Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

rth

Sitat fra: Diesel på mandag 06. mai 2019, klokken 21:55
Hei,

Fikk beskjed av bilen at bremseklossene måtte byttes. Hos Jeger fikk jeg beskjed at skivene måtte byttes også til den nette sum av 7500kr (klosser og skiver fremme). Bilen er 2.5 år, 40.000km. Noen som har måttet bytte så tidlig på sine biler? Ganske heftig å måtte bytte skiver og klosser etter 2.5 år. I følge Jeger så bruker jeg bremsen for lite som gjør at overflaterusten sliper på klosser og skiver.

Det er nok veldig sannsynlig at det er rett. Våre så ikke ut etter ca like lang tid. Men det er ingen grunn til å bruke ett BMW verksted. Sjekk rundt og du kan få det ned mot halv pris. Eller gjøre det selv for rundt 2000. Du trenger ikke være redd for dårlig kvalitet på uoriginalt. Originaldelene har jo bevist at kvalitet er elendig. :)

Egil Fonn

Sitat fra: Diesel på mandag 06. mai 2019, klokken 21:55
Hei,

Fikk beskjed av bilen at bremseklossene måtte byttes. Hos Jeger fikk jeg beskjed at skivene måtte byttes også til den nette sum av 7500kr (klosser og skiver fremme). Bilen er 2.5 år, 40.000km. Noen som har måttet bytte så tidlig på sine biler? Ganske heftig å måtte bytte skiver og klosser etter 2.5 år. I følge Jeger så bruker jeg bremsen for lite som gjør at overflaterusten sliper på klosser og skiver.

Har en 2017 94ah som har rullet 75000km nå, den varsler at klosser må byttes innen 1900km. Har til sammenligning en Toyota LC 100 fra 2006 som har rullet 175000km, den har fremdeles originale klosser med godt slite belegg igjen. Samme fører på begge bilene. Har registrert at det mye lettere danner seg rust på i3 skivene. Kompenserer dette med oppbremsing etter bruk på våte/saltede veier. Mistenker bedre stållegering i Toyota skivene som får minimalt med rust selv om den står parkert ute i vind og regn i dagevis uten å være i bruk.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

moonbuggy

Bremseskivene er en stor hodepine på i3. Kanskje også på andre elbiler med utstrakt regenering. Hos meg måtte skivene byttes bak, ikke foran, etter bare 22.000km. Rust på innsidene.
Det burde være unødvendig å måtte rustfjernebremse i tide og utide for å holde dette i sjakk. Helt rustfrie skiver burde vært løsningen. La gå at det koster noen 100 lapper ekstra. Rustfrie skiver hadde antakelig holdt i bilens levetid, kanskje med origanale klosser også. I hvertfall hos meg hvor bremsepedalen knapt brukes.
Uten bremseproblemene på i3, ville kostnader til vedlikehold vært minimale. Jeg har lett på nettet, finner helt rustfrie skiver til endel andre biler, men ikke i3...

Diesel

Fikk skiftet hos et annet verksted til 5000, så sparte noen kroner. Skivene var veldig slitt, så det var greit. Selve kaliperen var treg og bar preg av lite bruk, så de sjeldne gangene jeg da bremser så går ikke klossene tilbake og sliper på skivene til det er klaring igjen mente verkstedet. Har i grunn ikke hatt mye rust på skivene, så det kan jo være en plausibel forklaring. Anbefalte å demontere å smøre opp kaliperne en gang i året.

Men da har jeg lært litt, må begynne å bremse litt igjen og ikke bare kjøre pent og bruke regen.

Men nå tar ikke bilen lading! Nekter å lade, låser heller ikke ladekabelen når jeg låser bilen. Hurtiglading fungerer heller ikke. Noen som har opplevd lignende? Noe verkstedet kan ha rotet til? Regner med de måtte inn på bilen sitt system og fjerne noen feilmeldinger etter bremsebytte?

5km rekkevidde igjen på bilen og en del flere km til nærmeste BMW verksted..
BMW i3

02jan

Prøv å start lader via SMS , jeg hadde samme trøbbel med app/brikke pga tull med DNB konto min igår opp mot Fortrum.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Diesel

BMW i3

moonbuggy

Sitat fra: Diesel på lørdag 11. mai 2019, klokken 20:37
Lader ikke hjemme heller.. null respons
Jeg opplevde det samme for noen måneder siden. Tok hverken hurtiglading eller saktelading. Problemet var ladelåsen. Den ble byttet og alt OK.

Klykken

Hadde bilen på litt garantifiks og en sjekk vedr. slitasjedeler og evt bytte av disse nå før garantien utløper. Ingen anmerkninger på bremser, fjæroppsett og hjuloppheng etter snart 90k kjørte.

Kostnader for sjekken: kr. 0.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ShuDuck

Ulyd i hjuloppheng fremme, dette var dempertårnlagre og er vel vanlig.Samt e-drive logoen bak blir byttet.

Noe jeg ikke har lest her før er hjulet til cruisecontrollen, materialet på min er seigt og dette blir byttet på garanti.

Ellers ingen feil, snart 100 000km

Ferry

e-drive-logoen er det like greit å la være å bytte, hvis det er avflasset lakk som er problemet. Jeg ser det på mange i3-er rundt omkring. Har byttet en selv, men det flasser på ny. Like greit at all lakken forsvinner. Ser ikke så galt ut i rent sølv heller. Kan bare late som om det skal være slik.

Har flere p-sensorer som lakken bobler på. Det korroderer på undersiden, så bobler lakken, og så piper det hele tiden. Pirker vekk lakken så virker de normalt. Har byttet en på garanti. Får se om jeg gidder å ta flere. Koster ikke all verden å kjøpe, og snart er garantien ute uansett. Kan antagelig bare lakke over selv også.

Klykken

Sitat fra: Ferry på onsdag 28. august 2019, klokken 13:40
Koster ikke all verden å kjøpe, og snart er garantien ute uansett. Kan antagelig bare lakke over selv også.
Ja hvorfor ta ting på garanti gratis når du kan betale og montere selv...??  :o :D
Du kan reklamere på utført arbeid også, selv etter garantitid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Jobben og delene er jo gratis garanti, men tida jeg må bruke på å organisere dette er det ikke. Koster 200,- kr for en sensor. Etter garantitiden må jeg uansett fikse det selv. Og det ser ut til at det kommer til å skje noen ganger. Er jo enig med deg i prinsippet, men det er en avveining mot pris og bryderi.

Ansjosfilet

Jeg skal snart inn for det samme. Plasten på park sensorer bak flasser av og det piper konstant i revers.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

HansV

2015 modell gått 63000km. Fikk nettopp byttet støvmansjetter og topplager. Da forsvant også den litt irriterende rumlelyden i karrosseriet ved motorveikjøring.
Har time neste uke for å få byttet en skjev ladeluke, isolasjon på diffen som hadde løsnet og ett knekt feste til varseltrekanten.
Sullan bil i Trondheim har vært veldig greie her og alt har ordnet seg uten noen diskusjon. Så får vi se hvor mye mer som dukker opp før garantien går ut.

Stifens

Treg vinduheis på passasjerside - 120ah i3s. Ble byttet av forhandler, god som gull nå.
Ellers, knirking i fjerbeinslager - burde stå på utstyrslisten etterhvert. Har knirket siden dag 1, så de blir byttet når de knirker såpass at det blir plagsomt. men tviler jo på det hjelper så lenge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA