Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vise utetemperatur

Startet av Toralfsen, søndag 02. februar 2014, klokken 22:45

« forrige - neste »

Toralfsen

Noen som vet om dette er mulig? Bilen beregner jo mulig kjørelengde på bakgrunn av utetemp vil jeg tro, men hva den er finner jeg ingen steder... Noen som vet om det er mulig å få opp?

bromm

#1
Jeg går utifra at du enda ikke har funnet ut hvordan du veksler mellom de ulike visningene på kjørecomputer - ved å trykke på den ytterste knappen på blinklys-hendelen. Den veksler mellom en rekke visninger inkl. utetemp...

Kjell Leaf

#2
Sitat fra: Toralfsen på søndag 02. februar 2014, klokken 22:45
Noen som vet om dette er mulig? Bilen beregner jo mulig kjørelengde på bakgrunn av utetemp vil jeg tro, men hva den er finner jeg ingen steder... Noen som vet om det er mulig å få opp?
Her skal du få det beste rådet som finnes : Les instruksjonsboken fra A-Å, da vet du hva du har og hvordan det brukes ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Toralfsen

Jeg har ikke instruksjonsbok. Takk Broom, skal forsøke i morgen!

Kjell Leaf

Sitat fra: Toralfsen på søndag 02. februar 2014, klokken 23:37
Jeg har ikke instruksjonsbok. Takk Broom, skal forsøke i morgen!
Ny bil og ingen bok?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Vind

#5
Det er korrekt at du viser utetemperatur ved å trykke på kjørecomputerknappen ytterst på retningsviserhendelen.  Den "husker" innstilligene fra forrige tur.  Man kan veksle mellom trippteller, temperatur, forbruk i øyeblikket, gjennomsnittsforbruk osv.

Utetemperatur kommer også automatisk opp om temperaturen faller raskt - og det er fare for glatte veier.

Det er 2 brukerhåndbøker til bilen.  Den som er tilgjengelig hele tiden er jo på navigasjonsskjermen, den finnes på tysk, engelsk og svensk -  i tilegg til en rekke andre språk. Man kan søke f.eks "temp" og får da raskt forklart hvordan dette vises.  Den elektroniske er i to versjoner en "Quick guide" og en fullstendig brukermanual.

Brukermanualen i hanskerommet har det vist vært noe problemer med.  Når jeg fikk bilen så var selger litt overasket over at den var der.  Det var vist noen "feil" i den første versjonen, så de fleste biler får etterlevert dette.  Manualen er tilgjengelig på skjermen, så dette burde ikke være ett problem for de fleste.

Angående utetemperatur og rekkevidde, så er utetemperaturmåler bare ett av mange parametere som benyttes, bilen bruker både værmeldinger og trafikkrapporter fra området.  Basert på beskrivelsene av systemet virker det som BMW benytter vær, værvarsel og trafikk i ett område, og lager noen sentrale parametere for hvor lang rekkevidde man kan forvente når bilen står parkert i område X.  Dette veier nok mere enn temperaturen i bilen når rekkevidden beregnes.  Rekkevidden påvirkes ikke så mye av om bilen står i garage eller ikke, men om det begynner å sne går rekkevidden ned med f.eks 5 km. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA