Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkerte elbiler som IKKE lader - tiltak

Startet av TorC, søndag 02. februar 2014, klokken 22:47

« forrige - neste »

TorC

Jeg er klar over at dette temaet har vært tatt opp i mange tråder, og i mange sammenhenger.

Jeg synes nå det er på tide at noe gjøres for å frigjøre ladeplasser som brukes til regelrette private parkeringsplasser (eller VIP-plass som enkelte har kalt dem).

Jeg synes det virker som om færre og færre faktisk lader på de offentlige plassene, og jeg kan ikke fatte og begripe at det er bare er egoisme. Jeg tror at det er en mangel på kunnskap og forståelse, og manglende evne til å skjønne hva plassene ska brukes til. Jeg tror faktisk det er mange som ikke er klar over at det er lov å parkere gratis på alle kommunale plasser.

Hvilke tiltak kan iverksettes for å "spre ordet"?

Jeg synes elbilforbundet har en åpenbar rolle, og bør være mye flinkere til å opplyse medlemmer om hvilke regler som gjelder, og ikke minst informere om at ladeplasser bør være til lading. Det er mange som faktisk trenger lading, og slik det er i Oslo nå kan man aldri regne med å få lade med mindre man leter lenge. Det å måtte bruke en halvtime ekstra for å finne en ladeplass er kjedelig når det er massevis av ledige kommunale plasser uten lademulighet.

Kunne noen laget en "flyer" på samme måte som "fossilgjøken"? Bare med en annen tekst?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kjekk

#1
Jeg lader i Drammen, rett nedenfor sykehuset.  Her er det fullt til enhver tid, gjerne 8-10 elbiler parkert rundt ladeplassene.  Det er fire ladeplasser, disse er opptatt fra 07.00.   Jeg har sett folk parkere her uten å koble til, samt at man setter nesten fulladede biler til lading.  Når siste lampa på en snøfri leaf blinker er det ikke vanskelig å  skjønne opplegget. 

De gangen jeg kan parkere ved siden av, pleier jeg å koble ut en bil som er fulladet og plugge inn min egen.  Får jeg ladet fra lunsj (da er de fleste bilene ferdigladet) kommer jeg meg med et nødskrik hjem uten å bruke hurtiglader.  Legger alltid lapp i vinduet hvorfor jeg har koblet fra bilen og mitt navn og telefonnummer.  Har hittil ikke hørt noen klage.

Skulle ønske folk var mer bevisst rundt dette.  Hva er vitsen med å sette en nesten full bil til lading?  Er forsåvidt greit at folk ikke har tid til å flytte bilene sine, men å ta opp en VIP-plass med nesten fulladet bil er rimelig usosialt.

cra

Sitat fra: kjekk på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:44Hva er vitsen med å sette en nesten full bil til lading?  Er forsåvidt greit at folk ikke har tid til å flytte bilene sine, men å ta opp en VIP-plass med nesten fulladet bil er rimelig usosialt.

For min del vil vitsen være at jeg skal ha nok kapasitet til å rekke dit jeg skal. Vi får bare håpe og tro at et reelt behov ligger til grunn for de fleste andre også, selv om noen sikkert kobler seg til lader fordi de synes det er for flaut å bare parkere på ladeplass.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Starfox

Kom på Haukeland sykehus nå og skulle ønsket jeg fikk ladet litt på 1 av 3 ladeplasser. På 2 av de står det biler å lader men på 3. Plass står det en rød leaf bare parkert. Jeg blir kvalm av folk som gjør slikt. Håper det blir kraftig bøtleggelse på sånne fremmover.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk


kjekk

Jeg kommer til å legge en lapp i frontruta med mitt mobilnummer på og beskjed om at jeg kan ringes når bilen er ferdigladet, så få de som trenger plassen bare ringe.   Tror det er bedre å være på tilbudssiden, lite trivelig om bruk av ladeplasser skal reguleres av trusler om bøter og forbud.

Mippen

Har også opplevd at folk setter fra seg bilen på hurtiglading som er gratis og bare går også står køen og vokser bak de.
Fremtiden er elektrisk.

cra

Sitat fra: Mippen på torsdag 06. februar 2014, klokken 14:20
Har også opplevd at folk setter fra seg bilen på hurtiglading som er gratis og bare går også står køen og vokser bak de.

Blir man mange nok i kø så klarer man vel å flytte bilen? Evt. kan man ta kontakt med eier og si at "Du, vi står 4-5 stykker her nå og venter på å få bruke hurtigladeren som du blokkerer. Er du like rundt hjørnet, eller kan vi bare flytte bilen din selv? Vi er mange nok her nå til at vi klarer å løfte den ut av veien".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: kjekk på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:44
Jeg lader i Drammen, rett nedenfor sykehuset.  Her er det fullt til enhver tid, gjerne 8-10 elbiler parkert rundt ladeplassene.  Det er fire ladeplasser, disse er opptatt fra 07.00.   Jeg har sett folk parkere her uten å koble til, samt at man setter nesten fulladede biler til lading.  Når siste lampa på en snøfri leaf blinker er det ikke vanskelig å  skjønne opplegget. 

Nå kjenner ikke jeg forholdene der i Drammen, men man skal være litt forsiktig med å klage over folk som plugger inn nesten fulle biler. De kan ha en veldig god grunn til å måtte lade helt opp.

Jeg kom hjem fra jobb idag med 75% på måleren (av ca 93% tilgjengelig) og satte bilen rett på lading (kommunal ladestolpe) siden jeg bør ha oppimot 90% når jeg skal ut på en 80+ km runde halvannen time senere.

Dvs, rett på lading var feil siden det først var på 3. forsøk at jeg fant en elbilparkering med ledige ladeplasser, men "heldigvis" sto det biler på lading på plassene jeg prøvde først.

Mippen

Sitat fra: emil på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:29
Sitat fra: kjekk på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:44
Jeg lader i Drammen, rett nedenfor sykehuset.  Her er det fullt til enhver tid, gjerne 8-10 elbiler parkert rundt ladeplassene.  Det er fire ladeplasser, disse er opptatt fra 07.00.   Jeg har sett folk parkere her uten å koble til, samt at man setter nesten fulladede biler til lading.  Når siste lampa på en snøfri leaf blinker er det ikke vanskelig å  skjønne opplegget. 

Nå kjenner ikke jeg forholdene der i Drammen, men man skal være litt forsiktig med å klage over folk som plugger inn nesten fulle biler. De kan ha en veldig god grunn til å måtte lade helt opp.

Jeg kom hjem fra jobb idag med 75% på måleren (av ca 93% tilgjengelig) og satte bilen rett på lading (kommunal ladestolpe) siden jeg bør ha oppimot 90% når jeg skal ut på en 80+ km runde halvannen time senere.

Dvs, rett på lading var feil siden det først var på 3. forsøk at jeg fant en elbilparkering med ledige ladeplasser, men "heldigvis" sto det biler på lading på plassene jeg prøvde først.

Samme mener jeg. Det kan jo også være biler som har stått en stund på lading og som begynner å bli ferdig ladet.

Men det er jo også et problem at folk lar bilene stå på lading over lengre tid enn det tar å lade opp bilene. Nå har ikke jeg kjørt elbil så lenge selv, men lenge før jeg fikk elbil har jeg fulgt med på diskusjoner og sett eksempler selv. I Bergen på bygarasjen kunne man stå omtrent ubegrenset. Nå har de satt en begrensning på 6 timer slik at flere skal få lade. Tidligere kunne folk parkere bilen sin der og ta flybussen eller toget og gjerne være borte en ukes tid.

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Var på et handlesenter nå og der var det en ikke ladbar hybrid som hadde parkert på elbil. Masse andre ledige plasser men parkerte på elbil.
Fremtiden er elektrisk.

kjekk

Sitat fra: emil på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:29
Sitat fra: kjekk på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:44
Jeg lader i Drammen, rett nedenfor sykehuset.  Her er det fullt til enhver tid, gjerne 8-10 elbiler parkert rundt ladeplassene.  Det er fire ladeplasser, disse er opptatt fra 07.00.   Jeg har sett folk parkere her uten å koble til, samt at man setter nesten fulladede biler til lading.  Når siste lampa på en snøfri leaf blinker er det ikke vanskelig å  skjønne opplegget. 

Nå kjenner ikke jeg forholdene der i Drammen, men man skal være litt forsiktig med å klage over folk som plugger inn nesten fulle biler. De kan ha en veldig god grunn til å måtte lade helt opp.

Jeg kom hjem fra jobb idag med 75% på måleren (av ca 93% tilgjengelig) og satte bilen rett på lading (kommunal ladestolpe) siden jeg bør ha oppimot 90% når jeg skal ut på en 80+ km runde halvannen time senere.

Dvs, rett på lading var feil siden det først var på 3. forsøk at jeg fant en elbilparkering med ledige ladeplasser, men "heldigvis" sto det biler på lading på plassene jeg prøvde først.
Har god oversikt når man parkerer der daglig, bilene jeg tenker på har åpenbert nettopp kommet (snøfrie på snøværsdager), fortsatt varme frontruter. Kan selvfølgelig være mulig at de må lade fullt for å komme seg dit de skal, samtidig er dette biler som blir fulladede på et par timer og tar opp plass fra 09.00 til 16.00 uten å lade.  Om ladingens formål er retur til hjmmet med antatt forbruk på et par tre streker er dette ekstremt usosialt, skal man besøke bestemor  i trøgstad etter jobb er det selvfølgelig mer akseptabelt. Berre for å ha sagt det.

Mippen

Kan elbiler stå parkert så lenge de lader da selv om det er 2 timer for de andre? Trodde det var 2 timer for alle? Det er uansett ikke greit å parkere på ladeplass hvis du ikke er en elbil og ikke skal lade.
Fremtiden er elektrisk.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA