Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny forskrift om godkjenning av bil (inkl ombygging) er på veg

Startet av Elmo, lørdag 10. januar 2009, klokken 15:26

« forrige - neste »

Elmo

Her er høringsbrevet.  Høringsfrist 2. mars 2009.

Burde ikke Norstart vært blandt inviterte høringsinstanser ??
De eneste jeg i farten ser på listen som vi kan håpe på at ivaretar ombyggernes ønsker/kommentarer er  American Car Club of Norway, Elbil Norge AS og Think Nordic AS.

Jeg har ikke funnet selve direktivet (enda) til tross for at det står i høringsbrevet at
SitatHøringen sammen med direktiv og endringsforordning (på dansk) blir lagt ut i pdf-format med hyperlenker på Statens vegvesens nettsider www.vegvesen.no samtidig med at høringen sendes ut.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

El rayo

Sitat fra: Elmo på lørdag 10. januar 2009, klokken 15:26
Jeg har ikke funnet selve direktivet
Så vidt jeg kan forstå er direktivet gjengitt på .pdf side 37 - 215 i høringsbrevet. Teksten der er i hvertfall på dansk.

Men det ser ikke ut til at det vil gjelde allerede eksisterende personbiler (klasse M). I tabellen på side 3 i dokumentet står det: "eksisterende type kjøretøy / personbiler / ikke aktuellt". (Fikk ikke til å kopiere tabellen.) Mini Pickup må vel bli klasse N1, kjøretøy til godsbefordring med en totalmasse inntil 3500 kg.

Sitat fra side 7 (.pdf) som sannsynligvis vil gjelde konverterte biler: "Mange nasjonale bestemmelser vil derfor forsvinne fra 29. april 2009. Det vil også være slik at alle krav skal dokumenteres. Særlig ved enkeltgodkjenning vil det innebære en langt mer omfattende prosess enn i dag."

Dette sitatet fra side 15 gjør det vel klart at det ikke vil bli noe lettere å få godkjent ombygging i Norge etter 29. april 2009: "Selv om
kravene på enkeltgodkjennings- og typegodkjenningsområdene nå harmoniseres ytterligere
ser Vegdirektoratet det ikke som ønskelig å åpne for enkeltgodkjenning i særlig større grad
enn i dag."
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

espen

Vi kommer ikke alltid automatisk på listen over høringsinstanser, men som oftest får vi lov å sende inn svar likevel. Kom gjerne med innspill om hva man bør svare!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA