Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Status: Hurtigladere med Combo

Startet av østfolding, tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:02

« forrige - neste »

østfolding


Siden det begynner å bli en del BMW i3 og e-Up på veiene, kan det være greit med en slik tråd. Hurtigladekartet ser ut til å bli oppdatert hyppig, men fungerer alle stasjonene som står oppført her? Og hva er status på oppgradering og bygging av nye Combo-hurtigladere?

østfolding

Combo på vei til / ved Oslo lufthavn:


Sendte en mail til Fortums hurtigladekontaktperson nå i kveld (e-postadressen ligger lett tilgjengelig på nettsidene) om når laderne på Skedsmokorset og Gardermoen blir oppgradert til Combo, og fikk svar i løpet av ett - ETT - minutt (!). Og det var positivt: "Trolig iløpet av mars".

Står antatt juni på hurtigladekartet, så her er Fortum foran skjemaet.

Hans Håvard Kvisle

Vi oppdaterer hurtigladekartet hyppig - dvs så snart vi får nytt om stasjoner i gang, endringer eller planer om nye relevante ladestasjoner.
Samtidig er vi litt konservative, dvs vi legger ikke ut svevende planer eller ladestasjoner som ikke er verifisert at de funker. Combo har vært et eksempel på det siste i høst. Det gikk noen uker med uavhengig testing før vi turte å reklamere for denne lademuligheten. Nå skal alle stasjoner som er ført opp med Combo funke. Tross alt er ikke det vårt ansvar - men eieren av ladestasjonen.
St.Hanshaugen

østfolding

Er det noen som vet om det er noen Combo-hurtigladere i/rundt Oslo sentrum som fungerer nå?

Den i ladeparken fungerer visst ikke om dagen. Sandvika blir for langt unna (feil vei).

Please help?

Elmo

#4
Ser vel engentlig veldig dårlig ut - se bildet snapt av http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet idag.

Den i PowerPark'n ble sendt til Tyskland for eUp (og i3 ?) godkjenning sa de :( 
Fatter dog ikke hvorfor en montert hurtiglader i Oslo må sendes til Tyskland for at VW og BMW skal godkjenne den. Er ikke Mennekes Tysk da :o ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

østfolding

Sitat fra: Elmo på mandag 17. februar 2014, klokken 17:31
Ser vel engentlig veldig dårlig ut - se bildet snapt av http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet idag.

Den i PowerPark'n ble sendt til Tyskland for eUp (og i3 ?) godkjenning sa de :( 
Fatter dog ikke hvorfor en montert hurtiglader i Oslo må sendes til Tyskland for at VW og BMW skal godkjenne den. Er ikke Mennekes Tysk da :o ???

Takk for svar. Det er jo en skandale, nå må det skje noe snart... :)

Philip Marlowe

Passer type 2 kontaktene i Combo?  ???

Har ikke hatt elbil før og er ikke så kjent med alle disse systemene.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Griffel

#7
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 19. februar 2014, klokken 18:44
Passer type 2 kontaktene i Combo?  ???

Har ikke hatt elbil før og er ikke så kjent med alle disse systemene.
Er ikke helt sikker på hva du mener. Hurtigladestasjoner COMBO har alle kabel med plugg, og denne passer til en bil med Combo kontakt i bilen, for hurtiglading med DC.
Til Combokontakten i bilen kan en foruten en Combopluggen benytte en kabel med Type2 plugg og benytte bilens innbygde lader.

Biler uten Combokontakt i bilen (f.eks Tesla), kan ikke kobles til en kabel med Combo plugg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Philip Marlowe

Jeg har tenkt å kjøpe en type 2 kabel og jeg lurte derfor på om denne kunne brukes på Combostasjonene.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

østfolding

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:13
Jeg har tenkt å kjøpe en type 2 kabel og jeg lurte derfor på om denne kunne brukes på Combostasjonene.


En type 2-kabel er ikke lik kabelen som brukes på Combo-hurtigladestasjoner. Men det hadde ikke hjulpet noe uansett - for det er alltid kabel inegrert på Combo-hurtigladestasjonene. Så du skal ikke bruke egen kabel her.

Griffel

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:13
Jeg har tenkt å kjøpe en type 2 kabel og jeg lurte derfor på om denne kunne brukes på Combostasjonene.
Nei, type2 kablen trenger du for å lade fra type2 ladepunkten som du også vil finne på de langt fleste hurtigladestasjoner og mange andre steder. De vil finnes med ulik størrelse fra 3,6kW opp til 22 kW om du har Tesla med dobbeltlader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

østfolding

Sitat fra: Griffel på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:24
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:13
Jeg har tenkt å kjøpe en type 2 kabel og jeg lurte derfor på om denne kunne brukes på Combostasjonene.
Nei, type2 kablen trenger du for å lade fra type2 ladepunkten som du også vil finne på de langt fleste hurtigladestasjoner og mange andre steder. De vil finnes med ulik størrelse fra 3,6kW opp til 22 kW om du har Tesla med dobbeltlader.

Nei - 3,6 kW til 22 kW er ikke hurtiglading. 22kW er semihurtiglading. På i3 og e-UP får man ikke ladefarten kjappere enn ca. 2,5-3 timer med type 2-kabel.

Hvis det er i3 eller e-up du har, og skal hurtiglade, må man på Combo-standarden, og den kabelen ser slik ut (se combo.jpg)

Type 2-kabel: (se type2.jpg)


Jeg er ikke helt på jordet nå, håper jeg?

Griffel

Sitat fra: østfolding på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:34
Sitat fra: Griffel på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:24
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:13
Jeg har tenkt å kjøpe en type 2 kabel og jeg lurte derfor på om denne kunne brukes på Combostasjonene.
Nei, type2 kablen trenger du for å lade fra type2 ladepunkten som du også vil finne på de langt fleste hurtigladestasjoner og mange andre steder. De vil finnes med ulik størrelse fra 3,6kW opp til 22 kW om du har Tesla med dobbeltlader.

Nei - 3,6 kW til 22 kW er ikke hurtiglading. 22kW er semihurtiglading. På i3 og e-UP får man ikke ladefarten kjappere enn ca. 2,5-3 timer med type 2-kabel.

Hvis det er i3 eller e-up du har, og skal hurtiglade, må man på Combo-standarden, og den kabelen ser slik ut (se combo.jpg)

Type 2-kabel: (se type2.jpg)


Jeg er ikke helt på jordet nå, håper jeg?
Nei du er ikke på jordet, men nå her vel heller ingen påstått at Type2 er hurtiglading.
Philip Marlowe som spør har jo en Tesla i bestilling, og han kan trenge en Type 2 kabel selv om han ikke har Combo mulighet, men for å kunne ladet fra mange Type2 kontakter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

østfolding

Sitat fra: Griffel på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:45
Sitat fra: østfolding på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:34
Sitat fra: Griffel på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:24
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:13
Jeg har tenkt å kjøpe en type 2 kabel og jeg lurte derfor på om denne kunne brukes på Combostasjonene.
Nei, type2 kablen trenger du for å lade fra type2 ladepunkten som du også vil finne på de langt fleste hurtigladestasjoner og mange andre steder. De vil finnes med ulik størrelse fra 3,6kW opp til 22 kW om du har Tesla med dobbeltlader.

Nei - 3,6 kW til 22 kW er ikke hurtiglading. 22kW er semihurtiglading. På i3 og e-UP får man ikke ladefarten kjappere enn ca. 2,5-3 timer med type 2-kabel.

Hvis det er i3 eller e-up du har, og skal hurtiglade, må man på Combo-standarden, og den kabelen ser slik ut (se combo.jpg)

Type 2-kabel: (se type2.jpg)


Jeg er ikke helt på jordet nå, håper jeg?
Nei du er ikke på jordet, men nå her vel heller ingen påstått at Type2 er hurtiglading.
Philip Marlowe som spør har jo en Tesla i bestilling, og han kan trenge en Type 2 kabel selv om han ikke har Combo mulighet, men for å kunne ladet fra mange Type2 kontakter.

Bra, da er vi enig.

Så ikke at han hadde Tesla før nå (man ser ikke signatur på iPad).

Uansett er poenget mitt at 22kW ikke er hurtiglading, og ikke minst at Combo-ladestasjoner har fast kabel. Så man får vel ikke ladet en Tesla på en Combo-ladestasjon så sant det ikke tilbys lading via type 2-kabel i tillegg - noe som ikke er en selvfølge?

østfolding

Noen som vet om Menneskes-stolpen utenfor Sønnico i Oslo fungerer som den skal? Hvilken ladefart får man her med type 2-kabelen, 32A (0-80% på 2,5-2 timer?).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA