Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

i3_X5_116dA

Sitat fra: Engevi på fredag 05. august 2016, klokken 20:52
Noen som er kjent med feilmeldingen "drivetrain"??

Vi hadde denne og BMW Jæger måtte bytte en høyspent batterikabel.

i3_X5_116dA

 :o Har i det siste opplevd at vår i3 ikke starter lading når ClipperCreek-kladden settes inn. Den låser ikke støpselet fast og dermed starter heller ikke ladingen. Må trekke ut og sette i støpselet opp til 10 ganger før støpselet låses og ladingen starter. Noen som opplever dette? (Det er i bilen feilen ligger for det samme skjer med Mennekes-laderen og 32A blå BMW-kabel) 

Klykken

Hender seg den krangler litt ja. Både på innsetting og uttak etter endt lading. Men det går stort sett på forsøk nr 2 og 3. I ditt tilfelle ville jeg gitt beskjed til forhandler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TorS

For en tid tilbake klarte jeg ikke å få løsnet ladekabelen fra bilen og måtte bruke nødutløseren. Etter dette ville ikke kabelen låse seg til bilen i det hele tatt. Etter en uke på verksted fikk jeg beskjed om at motoren som styrte låsingen, måtte byttes. Det kan vel tyde på at denne motoren på ~2+ år gamle biler før eller siden må byttes.  Etter bytte har det ikke vært problemer i det hele tatt.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

ganton

Har opplevd at låsen sluttet å virke helt (etter å ha kranglet et par dager), fikk dermed ikke ladet og bilen måtte bli hentet og kjørt til i3 verksted hvor de byttet låsen.

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)


pberg



Fikk denne igjen i dag...

"Unable to charge"... Og når jeg prøvde med zaptec-laderen på jobben, så ville den ikke låse fast kabelen, og kom opp med "check charging cable".

Hvor mange er det som egentlig har hatt problemer med kabellåsing på tidlige i3er? Ser at det var et bytte på låsepinnemotoren i desember '15 - er dette en kjent feil hos BMW, tro?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

crusader78

Jeg hadde også min inne i sommer for å bytte denne låsepinne motoren. Min i3 er fra april 2014.

LMOR

Jeg byttet også på min fra 2014. Den gamle ble ødelagt av frost.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Mikmik

Sitat fra: TorS på tirsdag 20. september 2016, klokken 12:54
For en tid tilbake klarte jeg ikke å få løsnet ladekabelen fra bilen og måtte bruke nødutløseren. Etter dette ville ikke kabelen låse seg til bilen i det hele tatt. Etter en uke på verksted fikk jeg beskjed om at motoren som styrte låsingen, måtte byttes. Det kan vel tyde på at denne motoren på ~2+ år gamle biler før eller siden må byttes.  Etter bytte har det ikke vært problemer i det hele tatt.

Jeg opplevd det samme i helga. Ville ikke låse etter jeg bruke nødutløseren. Så vi måtte sette igjen bilen på Skøyen, og buss hjem. Dette er vel garanti....?
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

moonbuggy

Det er på høy tid med en SW endring også i Europa. I USA er det nå slik at man har et menyvalg om man vil låse plugg for lading. Der er det vanlig med lapp på pluggen at trengende kan plugge ut f.eks. etter et klokkeslett man selv har nok på tanken.

Den ideen er god også i Europa. Særlig også fordi man da slipper å stå fast når låsemotor svikter. Da velger man bare "ikke lås", og kan tilpasse garantireparasjon av låsemotor til passende tidspunkt.

Så BMW, få ut fingen, la oss få dette menyvalget også i Europa !

Kanon

Sitat fra: moonbuggy på mandag 26. september 2016, klokken 12:54
Den ideen er god også i Europa. Særlig også fordi man da slipper å stå fast når låsemotor svikter. Da velger man bare "ikke lås", og kan tilpasse garantireparasjon av låsemotor til passende tidspunkt.

Må vel være låst når den fysisk lader? Kan jeg se for meg noen heftige lysbuer når noen røsker i kabelen under full last!
Ja, jeg vet det er en microbryter (eller hva det er) som skal bryte ladestrømmen når pluggen ikke er tilstrekkelig i , men jeg vet og om Murphy,s lov.

LMOR

Jeg oppfattet at den ikke løser ut i USA heller, før bilen er full-ladet. Ellers vil dette være en risiko som Kanon påpeker.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på mandag 26. september 2016, klokken 14:12
Jeg oppfattet at den ikke løser ut i USA heller, før bilen er full-ladet. Ellers vil dette være en risiko som Kanon påpeker.
Jeg "ser" ikke helt den, når andre biler tillater dette, og sikkerheten med i J1772 sikringspin er nettopp dette.
Låsen er vel mer ment å beskytte mot tyveri ?

http://www.bmwblog.com/2015/11/22/bmw-i3-software-update-15-11-502-fixes-flaws-adds-features/

Men, det ser ut som du kanskje har rett. Den releaser når lading er fullført. Det går egentlig mot prinsippet som bloggen påpeker. Nemlig å la andre slippe til om man lader, men strengt tatt ikke trenger strømmen.

Personlig ønsker jeg et valg i imeny hvor jeg kan sette låsing eller ikke.

LMOR

Enig at det burde vært mer intelligent, kanskje ved at noen trykker STOPP på laderen, slik at jeg får en melding i appen, og derfra kan stoppe ladingen og løse ut.
Kan være nyttig når en sitter og spiser også, at en slipper å betale for mer lading enn en trenger.
Eller at en kan sette %lading på forhånd.

Noe av dette finnes i SW på noen av laderne, men har ikke testet det ut. Tror du da sammen med software i bilen, kunne løst ut hvis laderen avslutter selv.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA