Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Newbee

Savner disse. På papiret bedre enn Conti, og billigere.
(Conti har C, B og 72 dB)
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

janmb

Vredestein vinterdekkene mangler fortsatt
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cowboystrekk

#32
Som sagt. Jeg må ha tester som viser at dekkene faktisk er gode, men kan se hva jeg finner på de :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

janmb

Finnes her på dette forumet - finner link til deg
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cowboystrekk

Sitat fra: janmb på mandag 17. februar 2014, klokken 08:17
Finnes her på dette forumet - finner link til deg
Poenget er at jeg må ha noen uavhengige tester som viser at de f.eks har reelt lavt drivstofforbruk, kort bremselengde på is etc. Se gjennom f.eks sidene til ADAC, NAF og flere andre av de store bilmagasinene hvor de har omfattende tester. Jeg kan ikke gå god for brukeranbefalinger\brukertester da dette blir ekstremt subjektivt. Se f.eks på sottozero II-anbefalingene, noen synes de er helt fantastiske, selv på is\snø, andre synes de er elendige... Det eneste jeg har funnet av tester på noe som ligner Vredesteindekka er en test i autobild hvor de 4 og ikke XL-varianten slo til med nest sisteplass hvor dårlige egenskaper på våt og bar veg trakk ned mye sammenligna med f.eks  Dunlop SP Winter Sport 3D som vant testen.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Balrog

Kan du ikke bare oppføre at brukererfaringene med fx Sottozero for det aller meste er negative på snø, men at det ikke er gjort tester av ADAC e.l.? Det er interessant for mange av oss å kjenne til alle aktuelle dekkprodusenter.

Brukererfaringer på Tesla MS er ofte like interessante som tester av kommersielle aktører. Testene er sjeldent gjennomført over en lengre periode under alle tenkelige vær og føreforhold eller på din aktuelle bilmodell.

Ikke glem at de "uavhengige testene" til fx NAF i bladet Motor ALLTID er ledsaget av minst en helsides annonse for testvinneren. Den sammenhengen behøver man ikke å være konspirasjonsteoretiker for å få med seg.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Cowboystrekk

Sitat fra: Balrog på mandag 17. februar 2014, klokken 11:53
Kan du ikke bare oppføre at brukererfaringene med fx Sottozero for det aller meste er negative på snø, men at det ikke er gjort tester av ADAC e.l.? Det er interessant for mange av oss å kjenne til alle aktuelle dekkprodusenter.

Brukererfaringer på Tesla MS er ofte like interessante som tester av kommersielle aktører. Testene er sjeldent gjennomført over en lengre periode under alle tenkelige vær og føreforhold eller på din aktuelle bilmodell.

Ikke glem at de "uavhengige testene" til fx NAF i bladet Motor ALLTID er ledsaget av minst en helsides annonse for testvinneren. Den sammenhengen behøver man ikke å være konspirasjonsteoretiker for å få med seg.
Det er vell som regel finnene\russerne som gjør vintertestene så en helsides reklame for dekket etterpå bekymrer meg ikke så mye da, ADAC er f.eks regna for å være temmelig nøytrale, de kontinentale vinterdekkene og sommerdekkene jeg anbefaler her er testa i f.eks Autobild, ADAC etc og skåra bra i såpass mange tester at om en eller 2 skulle være kjøpt og betalt så er de gode dekk uansett da samtlige tester viser det :) Kan legge inn litt mer info om dekkene i førsteposten. Brukererfaringene kan folk lese seg fram til andre steder da det er så utrolig stor forskjell på hva folk mener og en kan ikke kalle noe som blir ekstremt selvmotsigende for en guide i mine øyne :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Stiania79

Jeg har bestilt Vredestein Ultrac Sessanta 245/40-20 på sommer. Har relativt rund dekk-kant som gjør at de sporer minimalt. Har hatt det på 2 x Audi og meget godt fornøyd. Sier ifra i april hvordan de er på TMS. Har 19' Nokian R2 på vinter - prøvd på P85+ og funket utmerket i Oslo iallefall.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Anders Heibø

Sitat fra: janmb på mandag 17. februar 2014, klokken 08:20
Her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7039.1560.html

Som forfatter av innlegget synes jeg det er greit med en offisiell test til grunn for å ha den med i oversikten da dette er mine meninger og jeg jobber med lyd og ikke dekk tester til vanlig. Kjæresten min syntes R2 dekkene var mer behagelig (men hun kjører Prius til vanlig) så alle har ulike preferanser og det er kanskje en av tingene som bør komme frem i oversikten.

Har delvis avtale om at en annen Tesla eier skal få prøve dekkene mine i løpet av uken. Dessverre er vi milevis unna nærmeste snøflekk her så spørs om vi kan bruke en hel dag på å kjøre dit. Er dere heldig får dere en brukervurdering til. Og for min del er brukervurderinger på Tesla mer verdt enn tester (som gjerne kan være gjennomført på en liten Polo)
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Cowboystrekk

Da har jeg bl.a lagt til de etterspurte Hankookdekkene :) Wintracsdekkene finner jeg rett og slett svært lite om, men tar de gjerne med om noen finner tester hvor de gjør det bra. Det finnes garantert en haug med gode piggdekk som ikke er nevnt her, alle som er med på "lista" er dekk som gjør det bra i mange tester, dette er et viktig kriterie for å unngå "kjøpt og betalt" samt tilfeldigheter :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

cra

Denne kunne med fordel vært listet i sticky-posten over populære/nyttige tråder. Og kanskje til og med på elbilwiki?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Stig O

Du bør vel ha med Micheline PS2 og PSS på sommerdekk listen. Spesielt for de som kjører P+/P. PS2 er vel orginaldekket på disse bilene, men det nye PSS dekket er enda bedre og har i tillegg bedre slitestyrke. Veldig dyre dekk, men velger du P+ så er det vel verd det. Ser på det amerikanske forumet at mange sverger til Hankook Ventus V12 som er et mye billigere dekk.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Cowboystrekk

Sitat fra: Stig O på tirsdag 04. mars 2014, klokken 16:59
Du bør vel ha med Micheline PS2 og PSS på sommerdekk listen. Spesielt for de som kjører P+/P. PS2 er vel orginaldekket på disse bilene, men det nye PSS dekket er enda bedre og har i tillegg bedre slitestyrke. Veldig dyre dekk, men velger du P+ så er det vel verd det. Ser på det amerikanske forumet at mange sverger til Hankook Ventus V12 som er et mye billigere dekk.
Kan oppdatere førsteposten med de :) Fant noen tester og begge gjør det ganske bra all over.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

OW

Førsteposten inneholder informasjon om 19" og 21" dekk. Jeg skulle gjerne lagt inn et ønske om informasjon om dekk i 20" også. Tror 20" ender som et bra kompromiss mellom komfort og utseende for mange  :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA