Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

moonbuggy

#1230
Ref. forrige innlegg.
BMW har lagt ved en oversikt av sikringsboksen. Den er temmelig irriterende. Liten, kopi av kopi av kopi, med
tilsvarende lesbarhet.
Jeg laget en ny en, som ser slik ut for min versjon av i3 (business nav):

Kanskje av interesse for noen, selv om i3 begynner å bli perifer på forumet....

moonbuggy

Her er også en ny symbolforklaring på fuseboxen over:


Dette er oppsettet for min bil med business nav...

Strøm Tycoon

Noen her som har opplevd problem ved at bilen utløser jordfeilbryter?

Vår har begynt å gjøre det med større og større grad av hyppighet, og bilen må nok inn på verksted. Bare lurer på hvor stor overraskelse dette kan bli? Burde jeg be om å få regninga 1. April.

At det er bilen som utløser feilen har vi konkludert med ved at det skjer både når vi bruker Type-2-lader, og ladekladden. Jordfeilvarsler stopper med en gang kursen bilen lader på brytes i sikringsskapet.

Noen som har opplevd lignende?

bjorngb

1. Nå nærmer bilen min seg 7 år. Synes batteriet holder seg godt, men hvordan finne ut om det er noe som burde fikses (garantien var vel 7 år/100kkm - 70% kapasitet). Hvordan finner jeg hvor mange % av opprinnelig kapasitet er tilgjengelig?

2. DCC har sluttet å virke. Får melding om dette når jeg prøver å aktivere den, men bare om å oppsøke verksted. Er det noen her som har tips om hva det kan være (så jeg slipper å oppsøke verksted)?
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

Orbit

  • Les ut maksimum tilgjengelig kapasitet i servicemenyen. Dette var nominelt 27,2 kWh da bilen var ny, men de fleste bilene lå godt over dette som nye. Min startet på 30,1, men vil tippe at garanti uansett går på hvor mange prosent av nominell kapasitet du har igjen.
  • Du kommer sannsynligvis bare nærmere en årsak ved å bruke et OBD-adapter og lese ut feilkoder. Siden dette er et rent kamerabasert system, kan du ta en ekstra sjekk på at det ikke er noe belegg på frontruta der kameraet sitter, evt vaske feltet ekstra grundig med salmiakkvann/silikonfjerner (det siste da mange bilsåper med "voks" legger igjen en tåkete silikonhinne).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

aknutsen

Hei, jeg leser flere som har problemer med selvopprettinga til bilen. Jeg hadde bilen på EU-kontroll i går og fikk beskjed om at hele styresnekka må byttes ut. En del de skal ha intet mindre enn 37000kr for. Arbeid kommer i tillegg. Hva ble løsningen for dere andre som har hatt dårlig selvoppretting? Hva er sjansen for at Sulland har rett her?

Klykken

Sitat fra: aknutsen på tirsdag 21. november 2023, klokken 08:58Hei, jeg leser flere som har problemer med selvopprettinga til bilen. Jeg hadde bilen på EU-kontroll i går og fikk beskjed om at hele styresnekka må byttes ut. En del de skal ha intet mindre enn 37000kr for. Arbeid kommer i tillegg. Hva ble løsningen for dere andre som har hatt dårlig selvoppretting? Hva er sjansen for at Sulland har rett her?
Har hatt dårlig selvoppretting i sikkert 5-6 år og ikke fått noe feil for det på PKK, så har ikke tatt noe stilling til det. Men hvis dette må byttes en gang i fremtiden vil jeg selvsagt ikke dra til merkeverksted (med sikkert 1700kr/time) og påslag på deleprisen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: aknutsen på tirsdag 21. november 2023, klokken 08:58Hei, jeg leser flere som har problemer med selvopprettinga til bilen. Jeg hadde bilen på EU-kontroll i går og fikk beskjed om at hele styresnekka må byttes ut. En del de skal ha intet mindre enn 37000kr for. Arbeid kommer i tillegg. Hva ble løsningen for dere andre som har hatt dårlig selvoppretting? Hva er sjansen for at Sulland har rett her?
Med såpass mange i3er solgt i Norge, finnes det helt sikkert brukte styresnekker med lite km til overkommelige priser hos opphoggere?

aknutsen

#1238
Sitat fra: Klykken på tirsdag 21. november 2023, klokken 11:17Har hatt dårlig selvoppretting i sikkert 5-6 år og ikke fått noe feil for det på PKK, så har ikke tatt noe stilling til det. Men hvis dette må byttes en gang i fremtiden vil jeg selvsagt ikke dra til merkeverksted (med sikkert 1700kr/time) og påslag på deleprisen.

Ok, så kanskje det er Sulland som overdriver problemet. Prøvde i utgangspunktet å bruke NAF-verksted for PKK, men de hadde ikke ledig tid før fristen min gikk ut. Kommer ikke til å bruke dem mer da jeg har vært misfornøyd med dem med flere anledninger.

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 21. november 2023, klokken 11:54Med såpass mange i3er solgt i Norge, finnes det helt sikkert brukte styresnekker med lite km til overkommelige priser hos opphoggere?

Ja, jeg fant flere brukte etter jeg skrev innlegget mitt. Nå viser det seg at dette blir dekt av forsikringa, så da får det bare bli sånn tenker jeg, så får jeg en helt ny del som forhåpentligvis varer lenger. Kommer sannsynligvis ca likt ut i pris da sammenlignet med å kjøpe en brukt del og få denne installert av et annet verksted.

Ferry

Sitat fra: aknutsen på tirsdag 21. november 2023, klokken 08:58Hva ble løsningen for dere andre som har hatt dårlig selvoppretting?

Det skjedde heldigvis innenfor 5 år på de to bilene jeg fikk bytta på. Det krevde litt argumentasjon. De ble ikke byttet på første verkstedbesøk. De prøvde å oppgraderes software, skylde på dekktrykk, skylde på dekk. Jeg tilbød å sette på et annet hjulsett. Den første gangen gikk det til slutt igjennom med teknisk argumentasjon. Den andre gangen ringte kona, gjorde seg ekstra blond, og klaget på at bilen mista styringen i svinger elns. Da ordnet det seg. Jeg har kjørt 4 i3-er med dette problemet. Og en kompis har byttet på sin i3. Bilia har selvfølgelig aldri hørt om problemet.

En gammel i3 kan fort vekk bli kondemnert pga. en slik fillefeil. 37k + jobb på en bil som kanskje er verdt 80k. Det hadde vært interessant å undersøkt problemet i detalj. Kanskje det kan repareres av en nevenyttig? Det er ikke sikkert at det egentlig er så vanskelig og tidkrevende. Men hvem gidder å legge jobb i noe for å sitte igjen med mindre fortjeneste? Nei, ikke jeg heller. Men jeg vurderte å be om å få den defekte snekka forrige gang. Se om jeg kunne skjønne noe av det. Jeg mistenker vanninntrengning, ettersom problemet blir verre med lavere temperatur. Kanskje det kan være så enkelt som å bytte en tetning, pusse vekk korrosjon og smøre?

moonbuggy

Sitat fra: aknutsen på tirsdag 21. november 2023, klokken 12:46Nå viser det seg at dette blir dekt av forsikringa, så da får det bare bli sånn tenker jeg, så får jeg en helt ny del som forhåpentligvis varer lenger. Kommer sannsynligvis ca likt ut i pris da sammenlignet med å kjøpe en brukt del og få denne installert av et annet verksted.
Hvilken forsikring dekker dette? 

Autowinder

#1241
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 22. november 2023, klokken 11:21
Sitat fra: aknutsen på tirsdag 21. november 2023, klokken 12:46Nå viser det seg at dette blir dekt av forsikringa, så da får det bare bli sånn tenker jeg, så får jeg en helt ny del som forhåpentligvis varer lenger. Kommer sannsynligvis ca likt ut i pris da sammenlignet med å kjøpe en brukt del og få denne installert av et annet verksted.
Hvilken forsikring dekker dette? 

Superdekning (kasko) i flere selskaper, dersom du kan sannsynliggjøre "plutselig og uforutsett ytre påvirkning" som er hovedregel for at forsikringen skal dekke det.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ganton

Sitat fra: LMOR på fredag 11. juni 2021, klokken 21:24
Sitat fra: JorgenM på fredag 11. juni 2021, klokken 21:08
Sitat fra: Klykken på fredag 11. juni 2021, klokken 20:31Edit:
En feil hos meg er at setevarmen på førersiden fungerer i 2min før den dør frem til bilen blir restartet. Så nye 2min. Rekker å bli en grei lunk bare.

Hos meg funker setevarme på sjåførsetet ikke i det hele tatt. Lampa lyser i noen få sekunder før den går i svart, tror det betyr ledningsbrudd og jeg tipper det ligger i kablen mellom setepute og rygg. Skal visst være relativt greit å reparere selv.
Vi fikk også dette på den første i3-en. Det er visstnok en svakhet som gjør at hvis du f.eks. setter kneet i forsetet for å bøye deg bak til unger i baksetet el.l. så er det nok til å ødelegge varmetrådene. Oppdaget det ikke før garantien var gått ut..

Fant instruksjoner for rep:
https://drive.google.com/file/d/1Oxqk3veP-bl2xnk71GEovtDFTda83pCC/view?usp=sharing
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Klykken

Vil bare nevne at jeg hadde vår 10 år gamle i3 på PKK sist uke, nok en runde med 0 feil. Har ikke hatt den på service siden 2018, men har byttet bremsevæske og normale ting oppgjennom. :D Eneste de kommenterte var at mansjetter på støtdemperne fremme har hull (som sist gang), og at det må bremses mer da innsiden av bremseskivene frem hadde litt overflaterust. Har hatt ca INGEN form for større utgifter på denne bilen annet enn kostnader for påkrevd service fra BMW hvor de ikke gjorde noe som helst.

Helt hinsides holdbar og by far det mest økonomiske kjøretøyet jeg noensinne har eid! 10/10 :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Klykken på onsdag 06. mars 2024, klokken 11:15Helt hinsides holdbar og by far det mest økonomiske kjøretøyet jeg noensinne har eid! 10/10 :)
Bemerkelsverdig bra til å være 1. EV forsøk (etter miniene i California).
Software som bare funket fra dag 1, og med robuste batterier med tanke på hyppig 100% lading. Men, du har vært heldig med ditt eksemplar. Det er bare å se på alle bra i3 som har blitt skrotet etter dyre feil på bl.a. kompressor m/ følgeskader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA