Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prikken over i'en

Startet av 1970SurfDude, tirsdag 11. februar 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

1970SurfDude

Det er mange superlativer knyttet til i3'en. Som ny eier tenkte jeg bare å beskrive én ting som virkelig har overgått forventningene, og som kan være til nytte eller tips til andre som skal bestille bil:

- Legg ekstra penger i harman kardon utvidelsen!

Stillheten er en nytelse i bilen, og den bør fylles med kvalitetslyd. Da kan man streame på vei til jobb uten å forstyrre andre med din favorittmusikk på full guffe!!!

Tar også gjerne innspill på andre momenter med i3'en som virkelig har overbevist!

LMOR

Enig!

Men tror mange tester med radio, og ikke egen musikk fra disk er streamet med god kvalitet, og konkluderer med at forskjellen ikke er så stor.

Men som med tidligere BMW HIFI anlegg, så må kilden være topp kvalitet for å få frem den store forskjellen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

snippet

Skal hente min i morgen og jeg har kjøpt Harman Kardon  :)
BMW i3 - Bergen

Sirka

  :-\

Valgte bort det ... Men regner med at standardanlegget er greit nok for å få med seg nyheter og trafikkmeldinger.  :)
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

MortenH

Jeg er også fornøyd med lyden i HK-anlegget: "30 % Stromersparnis, 100 % Emotion."

Det er utviklet en egen forsterker til dette anlegget som har 30% lavere energibehov.

Kilde: http://www.bmw.harmankardon.com/en/vehicles/BMW-i3/technical.aspx
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

TrondW

Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. februar 2014, klokken 23:29
Enig!

Men tror mange tester med radio, og ikke egen musikk fra disk er streamet med god kvalitet, og konkluderer med at forskjellen ikke er så stor.

Men som med tidligere BMW HIFI anlegg, så må kilden være topp kvalitet for å få frem den store forskjellen.

Noen som vet om medieavspilleren takler annet en komprimert musikk (MP3 osv)? Har rippet hele platesamlingen min i FLAC format som er det vanligste formatet for oss "hi fi nerder". Kan jeg legge inn FLAC filer på harddisken og få disse lest av?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Terondo

Merkelig hvordan det alltid refereres til hvert element som en høyttaler, når det kommer til bilanlegg. Dette er jo like misvisende som feil. Harman Kardon-anlegget i i3 vil i beste fall kunne omtales som et 5.2 anlegg, siden det har 2 komplette høyttalerpar + senterhøyttaler, samt 2 dedigerte woofere for bass. Selv dette blir litt på kanten, ettersom disse basselementene ikke er aktive. Man omtaler f.eks ikke lydanlegget hjemme som et anlegg som har 6 høyttalere, om det er snakk om et par 3-veis høyttalere.

Alt koblet gjennom 1 delefilter, blir 1 høyttaler. Akkurat hvordan filtreringen er på HK-anlegget vet jeg ikke, men at mellomtone og diskant er paret gjennom samme filter, er i alle fall helt sikkert.

Jeg er glad jeg har gått for HK-anlegget jeg også, selv om jeg skulle likt at de hadde brukt enda bedre materialer i høyttalerelementene. Lyden vet jeg er bra, og siden jeg ikke ser det som aktuelt å bygge noe eget, var det essensielt at det som var der var bra nok, noe det absolutt er. Og helt enig i at en så stille bil som i3, må det være et godt lydanlegg.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

1970SurfDude


LMOR

Sitat fra: TrondW på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:28
Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. februar 2014, klokken 23:29
Enig!

Men tror mange tester med radio, og ikke egen musikk fra disk er streamet med god kvalitet, og konkluderer med at forskjellen ikke er så stor.

Men som med tidligere BMW HIFI anlegg, så må kilden være topp kvalitet for å få frem den store forskjellen.

Noen som vet om medieavspilleren takler annet en komprimert musikk (MP3 osv)? Har rippet hele platesamlingen min i FLAC format som er det vanligste formatet for oss "hi fi nerder". Kan jeg legge inn FLAC filer på harddisken og få disse lest av?
Tror ikke du kan det, og selv om vi skryter av lyden, så er den nok dessverre ikke så god at du klarer å høre forskjell. Dirac systemet jeg har i F10 er flere hakk bedre enn i3 sitt, men fremdeles bare på grensen til at du kan høre forskjell på 320VBR og FLAC. Du må har et skikkelig HIFI anlegg hjemme før du får noe glede av den forskjellen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

østfolding

Har ikke følt de to selgerne jeg har hatt kontakt med hos Bavaria som "salgspressere" overhodet. Alt ekstra på min bil var det jeg som selv plukket ut. Men da vi laget det første tilbudet var ikke selgeren i tvil om hva jeg burde gjøre med anlegget - her var det visstnok STOR forskjell på standard og HK.

Så jeg velger å tro - frem til jeg får bilen min på fredag og får testet det - at HK-oppgradering var et meget lurt valg :)

LMOR

Sitat fra: østfolding på onsdag 12. februar 2014, klokken 10:11
Har ikke følt de to selgerne jeg har hatt kontakt med hos Bavaria som "salgspressere" overhodet. Alt ekstra på min bil var det jeg som selv plukket ut. Men da vi laget det første tilbudet var ikke selgeren i tvil om hva jeg burde gjøre med anlegget - her var det visstnok STOR forskjell på standard og HK.

Så jeg velger å tro - frem til jeg får bilen min på fredag og får testet det - at HK-oppgradering var et meget lurt valg :)

Ja, og det er det!
Det er vel det denne tråden dreier seg om :-), men det er dessverre ikke like bra som et anlegg hjemme til 100 000.-...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TrondW

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:55
Sitat fra: TrondW på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:28
Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. februar 2014, klokken 23:29
Enig!

Men tror mange tester med radio, og ikke egen musikk fra disk er streamet med god kvalitet, og konkluderer med at forskjellen ikke er så stor.

Men som med tidligere BMW HIFI anlegg, så må kilden være topp kvalitet for å få frem den store forskjellen.

Noen som vet om medieavspilleren takler annet en komprimert musikk (MP3 osv)? Har rippet hele platesamlingen min i FLAC format som er det vanligste formatet for oss "hi fi nerder". Kan jeg legge inn FLAC filer på harddisken og få disse lest av?
Tror ikke du kan det, og selv om vi skryter av lyden, så er den nok dessverre ikke så god at du klarer å høre forskjell. Dirac systemet jeg har i F10 er flere hakk bedre enn i3 sitt, men fremdeles bare på grensen til at du kan høre forskjell på 320VBR og FLAC. Du må har et skikkelig HIFI anlegg hjemme før du får noe glede av den forskjellen.

Grunnen til at jeg spør om FLAC er av praktiske årsaker. Greit å kunne lempe inn FLAC filer på bilens disk i stedet for å konvertere dem til mp3 først. Noen som har en link til den tekniske informasjonen om medieenheten?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

LMOR

Merk at det er 2 ting du da må sjekke:

1. Hva den kan spille fra USB pinner osv. Tviler på at FLAC støttes.
2. Hva den kan laste over på HD. Der konvertere bilen selv over på riktig/beste format for bilen (det ligger altså på et eget BMW format som en f.eks. ikke kan kopiere fra). Da må du sjekke hvilke format det kan konverteres fra.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

oddefanten

Ifølge denne tråden vedr. samme temaet, kan FLAC spilles av på F10 (2014):

http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=890485
BMW i3 (2014) | Volvo V70 (2012)

Olemann


Tror ikke du trenger angre, valgte det også bort, ville heller ha LED frontlys og metallic lakk, og et sted går jo grensen...
Men; lyttet til begge i demobiler, og for mitt bruk var det originale anlegget mer enn bra nok for bilbruk
(Er ellers nokså opptatt av lyd og HiFi og min nye i3 som jeg venter på er billigere enn stereo-anlegget jeg har hjemme)

Mvh Ole

Sitat fra: Sirka på onsdag 12. februar 2014, klokken 01:22
  :-\

Valgte bort det ... Men regner med at standardanlegget er greit nok for å få med seg nyheter og trafikkmeldinger.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA