Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Companion - Windows Phone/RT/Pro 8 App

Startet av satheesh.net, onsdag 12. februar 2014, klokken 08:11

« forrige - neste »

satheesh.net

Hei!
Da er Tesla Companion for Windows RT/Pro ute også! ;)











Den er fortsatt i beta, men fungerer relativt tilfredsstillende.
Den kan lastes ned her: http://apps.microsoft.com/windows/en-us/app/20377c76-6ae6-4e58-b28c-cb503b7bdc90

Håper den faller i smak! :D




Hei folkens!
Da har vi endelig fått lansert en ny og forbedret Tesla Companion App for Windows Phone enheter. ;)

Denne er kraftig forbedret og inneholder nå en skybasert tjeneste der automatiske notifikasjoner er en del av tjenestene, tidsinnstilling av ladetid og klima, flere varslingstjenester (Live Tile, Toast og epost hendelser), stille perioder, etc. Mange av funksjonene her kan minne litt om funksjonene som VisibleTesla leverer, men nå altså på en mobilenhet(!). ;D

Flere funksjoner vil komme fortløpende etterhvert! Se vedlagte bilder for en kort gjennomgang. ;)

Siste versjon er altså: 1.0.8.5 - http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/tesla-companion/3ea4b242-30e2-44f1-9a98-3161c9d259cd

FThorsen

Ja, dette er en flott app, og en super oppdatering!!!

En ting - hvordan kom du inn på det siste bildet?
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

bakskj

2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

satheesh.net

Sitat fra: fthorsen på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:07
Ja, dette er en flott app, og en super oppdatering!!!

En ting - hvordan kom du inn på det siste bildet?

Det er en liten teaser på hva neste versjon inneholder. :P (Man aksesserer den forøvrig via det tannhjul-ikonet øverst til høyre på den første siden - se første bilde.)

Sitat fra: bakskj på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:35
Er noe av dette mulig på android?

Litt usikker på hva du egentlig spør om; tilgjengelig App eller funksjoner. Men man får Appen som heter Tesla Model S Beta i Google Play - https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslamotors.tesla&hl=en

Hvilke funksjoner denne Android Appen inneholder er jeg ikke sikker på. Du må nesten ta kontakt med utviklerne hvis du lurer på noe rundt den.

krister461

Hei, og kudos for en flott og funksjonsrik app!

Kan du skrive noen ord om hvordan sikkerhet er håndtert?


  • Hvordan håndteres og lagres credentials(brukernavn/passord og token) i app og skytjeneste?
  • Hvordan er kommunikasjonen disse i mellom?
  • Hvordan er app og skytjeneste sikret?

Credentials gir jo tilgang til både sporing og opplåsing av bil så det er jo det svært viktig at disse er sikret godt. :)

Er kildekoden åpen så andre kan se over og komme med innspill?

satheesh.net

Sitat fra: krister461 på onsdag 12. februar 2014, klokken 12:07
Hei, og kudos for en flott og funksjonsrik app!

Kan du skrive noen ord om hvordan sikkerhet er håndtert?


  • Hvordan håndteres og lagres credentials(brukernavn/passord og token) i app og skytjeneste?
  • Hvordan er kommunikasjonen disse i mellom?
  • Hvordan er app og skytjeneste sikret?

Credentials gir jo tilgang til både sporing og opplåsing av bil så det er jo det svært viktig at disse er sikret godt. :)

Er kildekoden åpen så andre kan se over og komme med innspill?

Vi har laget en liten seksjon for personvern og sikkerhet under vilkår for tjenesten. Anbefaler at du tar en rask titt der. ;)


  • Credentials blir larget i filsystemet i Appen. I WP8 kjører samtlige Apper i sin egen kryptert "sandkasse". Programmer kan ikke få tilgang til samme filsystemet fra andre Apper. Det er derfor WP8 er den sikreste telefonen som er tilgjengelig (i verden, i hvert fall for øyeblikket) i dag.
    I skyen blir ingenting lagret. Den mottar enkelt credentials én gang, autentiserer med serverne til Tesla for å få en Informasjonskapsel som igjen brukes til kommunikasjonen med skytjenestene. Informasjonskapslene blir lagret i databasen og har en automatisk utløpsfunksjon etter 14 dager.
  • Detaljer rundt dette gir vi rett og slett ikke ut her på forumet (eller noen annen plass). Vi følger gjeldende standarder for datakryptering mellom App og skytjenesten med SSL kryptering, etc.
  • WP8 har faktisk en ganske unik sikkerhets "subsystem". Vi stoler på at Microsoft sin teknologi holder Appen trygg.

Siden ingen credentials blir lagret i skyen, har det faktisk ingen betydning om noen skulle få adgang til skytjenesten. Rett og slett fordi informasjonen der er såpass enkel at innholdet er verdiløst. Credentials blir generert hver 14. dag når "handshake" foregår når Tesla Companion trenger en informasjonskapsel. Alt er bygget rundt API'et som er tilgjengelig fra Tesla selv, så lite man kan "fikle" med dette på egenhånd.

Ingen åpen kildekode foreløpig (kanskje i fremtiden). :)

Birger

Førsteinntrykket er veldig bra!

Dette lover godt :-)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

krister461

Mange takk for et bra svar og nyttig informasjon! Jeg visste faktisk ikke at WP8 skilte seg fra de andre plattformene på app-sikkerhet.

Flott at Tesla har endret utløpstid på token til 14 dager. Tidligere var dette 3 måneder.

Om jeg forstår deg rett så lagres dette tokenet i skytjenesten sin database? I så fall er jeg ikke helt enig i at det har ingen betydning om noen får tilgang til de. Tilgang til den databasen vil jo i så fall gi full tilgang til samtlige biler som benytter tjenesten - dog med tidsbegrensing opp til 14 dager per bil.

satheesh.net

#8
Sitat fra: krister461 på onsdag 12. februar 2014, klokken 21:47
Mange takk for et bra svar og nyttig informasjon! Jeg visste faktisk ikke at WP8 skilte seg fra de andre plattformene på app-sikkerhet.

Flott at Tesla har endret utløpstid på token til 14 dager. Tidligere var dette 3 måneder.

Om jeg forstår deg rett så lagres dette tokenet i skytjenesten sin database? I så fall er jeg ikke helt enig i at det har ingen betydning om noen får tilgang til de. Tilgang til den databasen vil jo i så fall gi full tilgang til samtlige biler som benytter tjenesten - dog med tidsbegrensing opp til 14 dager per bil.

Altså; den tillater din mobil automatisk tilgang, ikke innhold lagret basert på brukernavn og passord. Informasjonskapselen sier bare at din telefon skal ha tilgang. (Som igjen fornyes etter 14 dager.) ;)

Philip Marlowe

Jeg har Windows Phone 7. Vil appen funke på denne?

Jeg har en to år gammel Nokia som fungerer veldig bra og batteriet er også fortsatt bra. Hadde derfor ikke tenkt å kjøpe ny telefon.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

M@Do

Hmm, høres ut som det er en bug i system designet.
Du sier at du ikke lagrer brukernavn og passord i skyen, men at session token'et til TESLA API'et er det eneste som blir lagret her. Tokenet har en levetid på 14 dager. Dvs. at hvis man ikke kobler seg opp via APP'en på 14 dager eller den 14. dagen så vil alle skytjenestene (Polling tjenestene) slutte å fungere siden session tokenet har terminert. Ikke bra....

Er også veldig skeptisk til å lagre dette tokenet på en cloud server man har 0 kontroll på.

satheesh.net

Sitat fra: M@Do på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:20
Hmm, høres ut som det er en bug i system designet.
Du sier at du ikke lagrer brukernavn og passord i skyen, men at session token'et til TESLA API'et er det eneste som blir lagret her. Tokenet har en levetid på 14 dager. Dvs. at hvis man ikke kobler seg opp via APP'en på 14 dager eller den 14. dagen så vil alle skytjenestene (Polling tjenestene) slutte å fungere siden session tokenet har terminert. Ikke bra....

Er også veldig skeptisk til å lagre dette tokenet på en cloud server man har 0 kontroll på.

Den fjerner bare informasjonen knyttet til oppkobling av telefonen din og samspillet mellom skytjenesten og Tesla sine servere. Når du på nytt åpner Appen så oppretter du en ny tilkobling. Ingen bug her, den er bare utviklet slik. ;)

For å få til alle tilleggstjenestene som f.eks. tidsinnstilling av ladetid og klima, samt epost varsling det nesten til en skytjeneste. Alternativt må man ha en App som kontinuerlig poller serverne til Tesla (slik som VisibleTesla gjør). For å nettopp få til disse mulighetene er skytjenesten opprettet.

Men for all del - bruk heller Android og eller iOS hvis du føler deg mer "sikker". :-X

satheesh.net

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:11
Jeg har Windows Phone 7. Vil appen funke på denne?

Jeg har en to år gammel Nokia som fungerer veldig bra og batteriet er også fortsatt bra. Hadde derfor ikke tenkt å kjøpe ny telefon.

Jeg beklager, denne fungerer kun på WP8. :-\

M@Do

Det som er problemet med designet er at hvis man f.eks setter opp å starte oppvarming av bilen kl 07:00 alle ukedager via APP'en så vil dette slutte å fungere etter 14 dager, fordi session tokenet har terminert og skytjenesten din ikke innehar username/password for å generere en ny token. Det beste du kan gjøre med dette er vel da å sende en notification til enheten om at man må åpne APP'en for å trigge en ny autentisering?

krister461

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:01
Sitat fra: krister461 på onsdag 12. februar 2014, klokken 21:47
Mange takk for et bra svar og nyttig informasjon! Jeg visste faktisk ikke at WP8 skilte seg fra de andre plattformene på app-sikkerhet.

Flott at Tesla har endret utløpstid på token til 14 dager. Tidligere var dette 3 måneder.

Om jeg forstår deg rett så lagres dette tokenet i skytjenesten sin database? I så fall er jeg ikke helt enig i at det har ingen betydning om noen får tilgang til de. Tilgang til den databasen vil jo i så fall gi full tilgang til samtlige biler som benytter tjenesten - dog med tidsbegrensing opp til 14 dager per bil.

Altså; den tillater din mobil automatisk tilgang, ikke innhold lagret basert på brukernavn og passord. Informasjonskapselen sier bare at din telefon skal ha tilgang. (Som igjen fornyes etter 14 dager.) ;)
Men, du sier at informasjonskapselen (som jeg kaller token) bare gir min mobil tilgang. Men skytjenesten benytter vel denne for direkte tilgang til Tesla/min bil? Og således lagrer denne i databasen skytjenestens database?

(Beklager maset, men synes dette både er interessant og viktig når man vurderer 3.parts apper).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA