Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

Diesel

Merkelig lyd kommet i det siste. Når jeg slipper gassen og bilen går i regen så kommer det en «dunk dunk dunk» lyd, virker som den kommer fra bak i bilen en plass. Lyden varer bare i et par sekunder og er relativt lav, så hører den bare i lave hastigheter. Noen som har opplevd noe lignende?
BMW i3

Klykken

"Rapelyd" hvis du gir flat pedal også? Som om du drar en skrue opp etter gjengene?

Kan være motorfester som er dårlige. Var en bulletin på dette på tidlige biler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Styringshjernen er vel en lukket innsats og det skal mye til for at den får såpass til skade at elektronikken korroderer? Feilen har antagelig vært der en stund, tenker nå jeg.

Jeg ville bedt om en forklaring på hvorfor og hvordan dette kan skje så tidlig, som det jo er. Kollisjonsskade?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Dette hørtes jo rart ut, men jeg hadde jo et uhell med min der jeg landet oppå en kant med batteripakka der noen celler tok kvelden. Bavaria i Kr.sand foreslo da at jeg burde se etter en brukt batteripakke, så de er ikke vanskelige når det gjelder bruk av brukte deler når vi snakker om relativt dyre deler ::)
Det står jo en i3 for demontering hos Bjarne Johansen: http://bjarnejohansen.no/ext/deler.aspx
Ønsker du å bytte til et større batteri når du først har det ute så kan det gjøres i samme slengen:
https://www.nbfbildeler.no/nbf/DekkTilbehor/Tilbehor/batteri/3159-301995/
Sjekk som Klykken sier med Bavaria hvorfor slikt kan oppstå og evnt forhør deg om bruk av brukte deler hvis disse er mye rimeligere?
Ønsker deg lykke til!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

Herregud. Dette ser absolutt ikke bra ut!
Hva er årsaken til at det ble slik? OG er denne synlig uten å demontere noe?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Var oppe hos Bjarne Johansen i går og hentet et førersete, og han hadde 2 stk i3 inne der begge batteriene var solgt tror jeg(i hvertfall på 2018-modellen!)
Hvis ikke denne "styringshjernen" er montert på batteriet kan det jo være at de har på en av de bilene? Ville tatt kontakt med dem!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Samco

Etter en service på  Sulland Trondheim blir byttet 2 mansjetter på dempere på garanti bra service.

Diesel

Feil til nå:

Mansjetter fremme
Tårnkrans lager
Sensor for luft resirkulering
Sensor til AC
Defekt varme i førersete
Defekt lader
Defekt ladeluke

På garanti, men har blitt noen feil nå..
BMW i3

Ferry

Merkelig at så mange bytter mansjetter? Jeg snakket forleden med verkstedet, fordi jeg har fått hull i en mansjett. De kunne fortelle at dette var veldig uvanlig, nærmest usannsynlig. Jeg fortalte at det er den andre i3-en jeg har det på, og at det er masse problemer med disse. Så gikk vi videre til neste punkt... ;)
Jeg syns det er samme leksa hver gang. "Nei, dette har vi aaaldri hørt om". Særlig...

PionerThink

Sitat fra: BMWi3Mareritt på torsdag 07. november 2019, klokken 16:54
Takk for tips :+1:

Nå har jeg fått totalpris av Bavaria: 71.944kr.
Bilder av Styringshjernen vedlagt, veldig overraskende at dette skjer på en BMW fra 2014.


Noen nyheter om hva som kan være årsak til feilen, og hva har du evnt fått ordnet mtp deler og reparasjon osv for å få bilen i orden igjen?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Obba

Jeg har hatt bilen, en 2014 modell, siden den var ny og kjørt 68 000 Km.
Frem til garantien gikk ut hadde jeg noen mindre feil.
Bilen tok f.eks. ikke lading, noe som skyldtes en feil med ladeporten som ble fikset på garanti.

Etter at garantien gikk ut røk bryter for aktivering av parkeringsbremsen. Kostet ca 4000 å få reparert.

Nå nylig sluttet "varmeapparatet" å virke.
Jeg har ingen indikasjon på at noe er galt (ingen lamper, eller feilmeldinger), men det kommer ikke varm luft inn i kupeen.
Bavaria feilsøkte og sier at de får feilindikasjon på motor, varmepumpe og kabler!
De mener at det sannsynligvis er nok å bytte motoren. Minimum vil dette koste 90 000,-.
Bavaria sier jeg bør sjekke med forsikringsselskapet om jeg kan få det dekket.
Jeg må si at det sitter langt inne å betale 100K til BMW for dette selv om jeg skulle få det dekket.
Dersom BMW har laget en bil som holder mindre enn 70 000 Km så "fortjener" de ikke å bli belønnet med 100K til!
Kan det være mulig å installere en diselvarmer, eller noe som løser problemet?

bromm

Sitat fra: Obba på lørdag 18. januar 2020, klokken 13:20
Jeg har hatt bilen, en 2014 modell, siden den var ny og kjørt 68 000 Km.
Frem til garantien gikk ut hadde jeg noen mindre feil.
Bilen tok f.eks. ikke lading, noe som skyldtes en feil med ladeporten som ble fikset på garanti.

Etter at garantien gikk ut røk bryter for aktivering av parkeringsbremsen. Kostet ca 4000 å få reparert.

Nå nylig sluttet "varmeapparatet" å virke.
Jeg har ingen indikasjon på at noe er galt (ingen lamper, eller feilmeldinger), men det kommer ikke varm luft inn i kupeen.
Bavaria feilsøkte og sier at de får feilindikasjon på motor, varmepumpe og kabler!
De mener at det sannsynligvis er nok å bytte motoren. Minimum vil dette koste 90 000,-.
Bavaria sier jeg bør sjekke med forsikringsselskapet om jeg kan få det dekket.
Jeg må si at det sitter langt inne å betale 100K til BMW for dette selv om jeg skulle få det dekket.
Dersom BMW har laget en bil som holder mindre enn 70 000 Km så "fortjener" de ikke å bli belønnet med 100K til!
Kan det være mulig å installere en diselvarmer, eller noe som løser problemet?

Dra til et annet verksted (som er I-Agent sertifisert). De der ANER ikke hva de snakker om...

Obba

Sitat fra: bromm på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:51
Sitat fra: Obba på lørdag 18. januar 2020, klokken 13:20
Jeg har hatt bilen, en 2014 modell, siden den var ny og kjørt 68 000 Km.
Frem til garantien gikk ut hadde jeg noen mindre feil.
Bilen tok f.eks. ikke lading, noe som skyldtes en feil med ladeporten som ble fikset på garanti.

Etter at garantien gikk ut røk bryter for aktivering av parkeringsbremsen. Kostet ca 4000 å få reparert.

Nå nylig sluttet "varmeapparatet" å virke.
Jeg har ingen indikasjon på at noe er galt (ingen lamper, eller feilmeldinger), men det kommer ikke varm luft inn i kupeen.
Bavaria feilsøkte og sier at de får feilindikasjon på motor, varmepumpe og kabler!
De mener at det sannsynligvis er nok å bytte motoren. Minimum vil dette koste 90 000,-.
Bavaria sier jeg bør sjekke med forsikringsselskapet om jeg kan få det dekket.
Jeg må si at det sitter langt inne å betale 100K til BMW for dette selv om jeg skulle få det dekket.
Dersom BMW har laget en bil som holder mindre enn 70 000 Km så "fortjener" de ikke å bli belønnet med 100K til!
Kan det være mulig å installere en diselvarmer, eller noe som løser problemet?

Dra til et annet verksted (som er I-Agent sertifisert). De der ANER ikke hva de snakker om...
Jeg tviler også på kompetansen hos Bavaria. Ja, jeg må finne et annet verksted som kan ta en vurdering.
Jeg finner ingen verksteder som reklamerer med at det er "I-Agent sertifisert".
Antar det kun er merkeverksteder som har denne sertifiseringen?
Jeg var hos Bavaria på Forus. Nest nærmeste er Bryne, men det er også Bavaria.
Dersom jeg ikke skal gå til Bavaria må jeg til Bergen ser det ut til..
Jeg får ringe litt rundt og høre om der er noen som mener de har kompetanse på i3.

moonbuggy

Obba:
Jeg ville tatt litt mer dialog med dem.
Diagnoseverktøyet peker på feil i hovedmotor.
1. Hvilken feil? Den virker jo normalt når man kjører, uten feilmeldinger.
2. Hva har eventuelt en feil i hovedmotor med kabinvarme å gjøre? Greit nok at Spenningen fra batteriet går via kontakt på EME festet på motor, med sikring, men det er også alt. Hovedmotor har ingenting med kabinvarme å gjøre.
3. Diagnoseverktøyet ga også feilindikasjon på varmepumpe og kabler. Det finnes høyspentsikringer både for varmeelement og varmepumpe nær høyspenttilkoblingene til disse, på EME som ligger over hovedmotor...


Obba

Sitat fra: moonbuggy på mandag 27. januar 2020, klokken 19:22
Obba:
Jeg ville tatt litt mer dialog med dem.
Diagnoseverktøyet peker på feil i hovedmotor.
1. Hvilken feil? Den virker jo normalt når man kjører, uten feilmeldinger.
2. Hva har eventuelt en feil i hovedmotor med kabinvarme å gjøre? Greit nok at Spenningen fra batteriet går via kontakt på EME festet på motor, med sikring, men det er også alt. Hovedmotor har ingenting med kabinvarme å gjøre.
3. Diagnoseverktøyet ga også feilindikasjon på varmepumpe og kabler. Det finnes høyspentsikringer både for varmeelement og varmepumpe nær høyspenttilkoblingene til disse, på EME som ligger over hovedmotor...
Ja, jeg har hatt en dialog med dem. De ønsker å ta bilen inn igjen for ny feilsøking.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA