Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradering av Ladekabel Leaf 2014

Startet av naverud, tirsdag 04. februar 2014, klokken 21:27

« forrige - neste »

naverud

Hei!
Ser original kabelen til Leaf 10A kan oppgraderes til 20A i statene. Er det noen som kjenner til hva som gjøres?
http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=2

nico

Ooh. Spennende ser lovende ut. Håper det kommer hit snart...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Nissan Leaf Tekna - Levert 04.12.2013 fra Imaas Bil i Bodø

pottle

#2
Dette er et privat selskap som har som businessmodell å oppgradere originalladere. De tar den originale laderen, lodder og skrur litt på den, for å forandre output fra 120V 10A til 250V 20A. I teorien så skal du kunne gjøre dette her i Norge også, hvis du har det du trenger av tillatelser, utstyr og kunnskap. Tenker at den originale garantien forsvinner med denne operasjonen, selv om jeg ikke finner dette på nettsiden.

Nødvendigheten for å gjøre dette (og tilhørende kundemasse) i Europa er mindre enn i USA. I USA leveres bilen med 120V (12A) som standard (Dette kalles "level 1"-lading i USA). Det vil si at at det tar nesten et døgn å lade opp bilens batteri (120V * 12A = 1,4 kW i timen.) I Europa med 240V som standard tar det kun halvparten av tiden (Dette kalles "level 2"-lading i USA). Siden det går tålelig raskt å lade opp bilen i Europa (kun over natten) så er ikke behovet for slike ekstratjenester så stort.

Skjønner ikke helt hvordan selskapet mener at 3,6 kW-laderen i bilen skal kunne benytte seg av en output på 5 KW. Har noen svar her?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

jkirkebo

Sitat fra: pottle på onsdag 05. februar 2014, klokken 12:57
Skjønner ikke helt hvordan selskapet mener at 3,6 kW-laderen i bilen skal kunne benytte seg av en output på 5 KW. Har noen svar her?

Ja, du kjøper 6,6kW laderen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

naverud

Har kjøpt en Leaf Tekna 2014 med 6,6kw lader. Forhandler sier den må ha hurtigerer lading en standard ladekabel som bare lader med 10A. Har kjøpt en Bosch Power Max 30A Lader som fastmonteres hjemme men skulle gjerne brukt ladekabel som var regulerbar fra 10 - 20/25A på jobben. Måtte da ha noen overganger til forskjellige kontakter med i bilen :)

svingen

#5
her er det en http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html men koster jo litt.

han har overgang til alle mulige ting så det ikke er noe problem (fikk med overganger når jeg kjøpte til min lille ION som er kun 16a men fikk fra 3 fase osv) bare sende en mail eller så er han veldig aktiv her på forumet og.

den kan justeres,ser ut som tar litt plass men har jo litt plass i leafen så :)
10a er jo karastrofe sein lading....

du er heldig som har 32a mulighet kanskje greit og ha en slik kabel som nye ladestolper har og så du kan lade på 32a koster ikke mange kr mener jeg.

måtte du overtale selger får og få 32a eller var det noe som ble tilbud? virker som alle selger fraråder 32a som jeg har snakket med.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

#6
Sitat fra: naverud på onsdag 05. februar 2014, klokken 15:08
Har kjøpt en Leaf Tekna 2014 med 6,6kw lader. Forhandler sier den må ha hurtigerer lading en standard ladekabel som bare lader med 10A. Har kjøpt en Bosch Power Max 30A Lader som fastmonteres hjemme men skulle gjerne brukt ladekabel som var regulerbar fra 10 - 20/25A på jobben. Måtte da ha noen overganger til forskjellige kontakter med i bilen :)

Ref Pottle sin gode forklaring, det er mulig og bygge om ein EVSE til meir enn 16 A.
Det er enkelte praktiske element som må bli løyst:
- Bil må ha innebygd lader som kan lade på meir enn 16A.
- Montert på ein kontakt som klarar den planlagte straumen.
- Bruker må bli sikra mot og gjere feil ved tilkobling.

Det EVSE Upgrade gjer er at dei byter ut NEMA 5-15P kontakten med ein NEMA L6-30R kontakt. Denne klarar 30 A. Men, NEMA kontaktene vil ikkje vere praktisk i Norge.

Forsette og bruke schuko vil heller ikkje fungere, denne er maks 16A. Den vil bli varm, og sikring vil gå om det blir forsøkt belasta meir.

Dermed vil det mest fornuftige vere og bruke ein industri kontakt av CEE type. Finnes i blå (230V) og raud (400V) type, frå 16A og oppover, med ein eller tre faser, mange alternativ her.

Men, skal du lade frå schuko kontakt må du bruke overgang. Dermed stilles det krav til bruker om lading aldri blir justert over 16A når overgang til schuko er i bruk.

Pga. alle produsentar reknar med at mange brukarar aldri les manual eller instruksjonar til produktet blir dette for usikkert.

EVSE Upgrade sin løysning er slik:

SitatQuestion:
Can I still use the upgraded unit on a standard 110/120 volt outlet?

Answer:
Just be sure to purchase the optional 120 volt plug adapter at checkout then you will still be able to plug it into any standard 120 volt outlet. The EVSE will automatically configure its internal power supply for that voltage. The upgraded EVSE is "universal" and will work on almost any outlet and power system anywhere on the planet, only needing a simple plug adapter. Note that it is not possible to experience a fast level 2 charge using a 120 volt outlet. You must use a higher voltage outlet (208-240 volts)

Dvs, her blir det gjort nesten "idiotsikkert" ved at EVSE automatisk blir justert ned til korrekt nivå når adapter er i bruk. Spenning brukes truleg for og identifisere kontakttypen. Spenning kan ikkje bli brukt i Norge, så schuko til CEE adapter må vere litt spesiell slik at EVSE kan automatisk justere ned straumen når adapter kabel er i bruk. Om ein standard overgang blir brukt vil ikkje automatisk justering skje..og det var ikkje "idiotsikkert" likevel.. :)

For og vere heilt sikker er måten Tesla har løyst dette med sin UMC sikker. Overgang som settes på vil automatisk justere maks straumtrekk, og standard overgang direkte på UMC passar ikkje. Dermed vil Tesla S med schuko adapter montert på UMC lade maks ca 13A, og bruker treng ikkje lese manualen.. (No har det vore andre problem med UMC, men det er ikkje relevant i denne sammenheng.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

naverud

Det var ikke aktuelt med 3.3kw lader og min bruk av bilen. Skal kjøre 80km hver vei til jobb sommer og vinter.
Med Bosch semi-hurtig lader hjemme kan jeg full lade og varme bilen før reise, bør nok ha 16a lademulighet på jobb.
Blir nok en justerbar opp til 16a som må brukes der. Bilen kommer om ca 14 dager og jeg er veldig spent på rekkevidde om vinteren.
http://www.pluginnow.com/power-max2

Takk for alle svarene :)
Petter

TB

Sitat fra: naverud på onsdag 05. februar 2014, klokken 20:51
Det var ikke aktuelt med 3.3kw lader og min bruk av bilen. Skal kjøre 80km hver vei til jobb sommer og vinter.
Med Bosch semi-hurtig lader hjemme kan jeg full lade og varme bilen før reise, bør nok ha 16a lademulighet på jobb.
Blir nok en justerbar opp til 16a som må brukes der. Bilen kommer om ca 14 dager og jeg er veldig spent på rekkevidde om vinteren.
http://www.pluginnow.com/power-max2

Bosch Power Max ladestasjonen (og andre tilsvarende) løyser dette ved at den er kobla fast til. Den vil dermed vere justert til det kabel inn kan levere. Meir praktisk enn laus kabel, enklare og bruke.

Har du funne denne til salg i Norge, eller har du kjøpt den på nett?
Prisen ser attraktiv ut, men er den CE godkjent?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

naverud

Den ligger for salg på Finn men selger har ikke svart på mail, så jeg bestilte fra usa. Bestillte på tirsdag og den kommer i dag. Skal ha CE godkjenning.
Petter

Starfox

Er det muligheter for å kunne få 5-6,6 kw på 2012 leaf ved oppgradering/modifisering av innebygget lader?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk


TB

Sitat fra: Starfox på torsdag 06. februar 2014, klokken 16:20
Er det muligheter for å kunne få 5-6,6 kw på 2012 leaf ved oppgradering/modifisering av innebygget lader?

I teorien skal det vere råd og byte laderen ut med ein med større kapasitet. Men, for at garanti skal gjelde må dette vere ein offisiell ombygging. Den finnes ikkje?

Dei fleste har framleis garanti (5 år, med unntak av US import) på bilen, slik at ein uoffisiell ombygging blir litt risikabelt og prøve seg på.

Ein alternativ løysing vil vere ein miniversjon av CHAdeMO, om ein slik er mulig og bygge / kjøpe til akseptabel pris. Ein slik kan bli brukt på fleire bilar, og gir mindre risiko enn og bygge om bilen med ny lader.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Starfox

Sitat fra: TB på torsdag 06. februar 2014, klokken 20:27
Sitat fra: Starfox på torsdag 06. februar 2014, klokken 16:20
Er det muligheter for å kunne få 5-6,6 kw på 2012 leaf ved oppgradering/modifisering av innebygget lader?

I teorien skal det vere råd og byte laderen ut med ein med større kapasitet. Men, for at garanti skal gjelde må dette vere ein offisiell ombygging. Den finnes ikkje?

Dei fleste har framleis garanti (5 år, med unntak av US import) på bilen, slik at ein uoffisiell ombygging blir litt risikabelt og prøve seg på.

Ein alternativ løysing vil vere ein miniversjon av CHAdeMO, om ein slik er mulig og bygge / kjøpe til akseptabel pris. Ein slik kan bli brukt på fleire bilar, og gir mindre risiko enn og bygge om bilen med ny lader.

Vil det da være mulig å benytte en 3 fase kurs 230v/32a? Hadde eletrikker innom når han satt opp dedikert 16a kurs fra sikringskapet og ut til bilen. Da såg han at før sikkringskapet kommer det inn 3 fase men, kun 2 er i bruk og det skulle la seg gjøre og bygge om til 63a 3 fase med litt jobb og godskjenning fra bkk.

TB

#13
Sitat fra: Starfox på fredag 07. februar 2014, klokken 15:21
Vil det da være mulig å benytte en 3 fase kurs 230v/32a? Hadde elektriker innom når han satt opp dedikert 16a kurs fra sikringsskapet og ut til bilen. Da såg han at før sikringsskapet kommer det inn 3 fase men, kun 2 er i bruk og det skulle la seg gjøre og bygge om til 63a 3 fase med litt jobb og godkjenning fra bkk.

Så lenge som ein held seg på teoretisk plan, så ja det vil gå.

Ulempen er at det neppe vil komme ein miniversjon av CHAdeMO som tek inn "Norsk" trefase. Kan framleis løyses:
- Norsk trefase (230V) inn -> trafo (400 V trefase) -> mini CHAdeMO lader

Men, kva prisen vil bli det er eit anna tema  ;D
Mulig ein slik er mulig og bygge / kjøpe til akseptabel pris.. ?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

naverud

Det blir nok problem for de fleste når du skal belaste den ene fasen med 32A.  Det blir veldig skjev belastning av fasene så det er nesten som belastning av 3 faser med 32A hvis jeg har forstått riktig. Har heldighvis en 32A 3 fas kurs men må passe på å slå av lader hvis jeg skal vaske i industrivaskemaskinen som trekker 12 kw 3 fas.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA