Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fartsdumper og skrapelyd

Startet av fosback, onsdag 05. februar 2014, klokken 12:04

« forrige - neste »

fosback

Hei
Kjøpte en brukt nissan leaf for noen uker siden. For noen dager siden har det oppstått en "skrapelyd" når jeg kjører over dumper, selv i 5 km/t. Mistenker at det er fra noen sorte skjermer som er forann hjulene. Noen som har vært borti noe lignende?

RuneW

Spørs hva du mener med "skrapelyder". Det er mange Leaf-eiere som sliter med knirke-lyder over fartsdumper (undertegnede inkludert). De er helt klart verre jo kaldere det er. Mine knirkelyder kan, med litt godvilje, ligne skrapelyder.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Knotten

Jeg har også litt knirkelyder, men jeg må kjøre over fartshumpene med en fart som er i overkant av hva dumpene er laget for, så om det ikke eskalerer bryr jeg meg katten.. ::)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Leaf 2019

Ny bil 62 kw fra september 2019
Jeg har også skrape / eller "dunk" lyd når jeg tar en venstre sving i lav fart ( 2-10 km) Høres ut som det kommer fra høyre forjul. Mobile i Skien har sett på dette uten å finne feil. Snakket med en kjenning som tidligere jobbet for Mekonomen og han mistenkte girkasse / drivaksler ? Er det flere som har dette bør vi gå sammen om problemet så send gjerne en  sms til meg 90185976
Tom Pedersen

Jossemosse

Jeg har også en knirke/skrapelyd som kun høres når jeg kjører i fartsdumper når det er kaldt vær. (dessverre er det mange dumper rundt der jeg bor..)
Denne lyden har visst alltid vært der, ble opplyst om dette når jeg kjøpte denne brukt. De sa at de hadde hatt den på verksted hos nissan som sa at dette var normalt, utrolig nok..
Jeg forsøkte å bytte stabilisatorstaget/rakkelstag uten at det hjalp noe. Høres ut som at det er demperne som er problemet..
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Sjalabais

Knirkelyd har jeg også, det er jo en tung bil, dette. Men ingen skrapelyder.
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Jossemosse på torsdag 16. januar 2020, klokken 14:58
Jeg har også en knirke/skrapelyd som kun høres når jeg kjører i fartsdumper når det er kaldt vær. (dessverre er det mange dumper rundt der jeg bor..)
Denne lyden har visst alltid vært der, ble opplyst om dette når jeg kjøpte denne brukt. De sa at de hadde hatt den på verksted hos nissan som sa at dette var normalt, utrolig nok..
Jeg forsøkte å bytte stabilisatorstaget/rakkelstag uten at det hjalp noe. Høres ut som at det er demperne som er problemet..
Det er mest sannsynlig (som på min og mange andres) gummiforingen rundt stabiliseringsstaget. Varmt i været, OK, men så snart det er under 6-7 grader, knirk/skrap.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

#7
Man kan prøvå å kjøpe ny gummi: https://duckduckgo.com/?q=54613-JD04A

Dersom den gamle er like fin som ny, kan man prøve med fett.

Sitat fra: garsh link=https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=15384
    2011-2012 Leaf Stabilizer Bar Bushing, 54613-JD04A, $60
    2013-2015 Leaf Stabilizer Bar Bushing, 54613-3NK0B, $6

leafnor

De sitter noe jævlig trangt til, så har ikke sett meg ork til å bytte de.. Jeg sprayer de av og til med PTFE spray i stedet. Holder stilt en stund.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA