Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: SE på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:40
Etter service ble hastighet på AC lading sjekket på en ABBlader i nærheten.  Fikk ikke mer enn 16A  :-(

Bedre enn meg da.. :( Fikk ikke ladet med AC-kabelen på en ABB-lader. Funker fint på type 2 uttak med originalkabelen.


Silkemyk

Hei!
Vi har et problem med 20" sommer dekk at de ikke holder på luften. Vi må etter fylle luft på 3 av dekkene og det ser ut som det lekker i mellom felg og dekk.(De  er ikke pungtert ikke ventil som lekker).
Er det andre her som har problemer med dette? Dette probleme hadde vi ikke i sist sesong. ::)
BMW i3  /E60XDrive/Golf

slint

25 000 km nå, og en solid bil mener jeg. Kun noen småting:
- Tar ikke alltid lading ved første forsøk. Irriterende den gangen du glemte sjekke ved lading og skal travelt på jobb dagen etterpå med noe du tror er fullt batteri...
- Må ofte åpne og lukke dører og bagasjerom en ekstra gang for å få bilen til å forstå at jo - den er lukket så du trenger ikke pipe og mase og ha lyset på
- Ladeklatten tåler ikke mye og er dyr å erstatte. Blir kostbart hvis et års levetid er hva jeg kan forvente fremover også. Det må ha stått med liten skrift at skal du ha en premium elektrisk bil som BMW bør du ha garage og kun lade der mens du behandler laderen som porselen. (forsåvidt ikke en småting, det er jo livsnerven til bilen...)

SE

Sitat fra: LMOR på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:00
Sitat fra: SE på torsdag 28. mai 2015, klokken 20:56
Sitat fra: LMOR på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:47
Hvor mange % var det da på batteriet?
SW versjonen må du lese av via USB minnepinne for at den skal kunne gi mening.
Takk for svar!
SW versjon på den korrekte måten er: I001-14-11-504
Startet ladetest når det var 30km igjen på rekkevidden.   Testet også etter en periode med DC hutiglading som jeg stoppet på 67%. Byttet til AC.   ca 3.2 kW på begge testene.
Det er jo utrolig... Du har ikke fått ny software, og det ser ut som bare normal-lader fungerer?
(du har selvsagt sjekket at bilen står på maks og ikke min lading)

Ny Software idag, I001-15-03-502.  Lading av type AC trekker nå mer enn 16A. Fikk vel sånn ca 6.6kW effekt. :) :)
Takk til Jorgensen for hjelp til kontroll av ladefart, sammenligning av to i3 på samme lader.

Ferry

Hovedskjermen min kom opp med feilmeldingen "Batteriet er tomt. Start motoren" Navi-skjermen sa "Økt batteriutladning ved parkering. Start motoren"
Det varte et par dager, men nå er alt ok. Noen som har sett det samme? Kjørebatteriet var fullt. Målte 14,7 V i uttaket under dashboardet.

LMOR

Sitat fra: Ferry på torsdag 11. juni 2015, klokken 10:50
Hovedskjermen min kom opp med feilmeldingen "Batteriet er tomt. Start motoren" Navi-skjermen sa "Økt batteriutladning ved parkering. Start motoren"
Det varte et par dager, men nå er alt ok. Noen som har sett det samme? Kjørebatteriet var fullt. Målte 14,7 V i uttaket under dashboardet.
Verkstedet kan sikkert lese ut loggen. Jeg ville sjekket neste gang jeg var innom. Batteriproblemer kan føre til datafeil og mye ekstraarbeid for å rydde opp.
Hvis du har en forklaring på at batteiret kunne lades ut en del den ene dagen, så er det mindre grunn til bekymring.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Lar det seg gjøre å få tappet 12 V-batteriet ved et uhell? Åpne dører e.l.? Mitt inntrykk er at bilen slår av alt utstyr etter ei tid, men jeg har ikke testa systematisk. Skal uansett inn en tur neste uke for å se på et ladeproblem. Får ikke ladet med AC-kabel på hurtigladere. Trenger det vanligvis ikke, men i et knipetak er det fint å ha muligheten. Vanlig lading, type 2-lading og CCS fungerer riktig.

LMOR

Sitat fra: Ferry på torsdag 11. juni 2015, klokken 12:16
Lar det seg gjøre å få tappet 12 V-batteriet ved et uhell? Åpne dører e.l.? Mitt inntrykk er at bilen slår av alt utstyr etter ei tid, men jeg har ikke testa systematisk. Skal uansett inn en tur neste uke for å se på et ladeproblem. Får ikke ladet med AC-kabel på hurtigladere. Trenger det vanligvis ikke, men i et knipetak er det fint å ha muligheten. Vanlig lading, type 2-lading og CCS fungerer riktig.
Kan være en lekkasje et sted pga feil.
Hvilken feil får du med AC på hurtiglader. Jeg har også hatt en del problemer med det. Må av og til prøve 5-6 ganger før det til slutt går.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Det har skjedd på flere steder jeg har prøvd. Bilen sier "plong" og blinker rødt rundt ladeluka. Kommer en melding opp i displayet: "Hurtiglading er ikke mulig. Standardlading er fortsatt mulig. Vær oppmerksom på rekkevidden. La nærmeste servicepartner utføre en kontroll"
Jeg har ikke prøvd flere ganger på rad, så mulig det kunne gå. Uansett er det et problem som jeg vil ha løst. Det er mest multistandardladere der jeg ferdes. Med 7,4 kW AC så har jeg bortimot dobbelt så mange ladepunkter å ta av.
Det er en kjent feil med AC-lading, er det ikke? De har skrudd ned effekten bla. Eller gjelder det kun i USA? Googler "i3 KLE" og får masse lesning.

LMOR

Da har du samme feil som jeg har hatt (eller har). Jeg har fått det til hver gang med å prøve flere ganger. Feilen kan ligge i ladestasjonen.
Jeg fått ny HW for å fixe AC problemer, uten at det hjalp, men har ikke testet dette etter siste SW oppgradering. Uansett fornuftig å be dem sjekke det. Ville bare gi et hint om at du kanskje får det til hvis du prøver mange ganger.
Har også hatt er tilsvarende problem på samme type ladestasjon med DCC. Måtte prøve mange ganger, men fikk til til akkurat når jeg kom gjennom til Grønn Kontakt. Jeg har lest et sted at det kan være fukt-problemer i stasjonen som er årsaken.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Tok en kjøretur i kveld bl.a for å teste ac-lading på en lokal Kiwi. Fikk samme problemet der også. Men så legger jeg merke til at lademunnstykket er litt slarkete, og med den tunge kabelen på så tynges det ned. Har egentlig sett det før, men regnet med at det er normalt. Prøvde derfor å holde pistolen rett inn mot bilen når jeg startet lading, og vips så satte den i gang. Så nå tror jeg rett og slett det er slark i ladepistolen som har vært problemet hele tida. At låsemekanismen ikke går i inngrep. Nesten litt for enkelt til å være sant, men vi får nå se framover. Skal teste andre ladestasjoner ettersom jeg kommer over dem.
Opplevde egentlig det samme med originalkladden også. Var litt for forsiktig når jeg plugget i, og da blinket det rødt. Nå har jeg vendt meg til å være mer bestemt, og da er det aldri noe problem.

Nylagt asfalt på svingete vei er gøy :) Har litt vondt av dekkene..

LMOR

I hvert fall den ene AC jeg hadde problem med hadde også mye slark.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

eysteins

Etter kun litt over to uker har allerede den medfølgende ladekladden sluttet å virke (ingen av lysdiodene lyser, bilen får ikke lading). Har funnet liknende erfaringer på forumet datert så lenge som et år tilbake, og det ser ut til å være et tilbakevendende problem.
Jeg har alltid lagt kladden oppå bakhjulet i ly av bakskjermen for evt regn/direkte sol. Uansett må den tåle å ligge ute.

Bavaria kommer helt sikkert til å gi meg en ny (med samme dårlige design), spørsmålet er hva jeg gjør neste gang den streiker, og evt forhåndsregler jeg må ta hver gang man er på tur og avhengig av å saktelade, i visshet om at den er upålitelig. Ser at mennekes sin lader er anbefalt, men har ikke lyst til å bruke enda mer på ladeutstyr siden jeg også har kjøpt en semiportabel hjemmelader til over 6000.
Dette er dårlig reklame for BMW :(

LMOR

Du kan legge kladden i bagasjerommet, eller i rommet foran mens du lader. Det går akkurat med kabeltykkelse osv.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

eysteins

Takk for tips, LMOR. Skal vurdere det neste gang det bøtter ned.

Jeg må rette en beklagelse til BMW - laderen virker (igjen). Det er uvisst om det var feil på stolpen (prøvde flere uttak over flere dager) eller i selve laderen, men jeg lar tvilen gå i favør til BMW denne gangen. Kanskje jeg var en smule forutinntatt etter diverse klager på denne tidligere.  :-[

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA