Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

PionerThink

Sitat fra: PionerThink på torsdag 03. mars 2022, klokken 09:35
Vi byttet fra utslitte Bridgestone dekk som slapp hver gang en svingte og ga gass utav et kryss med litt grus i, til helt nye Continental ContiVikingContact 6 kjøpt hos GS Bildeler for 1 mnd siden ca. Kan ikke erindre at regenereringen endret seg fra den ene dagen til den neste, men ukene etterpå har den definitivt vært redusert(har jo teflon-hukommelse, så ikke lett å huske i detalj!)
Kan sef være at disse har blitt for myke ifht de utslitte gamle, spes nå når tempen stiger, men har jo vært rundt null på morran og de har jo oppført seg likt med dårlig regen egentlig uavhengig av temperatur?
Trodde ikke Continental sine dekk skulle være slik som Nokian R2?
Har nå kjørt i noen uker med sommerdekk og har gjort meg noen tanker om regenerering på vår i3 opp mot tidligere erfaringer etter de opplevelsene vi hadde med vinterdekkene.
Det først som slo meg var at regenereringen ble bedre når vi skiftet fra vinter- til sommerdekk, så dekkene har hatt litt å si. Uansett mener jeg at regen var sterkere før basert på at jeg mener å huske at i bratte bakker så kunne det i "peaker" gå så mye som 70kw/t inn igjen på batteriet. Var også slik at når jeg kjørte i 50 km/t mot min faste store fartsdump som jeg renser bremsene mot så måtte jeg sette bilen i fri for å få nok fart de siste 20 meterne før humpen.
Når jeg slipper bremsen i nedoverbakke nå klarer den ikke å regenerere mer enn max 60+ ca, og jeg trenger heller ikke sette bilen i fri da jeg faktisk er nødt for å bremse allikevel ca.10m før dumpen.
Siden i3'en nå har gått 112 000 km snart lurer jeg litt på om det kan være bilens BMS som rett og slett reduserer litt på regen for å spare batteriet for høy kw inn? Kanskje spesielt når man har forholdsvis høy SOC og ved lav temp?
Skal sies at denne dumpen bare er noen km fra bosted, så jeg har jo 98-99% kapasitet når denne dumpen er på veien.
Er det noen andre som har merket tilsvarende og at man oftere bruker bremsene enn tidligere?


Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

Du får ikke ladet et fullt batteri så naturligvis vil regenerering være begrenset ved høy SoC og/eller for kaldt batteri. Men mener i3en kompenserer med å benytte bremser for forutsigbarhet i oppførsel hvis regenerering ikke er mulig pga temp/SoC.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Ikke at det er noe problem, men merket idag da jeg kjørte i ECO PRO+ at den sperren på 90km/t ikke virker :police:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Egil Fonn

#1220
En bekjent har følgende feil på 94ah 2017 mod med ca 140000km på teller.
Dette er en sporadisk feil:
Ved rolig start i D går bilen plutselig i N og må da stå helt rolig før den kan settes i D å kjøres igjen.
Når dette skjer tennes en orange trekant 1 sekund i hovedskjerm. Det samme gjør varsel i menyskjerm: Drivverk. Kontroller snart.
Når varslene kommer går gear velger umiddelbart i N og bilen må stoppes helt for den kan settes i D igjen.
Varslene forsvinner etter 1 sekund så jeg måtte filme skjermene for å få et bilde.
Ved ett tilfelle kom det også opp: Kollisjonsvarsling ute av funksjon og Fotgjengervarselen svikter.
De to siste varslene forsvant ikke etter et sekund, men ble stående.
Noen som har erfaring med denne feilen?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

LMOR

Kan være mange ting, verkstedet finner ut av det.
Kan være en løs kobling i strømforsyningen, da blir det mange merkelige feil.
Samme med fukt i kontrollenheten, som flere av oss har fått byttet også etter garantitid.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

I morges var I drive controllen i midtkonsollen død. "Rattet" virker ikke, heller ikke menyknappene rundt. Skjermen er OK, men får ikke skiftet tiles eller valgt noe som helst. Backlog på verksted, så slipper ikke til før i neste uke. Burde være en bagatell, siden kontroller panelet kneppes løs på noen sekunder og ny kontroller tar vel neppe mer enn par minutter å skifte. Noen som har borti lignende? Kan det være en sikring? Ser ikke av sikringsoversikten hvilken som føder kontrolleren, og har mistet tilgang på service skjemaene. Noen som vet hvilken sikring det eventuelt dreier seg om, slik at jeg slipper å trekke ut alle?

bjorngb

Sitat fra: LMOR på fredag 24. juni 2022, klokken 07:54
Kan være mange ting, verkstedet finner ut av det.
Kan være en løs kobling i strømforsyningen, da blir det mange merkelige feil.
Samme med fukt i kontrollenheten, som flere av oss har fått byttet også etter garantitid.
Hvilken kontrollenhet er dette? Kontrollenhet for drivverk?
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

Orbit

Dette er nok KLE (Komfort Lade Elektronik), som sitter bak motoren og styrer mye rundt lading.

Se tidligere tråd.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil Fonn

Oppdatering vedrørende innlegg 1220. Verksted fant ut av feil. Det viste seg være eiret og dårlig jordings forbindelse.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

moonbuggy

Har kjørt med denne noen uker.
Fikk svaret idag. Kompressor kortsluttet.
Heldigvis, fremdeles under garanti, delen må bare hentes fra Tyskland. Nå med et godt år igjen av garantitiden, kanksje på tide å bytte bil?
Generelt er jeg skeptisk til dagens biler. Når alt knyttes sammen med alt, blir selv bagateller store summer. Utenfor garanti blir det for et lotteri...

Ingeniøren

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 08. november 2022, klokken 16:24
Har kjørt med denne noen uker.
Fikk svaret idag. Kompressor kortsluttet.
Heldigvis, fremdeles under garanti, delen må bare hentes fra Tyskland. Nå med et godt år igjen av garantitiden, kanksje på tide å bytte bil?
Generelt er jeg skeptisk til dagens biler. Når alt knyttes sammen med alt, blir selv bagateller store summer. Utenfor garanti blir det for et lotteri...

Ja, det er ikke bare å dra fram verktøykassa og fikse det lenger....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Joda, men ikke på det som omhandler høyspenten. Byttet låsepinne i ladeport selv bl.a. "Lett som en plättjävel" det. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

#1229
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 08. november 2022, klokken 16:24
Har kjørt med denne noen uker.
Fikk svaret idag. Kompressor kortsluttet.
Heldigvis, fremdeles under garanti, delen må bare hentes fra Tyskland. Nå med et godt år igjen av garantitiden, kanksje på tide å bytte bil?
Generelt er jeg skeptisk til dagens biler. Når alt knyttes sammen med alt, blir selv bagateller store summer. Utenfor garanti blir det for et lotteri...
Så enkelt skulle det være tilsynelatende. Men, med bilen hjemme fra verksted, oppdaget jeg jevnt "Phantom" trekk fra batteriet.
1. Bilen stod i stille uten lading 2 dager, batteriet gikk fra 86% til 62%, m.a.o. ca. 10kwt borte.
2. Testet litt nøyere i kortere intervaller og fant trekket nærmest konstant til litt over 200 watt.
Før bilen var på verkstedet var kun feilmeldingen oppe, null trekk over tid uten bruk.
Kort sagt, noe måtte ha skjedd på verkstedet.
Kontaktet Bavaria, men, travelt måtte vente til planlagt time. Ble det krise kontakt mob. telefonen....
Vel for å gjøre historien litt kortere, så tok jeg ned relepanelet og stusset litt når jeg kjente at begge KL 30B (A og B) var lukne.
KL30B sørger for lavspenning til de fleste høyspenningsenhetene, og skal normal deaktivere etter ca. 1 minutt(bilen i dvale), når bilen låses. Stenger ned etter ca. 30 min. om bilen ikke låses. Men, det ligger i systemet at noen enheter av en eller annen grunn kan hindre slik nedstengning.
For å teste, koblet jeg ut begge KL30B releene, og strømtrekket var borte. Testet med ett og ett, og med KL 30B i midten ute, er strømtrekket borte.



Uansett, en lettelse å vite at batteriet ikke selvutlader, men at årsaken ligger i noe verkstedet har gjort i.f.m. feilfinning av EKK. Forhåpentligvis forsvinner problemet når ny kompressor blir installert.
Men, for andre, med uforklarlig selvutlading, er det kanskje en ide å sjekke om KL 30B releene er lunkne? (har vært engasjert under dvale)
Også interessant, er at biler ser ut til å trekke litt over 200W på tomgang med svarte skjermer som min hadde...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA