Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

streken

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 25. mai 2022, klokken 07:25
Sitat fra: streken på tirsdag 10. mai 2022, klokken 20:45
Sitat fra: streken på lørdag 26. mars 2022, klokken 19:26
Vårfølelsen er til å ta og føle på nå 8) (sørøstpå), og det er ikke lenge til sommerdekkene skal på. Jeg har 21" Arachnid på Michelin Pilot Supersport som har rullet drøyt 50.000km fordelt over tre sesonger. Fantastisk gode dekk på alle måter, som dekkforhandleren min sier det dessverre er vanskelig å få tak i nå.

Så jeg må velge noe annet. Det står mellom Goodyear Asymmetric 5 og Vredestein Ultrac Vorti.

Leveringstider gjorde at jeg endte på Pirelli PZ4 med ekstra støydemping. Ikke direkte billige, men men. Dekk må en ha, lell.

Sammenliknet med de gamle Michelindekkene er lydnivået lavere, noe som ikke er så rart med ferske dekk. Pirellidekkene er svært lydsvake når de blir varme, og det liker jeg godt. Behagelige på sporete motorvei o.l. Føles svært trygge mtp. grep og bremselengde.
Men: De føles "satt" sammenliknet med Michelin. Ikke på langt nær like villige inn i sving. De oppleves også betydelig hardere over små hull og skjøter, med nøyaktig samme dekktrykk. Siste negative ting: Økningen i forbruk er formidabel, mer enn 10% over de slitte Michelindekkene mine, på lik kjøring under like forhold over en uke.

Er jeg fornøyd? Tja. Med lydnivået, veldig. Med resten, på det jevne. Utfordringen er nok at jeg likte de gamle Michelindekkene svært, svært godt 😇
Det er kanskje fordi det er Runflat-dekk. De skyr jeg av erfaring som pesten.

Husker jeg hadde Runflat på Mini Clubman - var helt grusomt, særlig vinterdekkene.

Men uansett; jeg kontaktet forhandler - og han anbefalte å øke dekktrykket til 3,5 bar (fra 3,3 bar), og det gjorde faktisk en stor forskjell til det bedre. Forbruket har sunket, og kjørefølelsen er en ganske annen. Så pass at jeg har slått fra meg tanken om å bytte dem.
Med litt ekstra høyt dekktrykk er altså Pirelli PZ4 igjen et "innafor" valg :D
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

streken

*Oppdatering 2/8: Nå har jeg kjørt noen tusen km på Pirellidekkene, og de har etter hvert blitt meget bra. Det forhøyete dekktrykket gjorde susen. Flott veigrep, lavt støynivå og lavt forbruk. Snitt den siste måneden, inkludert fjelltur og tidvis inspirert kjøring, er 168Wh/km.

Når jeg tar dem av etter sesongen, skal jeg komme med slitasjerapport.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Motorwatt

#3107
Så bra. Akkurat det med støy, og kanskje veigrep, så er tilvenning et moment. Ikke slik med forbruket for det kan måles. Men høyt dekktrykk er en god oppskrift for lavere forbruk. Jeg kjører selv med 48 Psi på 255/45-19 (vet ikke hva det er i BAR fordi jeg er usikker på om det var oppfunnet den gangen jeg begynte å bry meg om dekktrykk 😃. )
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Truls Antonsen

3.3 bar ca...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


VegarHenriksen

Har kjørt med Goodyear Arctic 2 piggdekk noen måneder her oppe i Finnmark og jeg er vanvittig imponert over hva Goodyear har fått til. Jeg har kjørt noen sesonger med Hakka9 tidligere og jeg syns disse dekkene er en liga bedre. Disse dekka sitter som bare f@£n. Har kjørt veldig mye på 0-føre med blankis allerede og jeg har ingen problemer med å holde høy fart i svinger. Er helt vanvittig å bare suse forbi folk som om jeg kjører på asfalt. Har faktisk flere ganger måtte stoppe bilen for å sjekke om det faktisk er glatt ute og da har det vært så glatt at jeg ikke har kunnet gå. Utrolig gøy! Bremsing på is er også helt sykt bra og er noe disse fikk veldig høy score på i test. Ingen problemer med nødbremsing.

Det som er litt snodig er at de fikk litt minus i test for diffus styrefølelse, men det vil jeg faktisk si at er en av fordelene til dekkene kontra Hakka9. Jeg opplevde Hakka9 dekkene som ekstremt direkte, noe som gjorde at dekkene endret vinkel kjappere på underlaget og kunne resultere i at de mistet grep ved brå svinging. Med Goodyear dekkene er det mye enklere å få til en myk sving som gjør at dekkene beholder veigrepet. De er også veldig stabil i svinger og sidegrepet er svært imponerende.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

VegarHenriksen

Testet 265 brede 21" Winrun R330 dekk nå i sommer da jeg var innom Megahjul i Fredrikstad med sprengt dekk. De ble byttet ut fort som f etter at jeg kom hjem. De er sikkert greie på en 75D ellernoe for å cruise på vei til og fra jobb, men hvis du har en Performance/Ludi bil, særlig med + fjæring, så har disse dekkene ingenting å gjøre på bilen. Totalt ubrukelig på motorvei i 140+ kmt nedover Europa. Svært ustabile dekk. Bedre å legge litt mer penger i dekk som f.eks. Falken Fk510/Fk520 eller Gripmax SureGrip Pro.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

streken

Sitat fra: streken på tirsdag 02. august 2022, klokken 15:57*Oppdatering 2/8: Nå har jeg kjørt noen tusen km på Pirellidekkene, og de har etter hvert blitt meget bra. Det forhøyete dekktrykket gjorde susen. Flott veigrep, lavt støynivå og lavt forbruk. Snitt den siste måneden, inkludert fjelltur og tidvis inspirert kjøring, er 168Wh/km.

Når jeg tar dem av etter sesongen, skal jeg komme med slitasjerapport.

Det ble visst to sesonger før slitasjerapporten kom: Lite slitasje, dekkene er fullgode for en tredje sesong neste år. De har fungert godt, med lavt støynivå og greit forbruk (183Wh/km denne sesongen). Jeg synes fortsatt de føles en smule "satt"/lite agressive sammenlignet med Michelin Pilot Supersport, men de lar seg absolutt kjøres aktivt og inspirert. Veigrepet er veldig godt og bremselengden på våt asfalt kort.

---

Mer aktuelt: Vinterdekk! Jeg har vært ekstremt fornøyd med Goodyear Ultra Grip Ice 2 SC i tre sesonger, nå har jeg gått over til sylferske Ultra Grip Ice 3 (uten ekstra støydemping, siden det ikke produseres enda). Førsteinntrykket er bra, det skal bli spennende å se hvordan de er under forskjellige forhold fremover.

Hvis noen her er medlem i NAF, kan dere dele artikkelen hvor dette dekket omtales i siste vinterdekktest?  :angel:
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

streken

Får ikke lest uten medlemskap.

Kan du laste opp en skjermdump, ev. legge ut en kort oppsummering av hvilke dekk som anses som best?
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

streken

Tja... Det der er jo bare piggdekk, det var de piggfrie jeg var ute etter :D
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

RJK

#3116
Sitat fra: streken på onsdag 27. september 2023, klokken 00:39Tja... Det der er jo bare piggdekk, det var de piggfrie jeg var ute etter :D
Sorry, måtte zoome så mye ut for å tatt få men gode skjermbilder, så jeg så ikke at jeg utelot piggfrie...

Her er den delen:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

streken

Tusen takk! ;D 

Testresultatet stemmer godt med hvordan jeg opplever Goodyear selv, men jeg vil påstå at dekket er særdeles stillegående på min S75D - i hvert fall så langt.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Jejl

Lenge siden noen har skrevet noe her, og jeg trenger nye vinterdekk til neste sesong, så jeg lurer: hvilke vinterdekk skal jeg velge til en p85 2013 mod? Nokian R2 dekkene som fulgte med bilen har fungert bra, men jeg har forstått at tilsvarende disse er temmelig dyre nye nå. R2 dekkene har vært ganske gode på snøføre, selv om de har vært gamle. Finnes det billigere brukbare vinterdekk som kan erstatte dem?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA