Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

petersv

Nereus, eller arvtageren fra Megahjul ble jeg overtalt til å prøve. De er fine å kjøre på. Kanskje ikke like bra på blakis, men mye bedre enn Nokian på asfalt og typiske norske vinterveier i Sør-Norge. De er billige, ca tusenlappen per dekk. De støyer dog litt mer og forbruket er også litt høyere.

Simen1

Den selvskrevne sisteplassen?
https://motor.no/2020-20560-r16-dekktest/selvskreven-sisteplass/181987

Det er nok til å skremme meg bort. Jeg bor i Tromsø og her er det mye nullføre og is, og lite tørr snø å se om vinteren.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

petersv

Sitat fra: Simen1 på torsdag 09. september 2021, klokken 18:58
Den selvskrevne sisteplassen?
https://motor.no/2020-20560-r16-dekktest/selvskreven-sisteplass/181987

Det er nok til å skremme meg bort. Jeg bor i Tromsø og her er det mye nullføre og is, og lite tørr snø å se om vinteren.

Det er mulig det er det dekket, men det må være noe med bil-dekk-kombinasjonen som ligger til grunn her. Jeg har kjørt Nokian R2/3 og det er usannsynlig mindre retningsstabilt og ekstremt dårlig på respons. Nereus er som er drøm i forhold. Dette i dim 245/45-R19 på en TMS.

Ang. Tromsø og vinterveier, nå er det noen år siden jeg har kjørt mye i Tromsø på vinteren, men hvis det er som det var før, så ville jeg uansett ikke vurdert annet enn pigg på en Tesla, med mindre du vil være "en av de" som havner nederst i Røstbakken eller Kirkegårdsveien ved første nullføre.

Havebigfun

Hvor mye balansevekt på et nytt hjul er innafor??
Dette diskuterte vi for noen år siden- tror det var i 14 men jeg fant ikke svaret.
På vinterhjulene jeg hentet i dag hadde et hjul 100 gram og et hjul 105 gram- det virker mye for meg. Bør jeg reklamere?

sjokomelk

Det er helt borti natta mye vekt. Hvordan er den gule og/eller røde prikken på dekksiden plassert i forhold til ventilen?
Ideelt sett skal den gule være på samme sted som ventilen, da dette er det letteste punktet på dekket.
Den røde prikken viser det høyeste punktet på dekket, siden det aldri vil være en 100% perfekt sirkel, og det vil av og til være et merke i felgen som viser hvor man bør plassere den røde prikken.

Hvis prikkene er på villspor, tyder det på dårlig monteringsjobb. Og det er overraskende mange som jobber i dekkbutikker som aldri har hørt om dette.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Havebigfun

Det er Conti vintercontact 7- dekk uten gule eller røde prikker på det yttre flanken. Innsiden ser man ikke fordi de står på bilen. Begge hjulene med mye vekt har vektene på motsatt side av ventilen - på det 3. hjul er det også 30-40 gram på motsatt side av ventilen. Dette er BT TPMS- er de spes tunge??

Er det noe regelverk å benytte seg av ved kommunikasjon med dekksjappa?

Muffinman

Er veldig usikker på om det foreligger en mangel om hjulet er balansert og vibrasjonsfritt, selv med mye vekter.
Har for øvrig sett dette sporadisk både med rimelige og "premium" dekkmerker.

Havebigfun

#3082
Takk for svar.
Tok av CVC7- med uoriginale felger- det var ingen gule/røde markeringer på noen side.
Tesla ser derimot ut til å sjekke felg od dekk hver for seg og markerer begge mtp optimal balansering. På alle 4 hjul ligger den gule klistrelappen og den røde merkingen inntil hverandre. Var ikke mye balanseringvekter på original-hjulene heller... De andre hjulene har mindre vekter enn det som fremstilles på bildet.

sjokomelk

Jobben som er gjort på bildet der er perfekt gjort, og akkurat sånn man skal gjøre for å få balanse i hjulet med minst mulig vekter. Klistrelappen viser det laveste punktet på felgen, og da skal den røde prikken som viser det høyeste punktet på dekket stå på samme sted.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

BMW850

Sitat fra: Simen1 på onsdag 08. september 2021, klokken 16:39
Har dere forslag til piggfrie vinterdekk 245/45/19? Ønsker å holde kostnadene nede så ikke noen kjempedyre, men ikke det aller billigste heller for det tviler jeg på er bra. Ser for meg å bestille fra en av nettbutikkene siden lagerhold og priser er dårlig her lokalt.

Maxxis Arctictrekker er jeg vanvittig fornøyd meg🤩
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Simen1

Jeg la om dekk i dag og fikk beskjed av dekkskifterne at hjulboltene var dårlige og burde byttes ut med nye. Noen tips til hvor jeg kan kjøpe nye som passer til model S?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


fonberg

Sitat fra: BMW850 på onsdag 29. september 2021, klokken 13:33
Sitat fra: Simen1 på onsdag 08. september 2021, klokken 16:39
Har dere forslag til piggfrie vinterdekk 245/45/19? Ønsker å holde kostnadene nede så ikke noen kjempedyre, men ikke det aller billigste heller for det tviler jeg på er bra. Ser for meg å bestille fra en av nettbutikkene siden lagerhold og priser er dårlig her lokalt.

Maxxis Arctictrekker er jeg vanvittig fornøyd meg🤩

Goodyear UG2, meget fornøyd. Mye bedre på våt vei enn Bridgestone Blizzak og Nokian R2 som jeg har hatt før på TMS.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

MadsV

Tester ut Sailun piggfrie, 245/40-20, 275/35-20 på MX felger Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA