Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremser som henger

Startet av lenny36, tirsdag 04. februar 2014, klokken 13:41

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: svingen på tirsdag 11. februar 2014, klokken 19:44
opplevde noe liggende i dag selv,kjører ikke så ofte elbilen men brukte den i dag og parkere i garasjen tok på hånbrekket,syns ikke jeg hadde parkert helt bra så tenkt og kjøre ut igjen,bilen kom seg så vitt fremover enda jeg ga mye gass,plutslig så "løsa" det og bilen gikk fort igjen,tok et par kraftige oppbremsinger og ting virket så ok igjen,spurte så dama om hun noen gang egetlig bremset med bilen? fikk da til svar "du har jo sakt jeg ikke skal bremse hvis man skal bruke lite energi skal man aldri bremse så jeg bremser aldri ser eller langt frem i veien slik att jeg ungå det"

kan det rett og slett være att bremsene har "hengt" seg fast? men løsta etter noen kraftige oppbremsninger?
være her er +3 grader og veeeldig våt.

Viktig og trimme bremsene. Ein metode er og bruke N av og til, slik at bremsene må jobbe litt ekstra. Bremseskiver på elbil blir neppe skifta pga. dei er for tynne, men pga. rust.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

Sitat fra: TB på tirsdag 11. februar 2014, klokken 19:54
Sitat fra: svingen på tirsdag 11. februar 2014, klokken 19:44
opplevde noe liggende i dag selv,kjører ikke så ofte elbilen men brukte den i dag og parkere i garasjen tok på hånbrekket,syns ikke jeg hadde parkert helt bra så tenkt og kjøre ut igjen,bilen kom seg så vitt fremover enda jeg ga mye gass,plutslig så "løsa" det og bilen gikk fort igjen,tok et par kraftige oppbremsinger og ting virket så ok igjen,spurte så dama om hun noen gang egetlig bremset med bilen? fikk da til svar "du har jo sakt jeg ikke skal bremse hvis man skal bruke lite energi skal man aldri bremse så jeg bremser aldri ser eller langt frem i veien slik att jeg ungå det"

Ikke alle som har så avansert bil da TB ;)

har kun "d" "N" "r" "P" som er drive og nøytral og reversje og parker eller noe i den duren.

opplevde samme når jeg parkerte i dag,bestilt timen hos den lokale bil forhandleren nå så får vi se hva dem sier,dem er hverfall ikke dyre så går nok greit det her,var ikke noe gøy følelse og ikke ha noe "kraft" i bilen.

kan det rett og slett være att bremsene har "hengt" seg fast? men løsta etter noen kraftige oppbremsninger?
være her er +3 grader og veeeldig våt.

Viktig og trimme bremsene. Ein metode er og bruke N av og til, slik at bremsene må jobbe litt ekstra. Bremseskiver på elbil blir neppe skifta pga. dei er for tynne, men pga. rust.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på onsdag 12. februar 2014, klokken 11:35
Ikke alle som har så avansert bil da TB ;)

har kun "d" "N" "r" "P" som er drive og nøytral og reversje og parker eller noe i den duren.

C-Zero og iOn har PRND, i-Miev har PRND og to til, C og B, der C = Comfort, og B=brake - dvs justerer mengden regenerering.

Ved og flytte girspaken frå D, til N - så rullar bilen fritt - og du kan trimme bremsene. Ved og gjere dette ned ein bakke vil du få litt bevegelse i klossane, og litt varme i skivene - som gjer at bremsene ikkje set seg heilt fast, og rust blir fjerna.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

snoemann

Til informasjon, så har jeg nå hatt min bil på verksted hvor de hadde normal 10 000 km service.

Her skiftet de bremsevæske, og det ser ut til å ha gjort trikset.

Bremsene hang ikke nå etter å ha stått stille en hel dag (slik som de gjorde tidligere), og verkstedet (Citroen Autobjørn, god service forresten) mente at bytte av bremsevæsken hjalp.

:)
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

TB

Sitat fra: snoemann på onsdag 19. februar 2014, klokken 17:36
Til informasjon, så har jeg nå hatt min bil på verksted hvor de hadde normal 10 000 km service.

Her skiftet de bremsevæske, og det ser ut til å ha gjort trikset.

Bremsene hang ikke nå etter å ha stått stille en hel dag (slik som de gjorde tidligere), og verkstedet (Citroen Autobjørn, god service forresten) mente at bytte av bremsevæsken hjalp. :)

Godt bremsene vart i orden. At det var til hjelp og skifte bremseveske, er forklaring så enkel at stempel og klossar løsna ved skifte av bremseveske? Dvs, det hadde og løyst problemet ved og smøre opp bremsene?

Ref annan tråd, normalt vil gammal bremseveske føre til at bremsene tar for dårleg, og kan føre til koking om bremsene blir mykje brukt. Skal normalt ikkje føre til at bremsen heng på.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

kan og melde tilbake att bremsene mine er i orden etter og har kjørt i N et par dager,har ikke noen problemer nå lengre (så avbestilte verksted timen) litt uvant i starten og bytte mellom N og Drive savner egentlig en "modus" som gjør att man kutter ut reegenereringen og eller la bilen rulle natrulig,er man en god sjåfør sparer man jo mere strøm og da regenerering ikke er 100% men har man en bakke og skal opp en bakke på andre siden og bare ruller så blir jo alle energien brukt til oppoverbakken og ikke til og regenerere :)

Taker får tipset TB :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:56
kan og melde tilbake att bremsene mine er i orden etter og har kjørt i N et par dager,har ikke noen problemer nå lengre (så avbestilte verksted timen) litt uvant i starten og bytte mellom N og Drive savner egentlig en "modus" som gjør att man kutter ut regenereringen og eller la bilen rulle natrulig,er man en god sjåfør sparer man jo mere strøm og da regenerering ikke er 100% men har man en bakke og skal opp en bakke på andre siden og bare ruller så blir jo alle energien brukt til oppoverbakken og ikke til og regenerere :)

Taker får tipset TB :)

i-Miev har C, som har svak regenerering. e-up har D1 med svak regenerering - osv. - og D2, D3, B osv.

Trillingane er enkle...  og rimelige, og var tidleg ute.  ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

el-gordo

Det samme problemet har vi og har hatt  i snart to år...når bilen kommer ned i gangfart, HUGGER bremsene til...veldig ubehagelig..og hele bilen rister og det føles som en legger over en pens!!!. Vi har hatt bilen på verksted flere ganger pga dette, og skal ha den inn igjen denne uka. De sier det skyldes fuktighet...men vi har opplevd det etter at bilen har stått i garasje flere dager...En bil som ikke tåler fuktighet ...ja ikke en gang luftfuktighet, kan man vel ikke selge???...den kan vel bare brukes i SAHARA i så fall!

svingen

Sitat fra: el-gordo på mandag 24. februar 2014, klokken 12:04
Det samme problemet har vi og har hatt  i snart to år...når bilen kommer ned i gangfart, HUGGER bremsene til...veldig ubehagelig..og hele bilen rister og det føles som en legger over en pens!!!. Vi har hatt bilen på verksted flere ganger pga dette, og skal ha den inn igjen denne uka. De sier det skyldes fuktighet...men vi har opplevd det etter at bilen har stått i garasje flere dager...En bil som ikke tåler fuktighet ...ja ikke en gang luftfuktighet, kan man vel ikke selge???...den kan vel bare brukes i SAHARA i så fall!

har du forsøkte det som ble sakt her? dvs kjøre med en i "fri" eller "N"?
kanskje en ide og prøve et annet verksted og? hvis det er samme verksted hver gang?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

el-gordo

Vi bruker det verkstedet som Mitsubishi anbefaler. Det må vi, etter avtalen. Det dreier seg jo om en fabrikkfeil, og den bør rettes opp. Det kan ikke være sånn at bileiere skal "løse" problemet ved å utføre diverse øvelser. Hvem vet hva det kan føre til? Nye feil på bremsene som fabrikken ikke vil ta ansvar for? Vi har hatt Think i flere år før før vi fikk I-miev-en. Ikke noe sånt problem med den. Jeg krever at bilen bremser på en grei måte..mitt ansvar er å levere denn inn til regulære vedlikehold/oppdateringer..ikke drive med "feilretting" på egenhånd. Det kan minne litt om kjerringråd som en får når en er syk....ikke alltid det virker...og noen ganger forverrer det tilstanden. Det tør ikke jeg å drive med, her får spesialistene se på og løse problemene.

erik e

Endelig en dag med tørre veier,bremser bak er som "nye". Selvfølgelig skal bremsene tåle vann,men det "føre" som har vært de siste ukene er vel "ekstreme".0 grader og saltvann på veiene er vel ikke det beste.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

oxnel

Sist torsdag opplevde jeg også at bremsene hogg til midt i rushtrafikken.   Jeg visste ikke hva årsaken var da, men kom meg etterhvert hjem.  Fikk sendt bilen til Mitsubishi på Billingstad ved hjelp av Mistsubishi Assistanse (22410395).   De byttet bremsebånd bak (kostnadsfritt såklart) og trodde at årsaken antaglig var salt og fuktighet på veien ettersom de hadde hatt et par lignende tilfeller på samme tid ifjor.  Glad det ikke var noe mer alvorlig feil med bilen, men ekkelt nok å sitte fast i rushen ved operaen uten å vite hva som var galt..med trailerne susende forbi..
oxnel...

rolfh

Oplevde det samme på min Ion 2011, særlig etter å ha vasket den. Etter to besøk på merkeverkstedet, byttet de bremsebånd bak (gratis), og etter det har det ikke skjedd igjen

svingen

ja da har det vært mye ustabilt vær og noen ganger når dama bremser så må hun rygge får og komme i gang igjen,etter og forklarte samme som sist år med og kjøre i fri og bremse har det godt over igjen,men er det noe man kan gjøre med det her får og ungå det? kan man smøre med noe? har lært etterhvert att det går ikke ann og stole på att "brukere" skal gjøre noe selv ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Kanadier

Vil legge til at dette er et kjent problem med de orginale bak bremsesko, at de tar inn fuktighet og så fryser til tromlene. Så må man kjøre litt i revers for å løse dem opp. Jeg har fått dette bekreftet av to mekanikere som jobber i to forskjellige Mitsubishi forhandlere. En la til at i noen tilfeller har dette førte til at differential/girkasse var ødelagt. Bremseskoene bør byttes som en garantisak, men spørsmålet er hvor lenge det gjelder.
i MiEV eier siden september 2011, brukes nå som varebil
eGolf eier siden mars 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA