Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lange nedoverbakker

Startet av pberg, onsdag 05. februar 2014, klokken 11:59

« forrige - neste »

pberg

Ved kjøring f. eks. gjennom Rennfast, der det er 3km nedoverbakke som er relativt bratt, er det da mest gunstig å la cruisecontrollen styre farten nedover? Regner med at den da regenererer akkurat passe for å holde farten konstant. Eller blir det mer effektivt hvis en prøver å gjøre dette selv?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Vind

#1
Sitat fra: pberg på onsdag 05. februar 2014, klokken 11:59
Ved kjøring f. eks. gjennom Rennfast, der det er 3km nedoverbakke som er relativt bratt, er det da mest gunstig å la cruisecontrollen styre farten nedover? Regner med at den da regenererer akkurat passe for å holde farten konstant. Eller blir det mer effektivt hvis en prøver å gjøre dette selv?
Jeg har veldig god erfaring med CruiseControl (Adaptiv), da den holder farten selv, men det er ikke noe forskjell på regenerering om man bruker den eller ikke.  Jeg benytter ACC ganske mye på kjøring, da den fungerer veldig fint, og hjelper til med å gjøre kjøringen økonomisk.

Jeg har også prøvd regenerering med fullt batteri, og lang nedoverbakke, og da oppfører gasspedalen  (eller momentpedalen) seg helt likt som ellers, men bremsene benyttes noe mere til å bremse ned bilen.  Når man har brukt litt strøm fungerer regenerering som normalt.  Dvs opplevelsen for sjåføren er helt lik uavhengig av om batteriet er fullt eller ikke.  (I en del tidlige tråder var dette diskutert ganske mye)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

i3_X5_116dA

Sitat fra: pberg på onsdag 05. februar 2014, klokken 11:59Regner med at den da regenererer akkurat passe for å holde farten konstant.
Ja, definitivt! Av egen erfaring vil jeg påstå at du ikke greier å regenerere bedre selv hverken i Rennfast, Bømlafjordstunnelen eller Ryfast eller Rogfast ... (når den kommer) ...  ;) Farten nedover blir absolutt helt gjevn. (Forutsett at du ikke tar igjen sinker som snigler seg nedover i 60 og finner ut at de skal ha 92km/t opp igjen ...  >:(

Sitat fra: pberg på onsdag 05. februar 2014, klokken 11:59
Eller blir det mer effektivt hvis en prøver å gjøre dette selv?
Mitt svar til det er; nei. Definitivt ikke.

ACC er så effektiv og gjevn, at du blir avhengig av den. Du ser aldri på farten, har en gjevn fart og kan følge med på trafikkbildet, i stedet for på forbruk & fart.  8)

Terondo

Er meget fornøyd med at jeg har bestilt med ACC. Hadde bare ACC og bakhjulsdrift eller firehjulsdrift som krav da jeg skulle ha bil. Var ikke stort å velge i av elbiler da.

Blir nok ikke mye kjøring uten ACC straks jeg får bilen, som vil være om 2-4 uker. Alt etter om den er klar før estimert uke. Selger mente det var store muligheter for det.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA