Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

Rodal83

Hei. Sliter med lading. Bilen starter lading som normalt, lader i alt fra 5-100 minutter før det kommer opp melding om ladefeil. Ladeboksen ser ut til å virke som normalt, så vil tro det er bilen det er noe galt med. Bor 120 km unna nærmeste forhandler, så å kjøre den dit er ikke gjort i en håndvending.

Klykken

Skjer samme med lading i stikkontakt via umc?
Hvis ja er det sannsynligvis bilen.
Hvis nei er det sannsynligvis ladestasjonen.

Grei elimineringsmetodikk, kanskje.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rodal83

Har dessverre ikke mulighet for å teste med stikkontakt (laderen er forsvunnet). Får teste på en hurtiglader.

PionerThink

Jeg har opplevd at bilen(og laderen) er litt "kilen" når det gjelder jordfeil. Har et kombi kjøl- og fryseskap som sto midlertidig på samme kursen, og opplevde en periode at jeg stadig fikk denne feilmeldingen. Etter kjøp av nytt fryseskap bruker jeg bare kjøledelen, og vipps var feilmeldingene borte ???
Hvis du har annet utstyr på kursen anbefaler jeg deg å prøve å koble dem ut eller strekke en skjøteledning så f.eks disse kan forsøksvis gå på annen kurs mens du feilsøker!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.


Obba

Sitat fra: Obba på lørdag 18. januar 2020, klokken 13:20
Jeg har hatt bilen, en 2014 modell, siden den var ny og kjørt 68 000 Km.

Nå nylig sluttet "varmeapparatet" å virke.
Jeg har ingen indikasjon på at noe er galt (ingen lamper, eller feilmeldinger), men det kommer ikke varm luft inn i kupeen.
Bavaria feilsøkte og sier at de får feilindikasjon på motor, varmepumpe og kabler!
De mener at det sannsynligvis er nok å bytte motoren. Minimum vil dette koste 90 000,-.
Bavaria tok bilen inn igjen for en ny sjekk og har feilsøkt i 3 dager.
Konklusjonen er den samme. De mener at en kortslutning i AC kompressor har ødelagt elektronikk i motor og varmepumpe. Reparasjonen vil koste 93 000,-.  :-1:

hELgenen

Du får oppsøke en hugger og skru ut motoren. Når du har klart det så vet du hvordan du bytter. Så gjør du jobben selv

Obba

Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. februar 2020, klokken 18:12
Du får oppsøke en hugger og skru ut motoren. Når du har klart det så vet du hvordan du bytter. Så gjør du jobben selv
De mener det er mer enn motoren som må byttes dessverre.

moonbuggy

Obba:
Så elektronikk i motor er ødelagt. Og allikevel virker den helt fint, uten feilmeldinger ved normal kjøring?
Så hvorfor ikke bare bytte det som nå skaper problemene, kompressor og varmepumpe med huggerdeler?

Obba

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 06. februar 2020, klokken 00:56
Obba:
Så elektronikk i motor er ødelagt. Og allikevel virker den helt fint, uten feilmeldinger ved normal kjøring?
Så hvorfor ikke bare bytte det som nå skaper problemene, kompressor og varmepumpe med huggerdeler?
Etter hva verkstedet sier er det mer enn som så som er feil. Dersom jeg hadde tilgang til et vrak og visste nøyaktig hva jeg trengte å bytte så hadde jeg kanskje gjort et forsøk, men jeg er ikke mekaniker og tviler på at jeg hadde endt opp med et positivt resultat.
Jeg har egentlig resignert. Forsikringsselskapet sier de dekker 75% av kostnadene og da får jeg bare bite i det sure eplet.

Obba

Jeg synes dette er ganske utrolig egentlig :-1:
Merkeverkstedet har feilsøkt på bilen i nesten en uke og jeg må nesten stole på det de kommer frem til.
 
En kortslutning i en kompressor, som har skjedd uten ytre påvirkning, ødelegger altså komponenter for nesten 100 000,-!
Hvorfor er ikke komponentene beskyttet med sikringer?!
Hvorfor er det ingen feilmeldinger eller varsler i kupeen om at noe er galt?
Jeg synes det virker som mye er feilkonstruert og lite gjennomtenkt med denne bilen!
Dette er min første og blir garantert min siste BMW!

fonberg

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

moonbuggy

Sitat fra: Obba på torsdag 06. februar 2020, klokken 17:34
Jeg synes dette er ganske utrolig egentlig :-1:
Merkeverkstedet har feilsøkt på bilen i nesten en uke og jeg må nesten stole på det de kommer frem til.
 
En kortslutning i en kompressor, som har skjedd uten ytre påvirkning, ødelegger altså komponenter for nesten 100 000,-!
Hvorfor er ikke komponentene beskyttet med sikringer?!
Hvorfor er det ingen feilmeldinger eller varsler i kupeen om at noe er galt?
Jeg synes det virker som mye er feilkonstruert og lite gjennomtenkt med denne bilen!
Dette er min første og blir garantert min siste BMW!
Dette burde absolutt BMW dekket helt og fullt!
1. Det er sikringer på høyspentkabel til kompressor. (https://cdn.jack.sh/2014/08/06_I01-High-voltage-Components.pdf
Høyspent fra batteriet går til EME (elektrisk maskin elektronikk) som ligger over motoren. Det er knutepunkt og høyspenningen kobles videre via plugg til EKK kompresser som er festet på motorhuset. I høyspent kabelen fra EME til EKK er det høyspentsikringer. Det samme er det i kabelen fra EME og frem til varmeelementet for kabin heater. Men, det kan jo være kortslutning på andre lavspenningspunkter som har skapt problemer i kjeden.
Uansett, dette er en feil som antagelig er 1 på minst 100k, så BMW burde tatt den på egen kappe og ikke minst brukt til å gi bedre redundancy i systemet...

moonbuggy

#1078
ref over, her er bilde som viser sikringene til EKK (kompressor) og Heater element.

Jeg har ringet inn med blått sikringene....

Obba


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA