Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)

Startet av andreash, onsdag 01. oktober 2008, klokken 12:33

« forrige - neste »

andreash

Hei.

Jeg lanserte i en annen tråd idèen om å gå sammen for å konvertere en bil i Norge og få den godkjent.

Så i stedet for å kuppe den andre tråden, startes herven en egen tråd..

Bakgrunn: Konvertering av vanlig bil er gjort i norge to-tre ganger. Men å komme seg igjennom nåløyet hos veivesenet er både tidkrevende og vanskelig. Og risikoen for avslag er stor.
Enkeltpersoner som ønsker å sette i gang et slikt prosjekt, risikerer å bruke mye tid og penger på en bil som ikke kommer seg ut av garasjen..

Idè/målsetning: Sette i gang en konvertering og spre både arbeid og økonomisk risiko ut på flere personer.. (kanskje vi tilogmed får litt statsstøtte hvis vi spiller kortene riktig..(innovasjon Norge e.l..))
Noen jobber med mekansik.. noen på elektrisk.. og noen på dokumentasjon og noen med politikk..

Økonomi: vi spytter inn en gitt sum penger hver, som også blir vårt budsjett, og får dermed tapsrisikoen betydelig lavere hvis bilen aldri blir godkjent.
Hvis bilen blir godkjent, kan den kjøpes ut av en av investorene. eller selges til høystbydende på et egnet bilmarked..

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

bosonic

Hvordan angriper vi denne oppgaven?

Det vanskeligste punktet blir etter min mening å få bilen godkjent.

Konverteringsdeler finnes i mengder der ute.. og som kjent er det konvertert tusenvis av biler som ruller rundt om i verden allerede.

Jeg foreslår følgende inndelig av arbeidet:

1. Diskutere hvilken biltype som er mest hensiktsmessig å konvertere

2. Etablere kontakt med veivesenet

3. Diskutere frem tekniske løsninger på aktuell bil.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

#2
Jeg kom så langt at jeg fikk snakket med en person på Biltilsynet i Oslo for et par år siden. Fikk da beskjed om at jeg kunne sende dokumentasjon med bilder av den bilen jeg skulle bygge om til
stor-oslo.hallkontroll@vegvesen.no med emne: om- og oppbygging.

Jeg sikret meg et komplett Th!nk drivverk da det ble hogget noen biler i fjor. Har tenkt å bruke det og har tanker om prosjektbilen:

*Må bli lettere enn Th!nks 940 kg hvis det skal ha noen hensikt (maks 600 kg egenvekt). Minst samme toppfart og rekkevidde.
*Motor over drivhjulene (frontmotor og forhjulsdrift eller hekkmotor og bakhjulsdrift).
*Trommelbremser (hver gang jeg triller på en av veteranbilene blir jeg minnet på hvor lett de triller).

Mini (pickup eller van), Fiat 500, Citroën 2CV, Trabant er de jeg kommer på som klarer vekt-kriteriet.
Av disse er det bare Mini jeg kunne tenkt meg, der er det også lettest å plassere batteriet for å beholde original vektfordeling. Men det er vansklig å finne et egnet (les: ferdig rustsveiset, oppgitt prosjekt uten motor/gear) utgangspunkt til overkommelig pris. Hvis noen kjenner noen som vet om; tips meg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

Det er antakelig svært mange meninger og potensielle løsninger blandt oss.. Det har vist seg allerede med innlegg fra fire forskjellige på forumet..

Jeg tror det første skrittet er å kartlegge hvem som ønsker å være med.. Samtidig må i kunne kartlegge hvlike pengebeløp vi kan skrape sammen. (økonomi kan kanskje være greit å ta via Private meldinger, slik at dette ikke blir offentlig).
Kartlegge hva den enkelte kan bidra spesifikt med. Noen av dere har jo faktisk en rekke deler til et slikt prosjekt allerede..

Og Bosonic sine tre punkter høres ut som en logisk fordeling..

El Rayo og Hens sitter tydeligvis på konkrete deler som muligens kan benyttes..

Andre interesserte må henge seg på denne tråden..

Mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

El rayo

Jeg er nokså bekymret for "om- og oppbygging" i forhold til dette med avgifter. Som kjent er det fritak for registreringsavgift (på ny elbil), men omregistreringsavgift (på brukt elbil) må betales.

Er det noen som har innsikt i avgifter ved om- og oppbygging? Trolig er ikke elbil fritatt her, heller.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

Avgiftene burde ikke være noe problem.. Når jeg sjekket sist var regelen at omregistrering av bil skal avgiftsberegnes etter den avgiftsklassen bilen skal registreres til. Og når vi skal registrere den som EL-bil, blir det ikke noen avgifter å snakke om..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

Focus

Jeg har vært i kontakt med biltilsynet og det var ikke mye oppløftene.
Etter en lengre samtale kokte det hele ned til at dersom man ikke får med seg fabrikken til å sette navnet og stempelet sitt på produktet så har ikke biltlsynent noe ønske om å godkjenne det som kommer ut til dem.
Jeg tror at det hele står og faller på at man har en innenfor som ønsker å være hjelpsom.
Skal det bli noen fart i dette må man nok gå politisk slik at noen innstruerer biltilsynet til å være en resurs i slike tilfeller istendfor en bremse.
Her er jo en som har klart det
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/4429/index.html
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

bosonic

#7
Sitat fra: andreash på onsdag 01. oktober 2008, klokken 21:26
Jeg tror det første skrittet er å kartlegge hvem som ønsker å være med..

Husk at jo flere som blir med jo lavere beløp på hver.
Jeg får heretter begrense mine Ebay kjøp fremover  ;D


Sitat fra: mx på onsdag 01. oktober 2008, klokken 22:08
Skal det bli noen fart i dette må man nok gå politisk slik at noen innstruerer biltilsynet til å være en resurs i slike tilfeller istendfor en bremse.

Vi må prøve å finne de beste politikerene til denne saken og få oppmerksomhet i media.

Hva med å kontakte TV 2 eller NRK for å prøve å få de til å laget et program der en ser på dette store paradoks at Norge som et fremgangsland i Elbilsammenheng har "stengt" for muligheten til å konvertere biler. Selvsakt med vinkling til "alle andre" land hvor dette gjøres "problemfritt"
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Boogie

Jeg tror at man må ta kontakt høyt oppe.
De som er utøvende ledd vil ikke kunne ta slike avgjørelser på egen hånd.
Det er derfor Norstart må stå bak. En prosjektgruppe må etabaleres (ser ut til at det er i gang), og så må denne gruppen ta kontakt med Vegvesen/Biltilsynet som representanter for Norstart på vegne av "alle" elbil eiere og potensielle sådanne i Norge.

Her er det snakk om dialog på generelt nivå, og å finne løsninger/retningslinjer som er akseptable for Vegvesenet.
Så lenge Vegvesenet ser på dette som enkeltprosjekter, så er det lotteri om man får det godkjent eller ikke.
Vi må få dem til å innse at dette er noe som vil komme i stor skala når "foklket" ønsker å bygge om bilene sine.

Det behøver ikke bety at dette skal være prosjekter i de enkelte garasjer rundt omkring.
Kan godt se for meg at spesifikke firma vil gjøre konverteringsjobber i framtiden, men poenget er at Vegvesenet må se bort fra det endelige stempelet fra bilfabrikanten som ombyggd/elbil.

Forøvrig tror jeg ikke det er lurt å begynne med gamle biler.
Jeg ville begynt med en ny bil uten motor osv.

Om Mini er å foretrekke, så bruk en helt ny Mini.

Se forøvrig link her:
http://www.electric-echo.com/

Og her er en konvertering av en gammel bil:

http://www.kiwiev.com/
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Focus

Jeg støtter Boogie og bosonic.
Vi må forsøke å få dette ut fra dette forumet og inn i media og helst så høyt opp i det politiske system som mulig.
Slik jeg ser det er problemet at de som skal være den høyeste autoriteten på det biltekniske pr idag ikke er villig til å gå inn i problemet de ønsker ikke å være innovative og tenke nytt.
Jeg fikk klar beskjed om at biltilsynet ikke hadde noen grund for å legge to pinner i kors i det hele tatt.
De skulle ha et stempla og signert papir fra fabrikken. Det jeg mener er at det og må være mulig å få noen med autoritet på bilteknikk til å uttale seg. Klart at det sikkerhetsmessige må opprettholdes ved slike ommbygginger. Eksempelvis må ikke totalvekt eller vekt over hver aksel endres. Det er og et spørsmål med tanke på hva det å fjerne motoren fra bilen gjør med måten bilen oppfører seg ved en front kolisjon.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

hens

En av hensiktene må være at dette ender opp med retningslinjer for senere konverteringer.
Det er flere aktører som kunne tenkes å støtte dette, TV, Bellona, natur og ungdom etc.
Det kan bli vanskelig å finne de rette partnere her, det er ikke noen fordel om det blir for mange.Da blir det lett mye søl.
En annen ting å ta i betraktning er at varebiler ikke trenger crashtest.Dessuten har de nødvendig nyttelst. Kanskje det kan gjøre det lettere.
Uansett blir det et voldsomt papirarbeide for å få med all dokumentasjon.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

andreash

Jeg er helt enig med hens i at hensikten er å bane veien for slike prosjekter.. Vi har jo et par interesseorganisasjoner vi kan starte med. Da tenker jeg først og fremst på Norstart og Zero, som er de jeg ser som mest aktuelle å ha i ryggen..

Vi burde kanskje også skrive et brev til hver av de norske bilimportørene der vi legger frem et tenkt prosjekt med en av deres biler. Og spørre disse om de kan tenke seg å godkjenne en standard ombygging hvis vi klarer å beholde vekt og vektfordeling. Alle batterier plasseres der bensintank har vert i tillegg til motorrom.. De fleste bilfabrikantene vil muligens også ha en vakumpumpe til bremsesystemet de kan godkjenne?? Med dagens teknologi burde vi fint klare å bygge om en bil uten at det går på bekostning av vekt eller antall personer.. Det blir selvfølgelig problemer hvis vi skal ha en bil som rekker 300km på hver lading..

Men uansett så burde vi nok kontakte Zero og Norstart (Norstart leser vel gjerne denne tråden på egenhånd  :D )

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

Boogie

Sitat fra: andreash på fredag 03. oktober 2008, klokken 07:45
Vi burde kanskje også skrive et brev til hver av de norske bilimportørene der vi legger frem et tenkt prosjekt med en av deres biler. Og spørre disse om de kan tenke seg å godkjenne en standard ombygging hvis vi klarer å beholde vekt og vektfordeling. Alle batterier plasseres der bensintank har vert i tillegg til motorrom.. De fleste bilfabrikantene vil muligens også ha en vakumpumpe til bremsesystemet de kan godkjenne??

Jeg hørte i går at reglene for godkjenning er noe endret fra tidligere: dersom du gjør en endring på en Mercedes, så er det Mercedes som må gå god for endringen overfor Vegvesenet. Dersom Mercedes ikke vil samarbeide, så blir ikke bilen godkjent!!
Om dette er  tilfelle vet jeg som sagt ikke, men det bør verifiseres/avkreftes.
Din framgangsmåte kan da være riktig, siden vi da inviterer bilprodusenten med på laget.

Elektrisk vakuumpumpe brukes jo i bilene våre i dag, og er hyllevare som burde være enkelt å få godkjent. Samme med elektrisk servopumpe til styring, DCDC converter til lading av 12V batteri osv.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Focus

Jeg synes at denne tråden begynner å ligne den forrige tråden om dette emnet.

som har tittel "godkjenning av konvertert kjøretøy"

Der mange veldig gode og forslag og meninger kom opp i lyset.

Denne tråden startet med et forslag om å starte på noe som kanskje kan føre til noe.
Jeg tror at for å få med media og politikere må det kunne vises til et misslykka prosjekt som er stoppa av en etat som ikke er villig til å ta ansvar, (trenger vel ikke nevne hvilken)

Utdrag fra andreash

(Idè/målsetning: Sette i gang en konvertering og spre både arbeid og økonomisk risiko ut på flere personer.. (kanskje vi tilogmed får litt statsstøtte hvis vi spiller kortene riktig..(innovasjon Norge e.l..))
Noen jobber med mekansik.. noen på elektrisk.. og noen på dokumentasjon og noen med politikk..)

Hvor kan de som er villig til å satse penger tid og innsats for å starte dette melde sin deltagelse



Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Ken

Hvis man ønsker penger til å etablere te elbil konverteringsverksted bør mar trekke inn ungdom i nærmiljøet. Her i Kristiansand har vi mekkeklubber for ungdom som er gitt gode støtte av kommunen som et forebyggende tiltak. Om vi kunne ha et lignende opplegg for elbil konvertering med kvalifiserte folk som elektromekanikere og en representant fra biltilsynet av og til ville det være et spennende tiltak. Ungdomene kan også lære å forebygge klima ødeleggelse.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA