Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladejungelen

Startet av vonar, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:03

« forrige - neste »

vonar

Hjelp.

Jeg får min Model S snart (estimert mellom 18. mars og 1. april), gleder meg selvsagt som en unge.

Dette blir min første erfaring med elbil, og har lært utrolig mye de siste ukene og månedene ved å lese her på forumet.

Likevel: jeg er ikke 100% trygg på at jeg har forstått alle ladealternativene riktig. Håper noen kan være behjelpelige med råd her.

Jeg har kjøpt med dobbeltlader og superlader til min 60kWh bil. Det betyr vel at jeg kan lade omtrent overalt (bortsett fra Chademo). Sammen med bilen følger vel den berømmelige UMC med, slik at jeg kan lade på vanlig stikkontakt. Men blått og rødt adapter var nevnt i e-posten fra Tesla at jeg kunne kjøpe i tillegg. Da går jeg utifra de mener blå industrikontakt (for 230v 3-fas) og rød industrikontakt (400v 3-fas)? Jeg trodde dette fulgte med UMC. Jeg vil jo gjerne lade på de røde stikkontaktene her på jobben og få litt bedre hastighet.

I tillegg ønsker jeg å lade på offentlige ladestasjoner i Oslo (og andre byer). Her er det vel stort sett vanlige stikkontakter (schuko), mens de nye stolpene får "type 2"? Hva slags kabel trenger jeg for å bruke "type 2"?

Jeg ønsker også å ha en god skjøteledning tilgjengelig, for de gangene jeg må nødlade på odde steder. F.eks. er det ikke optimale lademuligheter på hytta, men har jeg en 10 meter lang skjøteledning skal jeg fint kunne lade på 5A fra en av stikkene på hytta. Jeg ser selvfølgelig at dette ikke er den beste løsning, men sørger man for å ha skikkelig tverrsnitt på kabelen og den ikke ligger kveilet sammen, bør ikke dette være noe problem. Noen forslag her?

Setter pris på alle råd, det er skrevet ufattelig mye om dette fra før, men det er ikke så lett å plukke ut ting slik at det passer perfekt til min "case".
Oslo

eledille

Det blå er for rundstift industristikk enfas 32 A. For å utnytte 32 A blå trefas må du få laget en overgang.

Det røde er for 16 A 400 V trefas. OBS - 16 A passer ikke i 32 A, da må du ha en overgang.

For å bruke Type 2-stasjoner må du ha en Type 2-kabel. Denne koster ca 2k. Kjøp 32 A-varianten, da får du utnyttet dobbeltladeren der det er 32 A trefas tilgjengelig.

Skjøteledning må være 2,5 mm2, både fordi det blir mindre spenningsfall, mindre varmeutvikling, og kobberet leder varme vekk fra pinnene mer effektivt. Stor forskjell. Hvis du ønsker å koble sammen flere kabler bør du ha en variant med 16 A industrikontakter. Clas Ohlson har.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øggen

Kan bare anbefale å kjøpe adapter settet til kirkebø her på forum. Fant ikke link men det dekker det meste. Fikk mitt sett forrige uke og e veldig skikkelig laget.

tstens

Hei
Du fikk et ganske utfyllende svar fra Eledille.
Kan legge til at UMC chuko adapteret(den som sitter der i utgangspunktet )
Er ganske klønete konstruert . Er ikke alle ladestolper den passer i. Derfor så kjøp en skjøtekabel på ca en meter . Fåes på Clas Ohlson for en snau 100 lapp .
Mvh Terje
P85,White

jkirkebo

Sitat fra: Øggen på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:27
Kan bare anbefale å kjøpe adapter settet til kirkebø her på forum. Fant ikke link men det dekker det meste. Fikk mitt sett forrige uke og e veldig skikkelig laget.

Her er linken: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tstens

Ang Type 2 kabel så gå inn på www.Salto.no
Kabelen du trenger heter Mode 3 type 2 type 2 kabel 32A
Når det gjelder adapterene til UMC, så får du en av de med på kjøpet . Du bestemmer blå eller rød. De fleste bestiller den andre i tillegg så man har begge.Dette koster kr 600 i tilegg. Så er det bare å vente  ::).
Terje
P85,White

hma

Det følger med enten blått eller rødt adapter, skal man ha begge må man betale kr 600.

"Blått adapter"

Dette er 230V/32A med to faseledere og jord (1-fase).
Kontakttypen er ikke så vanlig å finne, derfor kan man lage en overgang til en Blå 230V/32A kontakt med tre faseledere og jord (3-fase), totalt fire pinner. Selv om man bruker en slik overgang får man fortsatt kun 1-fase / 7,4kW ladeeffekt

"Rødt adapter"

Dette er 400V/16A med tre faseledere, nøytralleder og jord (tre-fase), totalt 5 pinner. Muliggjør lading inntil 11kW.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

vonar

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:36
Sitat fra: Øggen på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:27
Kan bare anbefale å kjøpe adapter settet til kirkebø her på forum. Fant ikke link men det dekker det meste. Fikk mitt sett forrige uke og e veldig skikkelig laget.

Her er linken: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html

Dette settet ser bra ut. Hvis jeg kjøper dette + en type2 kabel, så ser det ut til at jeg har alt jeg trenger.

Noen andre som har kjøpt det settet herfra?
Oslo

turfsurf

Sitat fra: hma på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:50
Det følger med enten blått eller rødt adapter, skal man ha begge må man betale kr 600.

Er vel på plass å nevne at rødt adapter enda ikke er levert til de fleste, og det nok ikke skjer før godt utpå vårparten.

Selv har jeg lagd meg overganger fra schuko, 16A enfas, 16A trefas og 32A trefas til 32A enfas og så har jeg en 4m 32A enfas skjøteledning. Når jeg får rødt adapter blir det 32A - 16A overgang + 4m trefas skjøteledning i tillegg. Og så har jeg med Mennekes kabelen fra Tesla + skjøteledning for overnatt lading i tillegg . Blir noen kilo med kobber i bilen tilsammen :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sjøhyene

Litt i samme situasjon som OP.
Er veldig usikker på hvor mye jeg trenger av diverse adaptere og overganger. Dere som har bestilt dette adaptersettet, hvor often har dere egentlig bruk for det?
Jeg kjører sjelden mye på en dag, men skjer jo selvfølgelig noen dager per år at jeg skal ut på langtur i områder det ikke nødvendigvis er noen SC langs ruta.

Så mao hvis man har SC, type 2 kabel og clasholsons lille schuko-skjøt. Vil det være bra nok for en som ikke kjører alt for mye utenfor hjembyen?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øggen

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 12. februar 2014, klokken 10:48
Litt i samme situasjon som OP.
Er veldig usikker på hvor mye jeg trenger av diverse adaptere og overganger. Dere som har bestilt dette adaptersettet, hvor often har dere egentlig bruk for det?
Jeg kjører sjelden mye på en dag, men skjer jo selvfølgelig noen dager per år at jeg skal ut på langtur i områder det ikke nødvendigvis er noen SC langs ruta.

Så mao hvis man har SC, type 2 kabel og clasholsons lille schuko-skjøt. Vil det være bra nok for en som ikke kjører alt for mye utenfor hjembyen?

Kan bare si at du bruker settet kanskje bare noen få ganger. Men SIKKERT er at NÅR du får bruk for det, vil du hate deg selv om du ikke har det ;-) 8)

TeslaSvein63

Hei.
Ut i fra det jeg har fått med meg i tråden om ladejungelen, så kan man bruke UMC ladekabelen som følger med på 32 amp 400volt 3 fas, hvis man har overgang. Er dette korrekt?? :)

sindrej

Ja, overgang fra 32A til 16A plugg som passer til UMC sitt røde adapter ja.  Du får altså bare 11kW lading da.

krister461

Sitat fra: TeslaSvein63 på onsdag 12. februar 2014, klokken 12:15
Hei.
Ut i fra det jeg har fått med meg i tråden om ladejungelen, så kan man bruke UMC ladekabelen som følger med på 32 amp 400volt 3 fas, hvis man har overgang. Er dette korrekt?? :)
Ja, men du må ha overgang til 16A og bilen vil uansett bare trekke 16A.

Ønsker du å utnytte 32 amp 400volt 3 fas må du ha en ladestasjon med Type 2-kabel/stikk samt dobbeltlader.

eclipse

Jeg opplever at folk bekymrer seg helt unødig rundt dette med lading og adaptere til diverse kontakter. Jeg har hatt bilen siden September og ser at du kommer langt med vanlig schuko kontakt. Når jeg i tillegg fikk det blå adapteret så har det vært luksus.

Den eneste overgangen jeg har laget er en kort overgang fra blått adapter til schuko fordi enkelte ladestolper er for trange til det medfølgende schuko adapteret, jeg har også en 10 m lang 2,5 mm2 skjøteledning med blå skjøtekontakt som passer Teslas blått adapter.

Så, med 10.000 kjørte km så har det fungert helt fint. Min tanke er at hvis det dukker opp et behov for en adapter på et eller annet sted så skaffer jeg meg dette, det er tross alt schuko som dukker opp på disse stedene, som hytter og besøk hos venner etc.

Selv om ventetiden er lang så kan du bare slappe av med tanke på lading, anbefaler deg til å bestille blått/rødt adapter og ta levering av bilen. Hvis du bor omkring Oslo ville jeg kjøpt Type 2 kabel.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA