Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjette på Model 3 lanseringstid og spesifikasjoner?

Startet av timingbeltkiller, mandag 10. februar 2014, klokken 14:22

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Om Bolt blir en suksess kommer ikke bare an på rekkevidde. Bolt skal være 2,5 k USD dyrere, den er mindre, den har ikke nødvendigvis veldig gode ytelser, absolutt ikke AWD og trolig ingen Supercharger tilgang.

Utover det så vil jeg si det er tvilsomt at Bolt kommer til Europa med det første. LG har ikke produksjonskapasitet på kort sikt å produsere nok batterier til at det skal produseres hundretusenvis av Bolt. I de første årene vil GM trolig fokusere på det amerikanske markedet. (Om den blir populær, ref første avsnitt. Om den ikke blir populær kan den komme til Europa raskere.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

satheesh.net

Folk må ikke ta for gitt as Supercharger-nettverket skal og vil være tilgjengelig for Model 3. Selv Model X "spøker" det for ... ???

Det kom noe noe overraskende på oss som deltok på TOCN's Landstreff om innslaget rundt SC'ere. Det kom fra SC-teamet selv.

Pr. definisjon er det kun TMS som de har gått ut med som har fri SC-lading på langtur "for life". De oppgraderer stadig SC laderne deres med solcellepaneler (der det er muligheter for det vel og merke) så her vil det kanskje være fornuftig å gi "alle" tilgang.

Det eneste jeg vet er at ingen andre enn sjefen selv (Elon og hans aller nærmeste) som har "svaret". ;)

Espen Hugaas Andersen

Det kan hende at man må betale ekstra for SC-tilgang på Model 3, men man vil garantert kunne ha tilgang. Model X vil trolig behandles likt som Model S.

For å si det slik, om Model 3 ikke får tilgang, så selger jeg Tesla aksjene mine og shorter Tesla i stedet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på fredag 12. juni 2015, klokken 08:40
Det eneste jeg vet er at ingen andre enn sjefen selv (Elon og hans aller nærmeste) som har "svaret". ;)

Og han, sjefen selv, har bekreftet i intervju at det blir tilgjengelig for alle Teslabiler "for life". Men om det kommer som en ekstrakostnad ved kjøp står vel fortsatt åpent.

Har sett noen "hint" fra andre om at det kan være det ikke blir "free for life" (altså muligens en betalings-løsning) i fremtiden, men da var det snakk om en endring som kanskje kan skje etter en million biler...

Dette er det første hintet jeg overhode har hørt om hvor det snakkes om at det ikke blir *tilgjengelig* (ut over rene forumspekulasjoner).  Noe i mot å dele de eksakte ordene som ble sagt, og av hvem?

Støtter Espen i at dette evnt. vil senke verdien av Tesla "en smule" :p
Model S 85D

timingbeltkiller

Går ut fra en stor del av Tesla eierne er kunder pga rekkevidde og livslang forhåndsbetalt SC
og på tross av mer reklamasjonstull enn øvrige (el)biler.

Forsvinner SC, vil antakelig markedsandelen for M3 bli et alvorlig problem for TM.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

satheesh.net

Sitat fra: Amoss på fredag 12. juni 2015, klokken 10:28
Sitat fra: satheesh.net på fredag 12. juni 2015, klokken 08:40
Det eneste jeg vet er at ingen andre enn sjefen selv (Elon og hans aller nærmeste) som har "svaret". ;)
Dette er det første hintet jeg overhode har hørt om hvor det snakkes om at det ikke blir *tilgjengelig* (ut over rene forumspekulasjoner).  Noe i mot å dele de eksakte ordene som ble sagt, og av hvem?

Dette kom fra sjefen for utbygging av Supercharger-nettverket i Europa. Vi var så heldige å fikk dem til å holde et innlegg med Q&A på Landstreffet på Hunderfossen.

Det skal sies at jeg håper selvsagt at alle får SC muligheten, men det var bare spesielt (og litt sjokkerende) at de sa at selv de ikke visste noe om SC-lading skulle være "gratis" for spesifikt TMX. Model 3 hadde de i hvertfall ingen formening om skulle "få" det eller ei.

Jeg tørr påstå at han er en meget sikker kilde. ;)

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på fredag 12. juni 2015, klokken 21:04
Dette kom fra sjefen for utbygging av Supercharger-nettverket i Europa. Vi var så heldige å fikk dem til å holde et innlegg med Q&A på Landstreffet på Hunderfossen.

Det skal sies at jeg håper selvsagt at alle får SC muligheten, men det var bare spesielt (og litt sjokkerende) at de sa at selv de ikke visste noe om SC-lading skulle være "gratis" for spesifikt TMX. Model 3 hadde de i hvertfall ingen formening om skulle "få" det eller ei.

Jeg tørr påstå at han er en meget sikker kilde. ;)

Ok, takk for svar :)  Slik jeg tolker det - ut i fra hva du skriver her - så går dette på at de rett og slett ikke er informert. Ikke første gang man hører om Tesla ansatte som ikke er informert om ting de burde vært informert om i så fall :p

Slik jeg ser det blir det vanskelig for Tesla annet enn å gjøre det "gratis" for TMX - om muligens med litt mer trykk på "for langturer" for å unngå missbruk - og i det minste tilgjengelig for TM3. Men fullt mulig det blir ett tilleggs-valg med egen kostnad for TM3 slik det var for TMS60.
Model S 85D

Havebigfun

En annen mulighet er at sig-TMX får gratis tilgang og de andre må betale- Sig TMS kundene fikk ikke så mye igjen for lånet og trofastheten- mulig det rettes opp med TMX som et omdømmetiltak :o

Espen Hugaas Andersen

#113
Jeg kan virkelig ikke se noen grunn for å gi Model S eiere gratis/forhåndsbetalt tilgang til superlading, men ikke Model X eiere. I stedet for å begrense tilgangen til superladerne har Tesla gått i helt motsatt retning - etter at Tesla kvittet seg med 60 kWh Model S får man ikke lengre kjøpt Model S uten tilgang til superladerne.

Jeg føler med 95% sikker på at dette blir likt på Model X, altså at man ikke kan kjøpe Model X uten superladertilgang.

På Model 3 kan man argumentere for at det vil bli så mange biler at det blir vanskelig å skalere superladernettet raskt nok, og at derfor vil superladertilgang ikke inkluderes. Men dette argumentet kjøper jeg rett og slett ikke. Halve poenget med Model S/X er å få skalert opp infrastrukturen for å gjøre klar til ankomsten av Model 3. Om Tesla ikke kan levere Model 3 med superladertilgang har Tesla feilet fullstendig i sin langsiktige strategi for elektrifisering av bilparken.

Når det gjelder Model 3 vil jeg sånn ca anslå sannsynlighetene slik:

25% sannsynlighet: Model 3 kommer standard med superladertilgang.
30% sannsynlighet: Superladertilgang er tilleggutstyr på grunnmodell Model 3 og standard på toppmodell Model 3.
30% sannsynlighet: Superladertilgang er tilleggutstyr på alle Model 3.
14% sannsynlighet: Man kan ikke få superladertilgang på grunnmodell Model 3, men det er tilleggsutstyr på toppmodell Model 3.
1% sannsynlighet: Det er ikke mulighet for superladertilgang på noen Model 3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 13. juni 2015, klokken 17:32
En annen mulighet er at sig-TMX får gratis tilgang og de andre må betale- Sig TMS kundene fikk ikke så mye igjen for lånet og trofastheten- mulig det rettes opp med TMX som et omdømmetiltak :o
Jeg vet ikke om det hjelper så mye for omdømmet å straffe alle som har ikke-signatur Model X reservasjon i forhold til alle som kjøper Model S i dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Havebigfun

Jeg er enig i dine vurderinger, Espen!
At mod 3 ikke får SC-muligheten vurderer jeg dog som helt utelukket- men jeg tror det kommer en betalingsløsning som med fossilbiler- men sannsynlig vesentlig billigere.

Amoss

Her er det en som prøver å gjette på batteristørrelsene til Model 3:  (Ja, jeg vet det er seekingalpha, men denne er mer seriøs enn snittet derifra.)

http://seekingalpha.com/article/3272775-clues-about-the-tesla-model-3-battery-size
SitatThat leaves 23GWh of batteries for the Model 3. Assuming a similar 30/70 split between smaller and larger batteries for the Model 3 would have capacities of approximately 50kWh and 60kWh.

...

I think the smaller battery on the Model 3 will be a minimum of 50kWh and more likely 55kWh. I expect the larger battery to be 65-70kWh.
Model S 85D

satheesh.net

Tesla Model 3 Electric Vehicle Pushed Back to 2018
http://blog.caranddriver.com/tesla-model-3-electric-vehicle-pushed-back-to-2018/

It appears that Tesla's much-anticipated Model 3—the brand's popularly priced model that is supposed to combine a 200-mile range with a $35,000 starting price (after tax credits)—will be much-anticipated a little longer. Following in the torpid footsteps of the oft-delayed Model X crossover, the market debut of the Model 3 has slipped from 2017 to 2108.

Einride

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 23. juni 2015, klokken 10:13
the market debut of the Model 3 has slipped from 2017 to 2108.

Det blir fryktelig lenge å vente...  ;)

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 23. juni 2015, klokken 10:13
Tesla Model 3 Electric Vehicle Pushed Back to 2018
http://blog.caranddriver.com/tesla-model-3-electric-vehicle-pushed-back-to-2018/

It appears that Tesla's much-anticipated Model 3—the brand's popularly priced model that is supposed to combine a 200-mile range with a $35,000 starting price (after tax credits)—will be much-anticipated a little longer. Following in the torpid footsteps of the oft-delayed Model X crossover, the market debut of the Model 3 has slipped from 2017 to 2108.

Hmm....
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA