Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 22. april 2014, klokken 13:21
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 22. april 2014, klokken 09:59
Har da gjort ganske heftige oppdateringer i førsteposten. Noe nytt og kjekt som jeg nylig lærte er tall for varighet på dekk ift slitasje :)

Bra! :D Som et tips hadde det vært fint om du legger inn en liten notis helt øverst med teksten (eks.): Siste redigering: I dag kl. 11:20 ;)
Done!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Knorway

Sitat fra: TeslaK på tirsdag 15. april 2014, klokken 22:55
Sitat fra: JWinterburn på tirsdag 15. april 2014, klokken 22:35
Hvordan dekk hadde du da TeslaK ? Har enda ikke kommet stort under 200 under med 19" og nokian R2 selv

Sportcontact 5P 245/40-R20. De har F-rating på rullemotstand.
Hei, har samme dimensjon og felg. Hva valgte du da du skulle resette tpms? I og med at det kun er 19" eller 21" som kommer opp og ikke 20" som vi har?

På forhånd takk :)

janmb

Hater være negativ, men synes denne tråden mister mye av sin potensielle verdi fordi utvalget blir altfor smalt.

Å ha litt kvalitetskrav på det som tas med her er selvsagt på sin plass, men manglende bredde er likeledes et problem som må unngås. Blant annet mangler jo 22" sommer og 20" vinter helt.

Dekkvalg til TMS er vanskelig, både på grunn av vanskelige dimensjoner og ikke minst stor belastning. Derfor er det flere andre faktorer som også spiller inn enn det vanlige tester dekker. De fleste tester gjøres jo med en eller annen golfklasse bil med langt mindre dimensjoner og langt lavere last enn vi opplever på TMS. Det er ikke gitt at et dekk som får bra skussmål i en vanlig dekktest leverer bra på en bil med mye, mye mer last.

Derfor velger JEG å legge langt mer vekt på andres erfaringer på TMS (helst med litt bredde for å minimere subjektiviteten mest mulig) og anbefaler andre å gjøre det samme.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cowboystrekk

#198
Da har jeg lagt inn noen 20 og 22". Problemet her er utvalget og at jeg ikke vil stå inne for dekk som rett og slett er dårlige viser det seg i ettertid. Erfaringer er nyttige de, men å si at f.eks sottozerodekkene er gode vinterdekk når de har 30% lengre bremselengde på is enn f.eks Nokian R2 gjør at jeg vil bruke tester som basis når jeg anbefaler noe :) Om folk vil bruke tester eller brukererfaringer får være opp til dem selv, MEN tester sammenfaller svært ofte med brukererfaringer generelt. Ang vekt så testes de fleste av disse dekkene på biler som ikke er så langt unna TMS vektmessig. At man bruker ekstraforsterking og høyere lasteindex vil gjøre at egenskapene langt på veg blir tilsvarende å teste dekkene på en lettere bil.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

nebbulk

Hva er anbefalt dekktrykk på 245/246 dekkene?
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

Cowboystrekk

Vet ikke om noen 246-dekk, men for 245 er det 45 psi, men mange velger 50 psi for å få litt lavere strømforbruk. For de med P85 kan dette medføre at TC slår inn litt oftere ved pedal to the metal, men har enda til gode å merke at den slår inn hos meg på 50 psi, S85 vil nok også ha den opplevelsa siden den er ca 0,4 sek raskere fra 0-100, men samtidig tyngre, noe som kan gi bedre veggrep.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Roger (NO)

Hvilke dekktrykk bruker dere som far valgt 20"?
Velger dere 19" eller 21" når dere resetter dekktrykksensorene?

TeslaK

Jeg kjører med 43 psi og bruker 19" når jeg kalibrerer. Trykk er jo kraft/areal. Arealet blir jo mindre på 20" (smalere sidevegger) så da må trykket noe ned for at kraften skal bli den samme. Enig?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Gressvikingen

Forsåvidt riktig, men hvilken egenskap relaterer du til kraften mot sideveggen til?
P85D"+"

nebbulk

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 02. mai 2014, klokken 10:37
Vet ikke om noen 246-dekk, men for 245 er det 45 psi, men mange velger 50 psi for å få litt lavere strømforbruk. For de med P85 kan dette medføre at TC slår inn litt oftere ved pedal to the metal, men har enda til gode å merke at den slår inn hos meg på 50 psi, S85 vil nok også ha den opplevelsa siden den er ca 0,4 sek raskere fra 0-100, men samtidig tyngre, noe som kan gi bedre veggrep.

Mente selvsagt 265-dekkene ;)
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

janmb

Sitat fra: TeslaK på lørdag 03. mai 2014, klokken 21:17
Jeg kjører med 43 psi og bruker 19" når jeg kalibrerer. Trykk er jo kraft/areal. Arealet blir jo mindre på 20" (smalere sidevegger) så da må trykket noe ned for at kraften skal bli den samme. Enig?

Generelt sett ja. Nå er det ingen selvfølge at kraften skal være den samme for alle dekk heller, men generelt har bredere dekk lavere trykk for å ha riktig/flat rullebane.

Forøvrig er 50 psi altfor mye for de fleste 21" dekk. LAve 40 er typisk standard og 45 bør anses som maks. Selv om man kan få bedre rekkevidde av å kjøre med steinharde, bulende dekk er det mange gode grunner til å unngå drastisk overfylling. Slitasje er en sak, langt viktigere er at man også dreper dekkets prestasjoner.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

LED

Hei  :)

Dere som triller rundt på 20", ser dere noe økt forbruk i forhold til originale 19" felger med Goodyear dekk?

Havebigfun

Flott sammenfatning, Cowboystrekk. :)
Det jeg savner er vekter siden det har noe å si for kjøreegenskaper, aksellerasjonspotensialet osv. Med så tung bil blir det kanskje marginalt men det er uansett interessant.
Jeg har målt Aero med TPMS uten dekk til knapt 15 kg på personvekt. Noen som har vekter på andre originalhjul/dekk eller felger?

Cowboystrekk

Finner lite om vekt. Om noen vet vekt eller hvor man finner det så rop ut :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Havebigfun

Det er mange nå som har hjul/dekk/felger liggende.  Det er bare å finne personvekta å sette igang 8).
Hadde vært fint med en oversikt ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA