. 

petersv

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 23. august 2014, klokken 17:58
Sitat fra: bjoris på fredag 22. august 2014, klokken 00:03
Det var vel Megahjul som skrev at original felgene til Tesla også var i svakeste laget, så vi får håpe den ekstra vekten er brukt til å bygge inn ekstra styrke:)

Bly er tungt uten at det stivt.
Det kan på ingen måte dras paralleller mellom vekt og stivhet på aluminiumsfelger.

Ei heller mellom bly og alu... Det sier seg selv at mer gods som oftest gir mer styrke, men er jo selvsagt veldig mange andre variabler som kan ha mer å si.

Havebigfun

Sitat fra: petersv på lørdag 23. august 2014, klokken 21:54
Sitat fra: Thor2014 på lørdag 23. august 2014, klokken 17:58
Sitat fra: bjoris på fredag 22. august 2014, klokken 00:03
Det var vel Megahjul som skrev at original felgene til Tesla også var i svakeste laget, så vi får håpe den ekstra vekten er brukt til å bygge inn ekstra styrke:)

Bly er tungt uten at det stivt.
Det kan på ingen måte dras paralleller mellom vekt og stivhet på aluminiumsfelger.

Ei heller mellom bly og alu... Det sier seg selv at mer gods som oftest gir mer styrke, men er jo selvsagt veldig mange andre variabler som kan ha mer å si.
Tradisjonelt har aluminiumshjul til både Porsche  og MB vært smidd for å oppnå høy styrke ved lav vekt.
Jeg tror hverken originalfelgene eller Polar er smidd- til dette er prisen for lavt.
Legeringen kommer også inn og fordeling av vekten slik at man unngår svake områder på felgene.

Philippo10

Burde man kjøpe med vinterhjul fra Tesla når man får bilen?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

bakskj

Sitat fra: Philippo10 på søndag 24. august 2014, klokken 23:55
Burde man kjøpe med vinterhjul fra Tesla når man får bilen?

Ja, hvis du er ute etter originalfelg så er det den rimeligste løsningen. Selv går jeg for megahjul.no sin løsning og ender på 17300,- for felg, r2, sensorer, omlegg og dekkhotell 1 sesong.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Asarin

Sitat fra: Philippo10 på søndag 24. august 2014, klokken 23:55
Burde man kjøpe med vinterhjul fra Tesla når man får bilen?

Jeg tenkte også lenge på dette, endte opp med å bestille fra Tesla - fordi jeg liker hvordan originalfelgene ser ut (og prisen var ikke så mye høyere enn tredjepart). I tillegg kan jeg forholde meg kun mot Tesla dersom det er noe rart med bilen/dekkene, siden alt er kjøpt på samme sted.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Bjoris

Forstår de som velger original felger/r2 til Tesla, jeg var også lenge der selv, men fant ut at det ble litt kjedlig med 8 like felger på bilen selv om jeg også syns at org felgen er ganske pen.

Det er ca 5.000,- å spare på Polarfelg og R2 om en velger samkjøp tilbudet jeg har jobbet frem. De tar kr. 500,- for å bytte sommerhjulene over på Polarfelgene om det er ønskelig:)

Det ble levert ut et veldig stort antall Polarfelger i fjor til Tesla og jeg har iallefall ikke hørt om noen problem så jeg føler meg trygg på at dette er minst like bra som originalfelgen.

Twowheels

Enig at det er litt døllt med 8 like felger. Men synes biler skal ha original felger. Spesielt "entusiast" biler. Kunne godt tenkt meg 19 Turbine men drøyt å betale så mye ekstra. 

Litt synd at Tesla ikke selger en felg som standard sommer og en annen som vinterfelg. Alle andre bilprodusenter har det slik hvis man bestiller m / vinterfelg.
_________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA