Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med ladekabel

Startet av c73, tirsdag 11. februar 2014, klokken 19:35

« forrige - neste »

c73

Hei!
Har nå måttet ladekabel til min ellers helt supre  e-Up 2 ganger og lurte på om det er flere som har hatt samme type problem?
Første gang tror jeg hele boksen kortsluttet da det ikke var mulig å få noe liv i den uansett hvilken stikkontakt jeg prøvde mens det neste gang lyst grønt for at ledningen fikk strøm, men jeg fikk den bare ikke til å lade bilen selv om jeg "resatte" boksen. Teknikkeren hos Møller E18 opplevde også at den var svært ustabil selv om ha fikk den til å lade av og til. Heldigvis, og det skulle bare mangle har jeg umiddelbart fått ny kabel begge gangene.

GuLs-UP

Jeg har opplevd tilsvarende som du beskriver første gang jeg skulle lade e-up.
Det viste seg at det var brukerfeil da jeg ikke hadde skrudd på laderen etter å ha resatt ladestrømmen.
Knappene på laderen virker også som av og på bryter, dvs du kan skru av og på lading mens den står tilkoblet.

Stort sett har jeg inntrykk av dette går automatisk, også etter å ha endret/resatt ladestrømmen, men for ordens skyld kan du prøve å trykke på knappen (knappen nærmest ledningen som går til bilen) for å få aktivert laderen. Den skjematiske tegningen på laderen har 3 elementer (stikk, lader og bil) sørg for å tryke på knappen til du har grønt lys i bildet av laderen, så skulle gjerne gjerne resten gå av seg selv når kontakten står i eller blir satt inn i bilen.

c73

Godt å se at det bare ser ut til å være meg som hadde disse problemene. Har i tillegg hatt en runde der bilen "nektet å slippe" ladestøpselet fra bilen. Uansett hvor mange ganger jeg låste opp, satt den som støpt. Brukte 10-15 min for å få den løs (åpnet og lukket med nøkkelen en hel haug med ganger til det plutselig virket). Selvfølgelig virket det også motsatt, dvs at den "nektet å ta i mot og låse fast" ladestøpselet når jeg prøvde å sette bilen til lading. Utrolig irriterende, men etter et par dager hos Møller og lånebil på meg i midten av mars har alt fungert som det skal etter det. 8)

nofuelno

Sitat fra: c73 på onsdag 16. april 2014, klokken 12:46
Godt å se at det bare ser ut til å være meg som hadde disse problemene. Har i tillegg hatt en runde der bilen "nektet å slippe" ladestøpselet fra bilen. Uansett hvor mange ganger jeg låste opp, satt den som støpt. Brukte 10-15 min for å få den løs (åpnet og lukket med nøkkelen en hel haug med ganger til det plutselig virket). Selvfølgelig virket det også motsatt, dvs at den "nektet å ta i mot og låse fast" ladestøpselet når jeg prøvde å sette bilen til lading. Utrolig irriterende, men etter et par dager hos Møller og lånebil på meg i midten av mars har alt fungert som det skal etter det. 8)

Det kan være at det er en feil med bilen, og ikke ladekabelen.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Maartensommer

Sliter med at ladekabelen er død til tider.  For meg så virker det som om VW har gått for en "billigløsning" når det kommer til ladekabelen.  Ettersom jeg også har en Tesla har jeg begynt å bruke Mennekes kabelen til Teslaen på eGolfen.  Den er det ingen utfordringer med.  Det kan virke som om IP graden på VW kabelen er for lav for nordiske forhold.

Svg1974

Jeg er på 3.kabelen nå, og i dag begynte den og å tulle. Begynner å lure om det er bilen som spiser ladekabler på et eller annet vis, selv om jeg i utgangspunktet også holdt/holder en knapp på IP-graden.

Terjer

Sitat fra: Maartensommer på søndag 07. september 2014, klokken 12:02
Det kan virke som om IP graden på VW kabelen er for lav for nordiske forhold.

Hva mener du med det? Det er vel ikke noe spesielt med "nordiske forhold" når det gjelder IP standarden? Jeg mener, det er jo minst like vått andre steder i verden, faktisk er det mye våter og mye kraftiger regn mange steder enn hva vi har her i Norden.

I allefall, VW e-up! har en bedre beskyttelse enn Mitsubishi, Peugeot og Ford. Mitsubishi bruker ikke IP-standarden på sin "kladd" men en gradering som antakelig er lik IP-44 som Peugeot og Ford bruker. VW e-up! har IP-55 som er noe bedre. De er ikke vanntette men sprutsikre, så ikke la de ligge i vann på bakken, eller legg de rett i snøen.

Nevnte data er fra parkerte biler på parkeringsplassen her på jobben, se vedlagte bilder.







VW e-up!
MG4

Svg1974

#7
Sitat fra: Terjer på fredag 12. september 2014, klokken 09:34
Sitat fra: Maartensommer på søndag 07. september 2014, klokken 12:02
Det kan virke som om IP graden på VW kabelen er for lav for nordiske forhold.

Hva mener du med det?

Nå skal ikke jeg svare for @Maartensommer, men IP4x burde være godt nok for alt regn i Norge. Min mistanke er regn som renner ned langs kabelen. Når bilen lader er kladden kanskje 30-40 grader, men når den slutter å lade, faller temperaturen i boksen, og det oppstår et lite undertrykk som trekker inn vann i diverse sprekker og kabelgjennomganger. Vannet kondenserer når det blir kalt, slik at om designet eller sammenstillingen har en liten svakhet riskierer du å ha en enveisventil. Dette kan også skje med vanlig temperaturforskjell mellom natt/dag. Selv har jeg alltid lagt kabelen under bilen og på grus når jeg må lade og det regner, så kladden i seg selv har aldri vært utsatt for direkte regn.

Har opplevd det lettere å lage pakninger etc som klarer IP67 enn IP44, en vanlig nedsenking (som er testen for IP67) er ofte lettere å komme gjennom enn en IP44 test hvor kladd/boks utsettes for kontinuerlig vannsprut. At VW har bedre IP-rating enn Ford og trillingene betyr ikke nødvendigvis at det fungerer slik i praksis (desverre).  :'(

Jeg kommer etterhvert til å lage meg en ekstra boks hvor kladd monteres i lokket, og kablene tas ut på et lavere punkt, med dreneringshull i bunn. Ikke perfekt, og burde ikke være slik, men minsker risiko betraktelig (om det er fukt som faktisk er problemet)

Må også nevne at Møller er veldig service-minded rundt saken, så jeg har god tro på dette etterhvert ordner seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA