Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

motgang

Kjøpte en i3 i desember i fjor, og det er et par ting jeg vurderer å klage til selger, men vet ikke om feilen er med meg eller bilen:

Regnsensoren er ofte lat, og lar frontruta bli veldig full av dråper før den drar over en gang. Dette er med bryteren helt på maks.

Automatisk klimaanlegg virker også litt forvirret. Forhåndsoppvarming fungerer fint, men under kjøring er det noe annet: den kjører gjerne på med superkald luft, selv om jeg har stilt inn på høyere temperatur enn ute. I tillegg blåser den veldig, selv satt på minimum. Jeg må strupe spjeldene helt igjen for ikke å fryse på armene.

Ingen av disse tingene er vel direkte feil, men mer irritasjonsmomenter og kanskje høye forventninger fra min side. Jeg tenkte liksom at jeg skulle kunne sette temperaturen på 20 grader og så fikset BMW resten, men jeg har aldri herjet så mye med temperaturbryteren som i denne bilen. Det er jo heller ikke allverden å måtte manuelt viske vinduet en gang i blant heller ...

Klykken

Regnsensoren er helt på trynet her også. Er ofte at ruta er full av dråper før det skjer noe ja, eller at det ikke er antydning til vått og pusserne går som bare det.. :)

Men temperatursjonglering kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg kjører kun i Comfort-modus nå, så kan være derfor det er stabilt hos meg. Eco-programmene regulerer klimaanlegget som standard, så hvis du benytter disse vil du kanskje oppleve uregelmessigheter.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jorgensen

Sitat fra: Klykken på mandag 30. mai 2016, klokken 14:58
Regnsensoren er helt på trynet her også. Er ofte at ruta er full av dråper før det skjer noe ja, eller at det ikke er antydning til vått og pusserne går som bare det.. :)

Men temperatursjonglering kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg kjører kun i Comfort-modus nå, så kan være derfor det er stabilt hos meg. Eco-programmene regulerer klimaanlegget som standard, så hvis du benytter disse vil du kanskje oppleve uregelmessigheter.
Hvis du kjører i Eco, så kan du krysse ut i et sted i menyen , slik at du får Comfort-varme.
Jeg selv kjører mest med ACC i Eco, og har Comfort-varme, og føler at klimaanlegget virker som det skal.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

motgang

Takk, da kan jeg iallfall berolige meg med at regnsensoren skal være sånn.

Jeg kjører også i Comfort, så det er nok ikke der det ligger. Er det noen måte å se hvilken temperatur bilen "tror" det er i kupeen, eller noen annen måte å teste dette selv? Vil det ha noe for seg å levere inn bilen for noe så vagt som dette?

Klykken

Jeg ville kontaktet selger og bedt om å få time. Kanskje du har bug i softwaren (gammel software).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pberg

Var innom hos Bavaria i dag for en skadetaksering og klaget samtidig på to småting:

Lakken på E-drive-merket flasser av.
Vippebryteren til CCen har delvis gått i oppløsning - dvs gummien utenpå.

De skulle bestille begge deler nytt. Greit å ha småtingene i orden.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

TorS

Sitat fra: ganton på fredag 29. april 2016, klokken 15:28
Låsen til ladekontakten (den som låser den fast til bilen) sluttet å virke. Måtte bruke nødsnora for å få koblet fra ladekabelen, men bilen nektet å lade uten at kontakten kan låses (forståelig). Så da ble det Viking-transport 5 mil til nærmeste service-verksted. Fikk forresten såvidt opp bakdøra nok (inne i garasjen) for å komme til nødsnora, fikk jo ikke startet/flyttet bilen siden ladekabelen stod i (catch22), nåtte vel ha kappet kabelen og dratt ut bilen fra garasjen da... Parkerer heretter med bedre margin på høyreside.
Nå skjedde det samme med meg. Jeg skal på langtur i morgen. Mener jeg leste at noen hadde tatt av dekselet til ladekotakten og fikset dette selv etter at nødsnora var brukt?

Oppdatert: Vi fikk en lånebil og satte bilen hos forhandler til mandag. Greit å bo rett i nærheten av forhandler.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

lillemarius

#787
Sitat fra: TorS på lørdag 25. juni 2016, klokken 14:25
Sitat fra: ganton på fredag 29. april 2016, klokken 15:28
Låsen til ladekontakten (den som låser den fast til bilen) sluttet å virke. Måtte bruke nødsnora for å få koblet fra ladekabelen, men bilen nektet å lade uten at kontakten kan låses (forståelig). Så da ble det Viking-transport 5 mil til nærmeste service-verksted. Fikk forresten såvidt opp bakdøra nok (inne i garasjen) for å komme til nødsnora, fikk jo ikke startet/flyttet bilen siden ladekabelen stod i (catch22), nåtte vel ha kappet kabelen og dratt ut bilen fra garasjen da... Parkerer heretter med bedre margin på høyreside.
Nå skjedde det samme med meg. Jeg skal på langtur i morgen. Mener jeg leste at noen hadde tatt av dekselet til ladekotakten og fikset dette selv etter at nødsnora var brukt?

Jeg opplevde dette i går. En eller annen på forumet hadde nevnt at verkstedet løste dette ved å demontere innerskjerm. Jeg gjorde det, og da var det enkelt å ordne den blå snora. Det var relativt greit å ta av hele innerskjermen. Ellers må jeg si at dette er jo rett og slett en elendig patent. Noen som har fått ordnet dette permanent på verksted? Bør jo absolutt komme en fiks på dette.

02jan

Når laderen låser seg fast i bilen , antar at man da har forsøkt låse og så åpne bilen med FOB og dør ?

Jeg har opplevd at lader har låst seg fast hurtiglader på langtur med familien, da har det vært rimelig uaktuelt å stå lade-lås-fast, skilsmisse eller miste farskapet om de hadde vist hvorfor jeg trykket litt frem og tilbake.

Dette har hendt sporadisk , men løst seg ved litt låsing av dør + fysisk lukking og åpning av dør . Jeg får ta opp det , nå som bilen skal på 1 service 47' km.

Skal høre med tekniker hvordan denne nød-snoren er tenkt, den bør være rimelig lett tilgjengelig .
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

TorS

De måtte bytte motoren som låser ladekabelen. Tok nesten en uke å få det fikset.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

02jan

Og da sitter jeg ladefast på IKEA.

Har ikke fått ladet bilen etter at Vasket bilen idag. Dvs skikkelig vask, 3 ganger med slange og bøtte - å ja jeg brukte vann!

Så rensing, polering og voks. Fikk ikke ladet hos mine foreldre med vanlig lader, ikke på dc lader ,prøvde 2 stykk,ikke AC lader heller. Med 33% og 5 mil hjem, var jeg desperat nok til å prøve kladd lader hos IKEA.

Kladden ga beskjed om at alt OK, og sitter her å lader 1 mil i timen.

Så da ble det god tid til å studere skrivebord til min sønn.

Idag er det på 2 års dagen jeg tok ibruk bilen, og den har allered en bestilt sevice time på mandag.

Jeg antar at problemet et målt fuktighet for laderen/kontaktpunkt i bilen.

Bildet , 2 år kjøring i Oslo området ,48.000 km. Ingen skader på felger eller steinsprang i frontrute. Kun små hakk fra steinsprang i lakk 1*1mm noen få plasser. Ingen riper i ruter. Har oppdaget en flassing/avskalling i plast (hardplast uten lakk) ved front-tåkelykt 1x1 cm.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

02jan

Da har jeg fått til å lade med alle 3 ladere, uten problemer.

Antar at det var en sensor som målte for mye fukt , og dermed blokkerte ladingen. I tillegg til grundig vask av bilen, var det svært fuktig luftfuktighet og jeg kjørte i et kraftig regnvær på motorvei ,rett før ladingen som ga feilmelding.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Klykken

Jeg vasker bilen i flere timer i strekk, med skum, shitloads med vann, og hele hopprennet. Med ladeluken åpen, da hele bilen skal vaskes. Aldri fått ladefeil selv.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tinhlevan

Sitat fra: lillemarius på lørdag 25. juni 2016, klokken 14:43
Sitat fra: TorS på lørdag 25. juni 2016, klokken 14:25
Sitat fra: ganton på fredag 29. april 2016, klokken 15:28
Låsen til ladekontakten (den som låser den fast til bilen) sluttet å virke. Måtte bruke nødsnora for å få koblet fra ladekabelen, men bilen nektet å lade uten at kontakten kan låses (forståelig). Så da ble det Viking-transport 5 mil til nærmeste service-verksted. Fikk forresten såvidt opp bakdøra nok (inne i garasjen) for å komme til nødsnora, fikk jo ikke startet/flyttet bilen siden ladekabelen stod i (catch22), nåtte vel ha kappet kabelen og dratt ut bilen fra garasjen da... Parkerer heretter med bedre margin på høyreside.
Nå skjedde det samme med meg. Jeg skal på langtur i morgen. Mener jeg leste at noen hadde tatt av dekselet til ladekotakten og fikset dette selv etter at nødsnora var brukt?

Jeg opplevde dette i går. En eller annen på forumet hadde nevnt at verkstedet løste dette ved å demontere innerskjerm. Jeg gjorde det, og da var det enkelt å ordne den blå snora. Det var relativt greit å ta av hele innerskjermen. Ellers må jeg si at dette er jo rett og slett en elendig patent. Noen som har fått ordnet dette permanent på verksted? Bør jo absolutt komme en fiks på dette.


Opplevde det samme i dag 20.07 ladeplugg nektet å løsne etter endt lading, måtte trekke i snoren. Men hva skjer med lading etterpå? Det kommer opp feilmelding om du prøver å lade på nytt. Må bilen inn til verksted?

JorgenM

Prøver dere den enkleste metoden først ja? Låse bilen og låse opp igjen? Har alltid funket for meg de gangene lader har sittet låst fast.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA