Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skikkelig lading i KRISTIANSUND!

Startet av RoadRunner, tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:37

« forrige - neste »

RoadRunner

Til glede for oss som kjører aktivt på nordvestlandet kan jeg informere om at en bedrift i Kristiansund har fyllt ut søknadsskjema hos Tesla om å etablere ladestasjon ;D.
(https://teslafactory.wufoo.com/forms/destination-charging/)

Så får vi håpe på at Tesla trigger på søknaden, og setter litt fokus på dette dødpunktet (lademessig) på kysten også!

Kan de som setter pris på dette respondere på denne tråden - så kan vi etter en stund gjøre en koordinert innsats mot Tesla om å etablere ladestasjon i Kristiansund? Eller har noen en annen god taktikk som kan få litt fokus der vi øyboere ferdes ?
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

eclipse

Sitat fra: RoadRunner på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:37
Til glede for oss som kjører aktivt på nordvestlandet kan jeg informere om at en bedrift i Kristiansund har fyllt ut søknadsskjema hos Tesla om å etablere ladestasjon ;D.
(https://teslafactory.wufoo.com/forms/destination-charging/)

Så får vi håpe på at Tesla trigger på søknaden, og setter litt fokus på dette dødpunktet (lademessig) på kysten også!

Kan de som setter pris på dette respondere på denne tråden - så kan vi etter en stund gjøre en koordinert innsats mot Tesla om å etablere ladestasjon i Kristiansund? Eller har noen en annen god taktikk som kan få litt fokus der vi øyboere ferdes ?

Jeg mener en må bygge ut SC i transport korridorer, en slik korridor er E39 mellom Kristiansand og Trondheim, her vil jo Kristiansund passeres. SC bør da plasseres på denne strekningen slik at det er mulig å kjøre med 60 kWh batteri. SC bør legges på E39, ikke inne i selve Kristiansund.

Hvis en starter i Lyngdal, så vil neste plassering bli ca Aksdal, Førde, Ålesund og et sted mellom Ålesund og Trondheim for den som er lokalkjent.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

rene

Semi-offtopic; Alle snakker om Aksdal som naturlig forlengelse av E39 nordvestover fra Lyngdal. Hvor mye rekkevidde mister vi på å sitte to timer i kø en fredagsettermiddag i Mortavika med varm bil og musikken på?

Muffinman

#3
Får håpe det ikke kommer SC i Kristiansund. Da vil den nok bli brukt som "bensinstasjon" for lokale gniere. Og for min egen del er den for nær mitt bosted til at jeg kan ha noen som helst nytte av den. Lenger nord på E39 kunne passet greit, f.eksempel knutepunktet Orkanger. Den ville dekket "lakseveien" ut til Hitra og Frøya samt veien ut mot Agdenes/Ørlandet, i tillegg til E39 i begge retninger og avstikkeren til østover til Berkåk.

VigdisA

Vil dette bli av teslas gratis ladepunkt, eller er det et ladepunkt som det vil koste noe å lade på? Hvis sistnevnte er tilfelle, burde det vel være greit?
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Muffinman

Hvis trådstarter kan si noe om hvilket firma det er snakk om er det jo mulig å vurdere beliggenheten litt nøyere?

Amoss

Sitat fra: eclipse på tirsdag 11. februar 2014, klokken 16:18
Jeg mener en må bygge ut SC i transport korridorer, ...

For de som her snakker om SC bør sjekke linken han la ut.  Joda, ser at mange ser på kun SC som "skikkelig lading", men er altså ikke det han snakker om. Linken gjelder HPWC, noe som altså i Norge/EU vil si en type 2 stasjon.
Model S 85D

ELTesla

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. februar 2014, klokken 16:32
Får håpe det ikke kommer SC i Kristiansund. Da vil den nok bli brukt som "bensinstasjon" for lokale gniere. Og for min egen del er den for nær mitt bosted til at jeg kan ha noen som helst nytte av den. Lenger nord på E39 kunne passet greit, f.eksempel knutepunktet Orkanger. Den ville dekket "lakseveien" ut til Hitra og Frøya samt veien ut mot Agdenes/Ørlandet, i tillegg til E39 i begge retninger og avstikkeren til østover til Berkåk.

+1

Oreo

Utrolig hvordan man blander Superchargere med annen type lading.
Det er jo ikke snakk om noen Supercharger her, men High Power Wall Connector som Amoss påpeker sannsynligvis vil si noe slikt som en Type2 lader.
Om ladinga vil koste noe eller ikke kommer vel an på firmaet som står for strømmen. F.eks. et hotell som setter opp et ladepunkt i en parkeringskjeller vil kunne tilby lading til sine kunder.
Om utbygger har tenkt å tjene penger på dette tviler jeg på at Tesla er interessert i å sponse noe.
Positivt at firmaer tar slikt iniativ  ;D

Værste er det jo nesten å høre folk som ikke ønsker SC i nærheten??? Kanskje likevel et poeng å vurdere tilgangen på SC på Sunnmøre ja. Ikke sikkert Tesla har tatt høyde for strømregninga på den kanten ::)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

eclipse


Sitat fra: Amoss på tirsdag 11. februar 2014, klokken 17:46
Sitat fra: eclipse på tirsdag 11. februar 2014, klokken 16:18
Jeg mener en må bygge ut SC i transport korridorer, ...

For de som her snakker om SC bør sjekke linken han la ut.  Joda, ser at mange ser på kun SC som "skikkelig lading", men er altså ikke det han snakker om. Linken gjelder HPWC, noe som altså i Norge/EU vil si en type 2 stasjon.

Ah, my mistake. Type 2 lader eller HPWC er ypperlig i Kristiansund og alle andre småsteder langs kysten :-)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

sindrej

Veldig positivt.  Ikke for min del, da lader jeg jo hjemme, men for alle besøkende er dette gode nyheter ja!

Muffinman


RoadRunner

Bare for å oppklare forvirringen; vi snakker naturligvis IKKE om SuperCharger!
Her er er det en handelsmann som ønsker å tilby sine kunder å lade Teslaen sin mens de er i butikken og handler.

Fint om dere holder super-lader diskusjonen på andre tråder enn denne.

Jeg vil jo si at det er en stor fordel å ha tilgang på raskere lading utover de 3-4 230/16A stolpene som finnes i Kr.sund sentrum. Jeg kjører fra Trondheim 2-3 ganger hver måned og sliter ofte med å få ladet bilen tidsnok til avgang igjen (ca 20 timer med shuko - spesielt problematisk med kjøring innenfor samme døgn). Jeg lader oftest på Kirketomta og må da sette igjen bilen og gå ca 3 km for å finne senga på hybelen til junior (han har 1*10A +1*16A i sikrings-skapet ;)). Åpenbart er jeg alene om dette problemet.

Jeg hadde også tenkt å kontakte et av hotellene i byen med samme tanke, men jeg ble ikke så ivrig etter denne responsen. Hadde forresten ikke trodd at folk ikke ville ha tilgang på lading enkelte steder. Interessant...
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Oreo

Jo fler ladepunkter jo bedre. Det må vel folk greie å innse. Spesielt viktig at vi oppmunter slike "early adaptors" handelsmenn. Kjøp mye hos han  ;)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Muffinman

Når det gjelder motvilje mot SC enkelte steder skyldes nok det for en stor del at plassering et bestemt sted ekskluderer andre steder. Selvfølgelig er det positivt med lading!

Er du i beit i når du er i området sender du meg en pm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA