Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremser som henger

Startet av lenny36, tirsdag 04. februar 2014, klokken 13:41

« forrige - neste »

lenny36

Jeg har et problem med C-Zeroen min. For en tid tilbake merket jeg at bremsene begynte å "hugge", dvs ta altfor hardt ved sakte kjøring selv om jeg doserte så pent som mulig. I noen tilfeller gikk bremsene lås også slik at eneste mulighet for å løse de var å sette bilen i revers. Leverte bilen inn på service for å fikse dette for en uke siden, og etter det var alt normalt en ukes tid. I dag så er problemet tilbake og bilen er inne på verksted igjen. De fortalte meg at de ikke har vært borte i dette problemet tidligere og det er derfor usikkert om bilen blir ferdig i dag.
Er det noen andre som har opplevd dette med trillingene? Jeg har prøvd å bremse hardt innimellom for å fjerne evt belegg. Det er forresten bak bremsene henger, og bilen er gått 30.000

cossie3

Hei,

Jeg opplever det samme.. virker som om forhjulene henger seg. Blir å ringe verksted imorgen.
Kan jeg spørre hvor i landet du holder til, og har levert den på service ? Min har gått 8500
Citroen C-Zero 2011.
Skedsmo

erik e

Har hatt det samme på min. Bremser bak er" smørt" og "renset". Kommer når det er fuktig i været over flere dager. Det ble helt ok igjen når det ble kaldere og tørrere. Tror selve bremsebåndene ble "fuktige". OK nå.  :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

lenny36

Da har jeg fått bilen tilbake fra Bøhm auto i Oslo. Bremseskoene bak er skiftet. Foreløpig er bremsene ok, kommer med en oppdatering om dette skulle endre seg. Det er en importbil fra sent 2011 så i utgangspunktet er garantien gått ut, men verkstedet skulle prøve å få tatt dette over garanti allikavel. Får krysse fingrene.

svingen

har du importert den selv?
eller kjøpt av forhandler,mange tråder om "import bil" og er veldig ofte forhandler må dekke det her uansett,kjøpt privat er det litt være ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

cossie3

Sitat fra: lenny36 på torsdag 06. februar 2014, klokken 14:43
Da har jeg fått bilen tilbake fra Bøhm auto i Oslo. Bremseskoene bak er skiftet. Foreløpig er bremsene ok, kommer med en oppdatering om dette skulle endre seg. Det er en importbil fra sent 2011 så i utgangspunktet er garantien gått ut, men verkstedet skulle prøve å få tatt dette over garanti allikavel. Får krysse fingrene.

leverte bilen min på autovie idag, de skal se på den imorgen. Hos meg lyser det og feil på abs og antispinn. Min er og 2011 modell, tviler det går på garantien. Koster uansett ikke all verden
Citroen C-Zero 2011.
Skedsmo

snoemann

Jeg opplever akkurat det samme nå, på venstre bakhjul... hvordan kom dere dere til verkstedet?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

TB

Sitat fra: cossie3 på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:03
leverte bilen min på autovie idag, de skal se på den imorgen. Hos meg lyser det og feil på abs og antispinn. Min er og 2011 modell, tviler det går på garantien. Koster uansett ikke all verden

Ref tråden: "ESP lampene lyser når det er kaldt" er det to kjente tilfeller der ESP lampar lyser:
- Når det er kaldt / ved "kaldstart". Typisk -14 eller kaldare etter min erfaring.
- Originale glødepærer er nytta ut med LED i bremselys. Svært uheldig kombinasjon på trilling.

Her er tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6648.msg136815.html#msg136815
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: snoemann på fredag 07. februar 2014, klokken 17:29
Jeg opplever akkurat det samme nå, på venstre bakhjul... hvordan kom dere dere til verkstedet?

Om hjula er heilt låst, slik at bilen ikkje lar seg flytte er nok beste tips og ringe bilberger. Dei fleste har dette i forsikringa, typisk 500 kr eigenandel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

cossie3

Sitat fra: TB på fredag 07. februar 2014, klokken 18:54
Sitat fra: cossie3 på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:03
leverte bilen min på autovie idag, de skal se på den imorgen. Hos meg lyser det og feil på abs og antispinn. Min er og 2011 modell, tviler det går på garantien. Koster uansett ikke all verden

Ref tråden: "ESP lampene lyser når det er kaldt" er det to kjente tilfeller der ESP lampar lyser:
- Når det er kaldt / ved "kaldstart". Typisk -14 eller kaldare etter min erfaring.
- Originale glødepærer er nytta ut med LED i bremselys. Svært uheldig kombinasjon på trilling.

Her er tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6648.msg136815.html#msg136815
Nja, men det skjedde jo i 2 plussgrader. Autovie fant ikke ut av feilen, så de holder bilen til mandag og prøver videre da.
Citroen C-Zero 2011.
Skedsmo

lenny36

Til deg som hadde låste bakhjul, var det bremseskoene som måtte skiftes hos deg også?

Goodrun

#11
På min erfaring kan det høres ut som om bremsebeleggene er blitt våte. På trommelbremser som er forurenset av bremsevæske eller olje vil den bremseskoen som har "pivotpunkt"/opplagring foran skoen i trommelens rotasjonsretning få en kraftig forsterket servovirkning som gjør at bremsen hugger og hjulet låser seg. Kan høres litt rart ut siden vi alle vet at f.eks olje virker smørende, men på bremsebelegg i trommelbremser kan man altså få denne virkningen. Dette er selvølgelig svært uheldig i f.eks brå oppbremsing i sving. Er det olje eller bremsevæske må skoene byttes og lekkasjen tettes. Hvis det er fuktighet det er snakk om kan den muligens fjernes ved å kjøre noen meter i lav hastighet mens man drar til håndbrekket slik at oppvarming gjør at fuktigheten drives ut. Det er ikke normalt at det kommer vann inn som gir dette problemet, mulig uheldig valg av felger eller dårlig skjerming av trommlene er årsaken til at vann kommer inn?     
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

erik e

Det kommer ikke vann inn tror jeg,det er bare "kondens". Blir bort med en gang det er bedre vær.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

cossie3

Da var min bil ferdig. Det som var problemet var rust på bremseskivene foran.. min bil kjører ikke så mye. Men nå hadde de fjernet rusten og smurt. Så nå skal den være i orden igjen.
Citroen C-Zero 2011.
Skedsmo

svingen

opplevde noe liggende i dag selv,kjører ikke så ofte elbilen men brukte den i dag og parkere i garasjen tok på hånbrekket,syns ikke jeg hadde parkert helt bra så tenkt og kjøre ut igjen,bilen kom seg så vitt fremover enda jeg ga mye gass,plutslig så "løsa" det og bilen gikk fort igjen,tok et par kraftige oppbremsinger og ting virket så ok igjen,spurte så dama om hun noen gang egetlig bremset med bilen? fikk da til svar "du har jo sakt jeg ikke skal bremse hvis man skal bruke lite energi skal man aldri bremse så jeg bremser aldri ser eller langt frem i veien slik att jeg ungå det"

kan det rett og slett være att bremsene har "hengt" seg fast? men løsta etter noen kraftige oppbremsninger?
være her er +3 grader og veeeldig våt.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA